تورم 60 درصدی تولیدکننده بخش معدن در پاییز

مرکز آمار ایران اعلام کرده که تورم قیمت تولیدکننده بخش معدن در چهار فصل منتهی به فصل پاییز 1399 نسبت به دوره مشابه سال گذشته، قریب به 60 درصد شده است.

به گزارش فولادبان و به نقل از مرکز آمار ایران؛ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل قبلی در فصل پاییز ١٣٩٩ به ۱۷.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین آمار و ارقام در فصل تابستان ١٣٩٩، ٢١.٨ درصد کاهش دارد. تورم فصلی مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ٢٧.٣ درصد، استخراج کانه‌های فلزی ١٦.٦ درصد و استخراج سایر معادن ١٦.١ درصد بوده است. تورم فصلی دو گروه عمده استخراج زغال سنگ و استخراج کانه‌های فلزی در مقایسه با فصل قبل کاهش و گروه استخراج سایر معادن در مقایسه با فصل قبل افزایش داشته است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ١٣٩٩ به ۹۷.۲ درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط فروشندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨، ٩٧.٢ درصد افزایش دارد. تورم نقطه به نقطه بخش معدن در فصل تابستان سال جاری، ٧٣.٩ درصد بوده است.

در فصل مورد بررسی یعنی پاییز 1399 تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ٩٨.٣ درصد، استخراج کانه‌های فلزی ١٠٣.٣ درصد و استخراج سایر معادن ٥٦.١ درصد است. تورم نقطه به نقطه در هر سه گروه عمده استخراج زغال سنگ، کانه‌های فلزی و سایر معادن در مقایسه با فصل تابستان ١٣٩٩ افزایش پیدا کرده است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که درصد تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش معدن در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه در سال قبل (تورم سالانه) به ۵۸.۹ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١٦.٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. طی این فصل، تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ برابر با ٦٩.٦ درصد، استخراج کانه‌های فلزی ٦٠.٦ درصد و استخراج سایر معادن ٤٣.٨ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *