وضعیت آرام بازار آهن/ سیگنالی افزایشی از بورس کالا احساس نمی‌شود/ تخمین قیمت پایه میلگرد در معاملات روز سه‌شنبه

بازار فولاد کشور امروز هم مانند دیروز در وضعیت آرامش نسبی و کاهش ملایم به سر می‌برد و البته سرعت افت نرخ محصولات فولادی در روز جاری نسبت به روز گذشته به شکل محسوسی کمتر شده است.

به گزارش فولادبان؛ امروز وضعیت بازار ارز هم که روز گذشته نوسانات افزایشی داشت، به سمت کاهش ملایم میل کرده و نرخ دلار در بازار آزاد با افت ۲۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده و قیمت فروش اسکناس دلار صرافی ملی هم در مقایسه با دیروز ۵۰ تومان کمتر شده و با رقم ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است.

در مجموع اما شرایط بازار ارز کماکان مبهم به نظر می‌رسد، چراکه با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، هنوز نه طرف آمریکایی پالس روشنی برای بازگشت به مذاکرات بدون پیش‌شرط‌های غیرقابل قبول داده است و نه طرف ایرانی حاضر شده زیاده‌خواهی طرف مقابل درباره این که ابتدا ایران باید به تعهدات خود بازگردد را بپذیرد.

بنابراین با وجود این که به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری احتمال بروز موج تازه رشد شدید نرخ دلار در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد، احتمال افت شدید آن در میان‌مدت هم تقریبا غیرمحتمل است و آنچه احتمالا در یکی دو هفته آینده شاهد خواهیم بود، تداوم همین وضیعت بلاتکلیفی درباره آینده نرخ ارز در تمام بازارهای کشور و نوسان محدود قیمت دلار در بازار ارز است.

امروز اما مشاهده کردیم که براساس قیمت‌های اعلام‌شده برای شمش بلوم در معاملات فردای بورس کالا، نرخ پایه این محصول با احتساب مالیات حدود ۱۱ هزار تومان تومان در نظر گرفته شده که بیش از ۲۵۰ تومان از متوسط نرخ شمش القایی در معاملات دیروز بازار آزاد پایین‌تر است و به همین دلیل، می‌توان احتمال داد که فردا هم مانند دو هفته گذشته شاهد فروش رفتن بخش عمده‌ای از شمش‌های بلوم عرضه‌شده در بورس کالا باشیم.

بر همین اساس، اگر متوسط نرخ میلگرد صادراتی CIS در گزارشات ۵ روز کاری هفته گذشته متال بولتن را ۶۱۵ دلار در هر تن در نظر بگیریم و با توجه به روند رو به رشد نرخ میانگین موزون هفتگی حواله‌جات دلار در سامانه نیما، این نرخ را در گزارش فردای سایت سنا حدود ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تخمین بزنیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت پایه میلگرد آجدار در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا با احتساب مالیات حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود؛ رقمی که تقریبا با متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در معاملات امروز بازار آزاد برابر است.

از قیمت‌های پایه شمش و میلگرد در بورس کالا که البته به دلیل افت نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در هفته‌های گذشته با افت محسوسی مواجه شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که فعلا سیگنالی برای افزایش قیمت‌ها از بورس کالا احساس نمی‌شود و با توجه به این که نوسان نرخ دلار نیز در روزهای آینده محدود به نظر می‌رسد، احتمالا تا پایان این هفته شاهد وضعیت ثبات نسبی و کاهش ملایم قیمت‌ها در بازار آهن خواهیم بود؛ بخصوص که تداوم انتظارات بایدنی، بازارهای کشور از جمله بازار آهن را همچنان در شرایط رکودی نگه داشته است.

در هر صورت، هم‌اکنون (۱۵:۰۰ یکشنبه ۱۹ بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز نرخ محصولاتشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داده‌اند؛ قیمت میلگرد ۱۴ آجدار نیز در محدوده ۱۲ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌ها از جمله فولاد ظفر بناب نرخ تیرآهن‌های خود را ۵۰ تومان کاهش داده‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از کاهش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد.

در روز جاری عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته بعضاکاهش ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی نیز در نرخ‌های این حوزه مشاهده می‌شود.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان لوله و پروفیل نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته و البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ‌هایشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داده‌اند؛ قیمت پروفیل با ضخامت ۲ بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *