جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 11 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آغاز نوسان‌گیری‌ها در بازار فولاد با نزدیک شدن به پایان توقعات بایدنی

در شرایطی که بازار ارز مجددا وارد التهابات شدیدی شده است و نرخ دلار هر لحظه بالا و پایین می‌شود، ظاهرا انتظارات کاهشی بایدنی نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد و نوسان‌گیری‌ها برای ایجاد موج تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها حتی در این شرایط رکودی بازار آهن آغاز شده است.

به گزارش فولادبان؛ برق امید در چشمان برجام‌دوستان کم سو شده و ظاهرا آخرین تیر باقیمانده در ترکش دولت برای کسب اعتبار در دقیقه 90 نیز شکسته از آب درآمده است. بازار ارز که رفته‌رفته در حال پیش خوردن کردن احتمال عدم موفقیت مذاکرات آتی است و نرخ دلار که بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره دلار 15 هزار تومانی تا مرز 21 هزار تومان پایین آمده بود، چند روزی است مجددا همراه با نوسانات شدید روی شیب تند صعودی قرار گرفته است.

به نحوی که امروز قیمت دلار نقدی در ابتدای بازگشایی بازار با رشدی بیش از 1000 تومانی به 24 هزار و 750 تومان رسید و البته ساعاتی است که حباب دلار به میزان 350 تومان تخلیه شده و نرخ دلار نقدی به 24 هزار و 400 تومان رسیده است. در این میان البته نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی نیز بعد از دو مرحله رشد در ساعت 11 صبح امروز با افزایشی 510 تومانی نسبت به عصر پنجشنبه به 23 هزار و 720 تومان رسید و بانک مرکزی در ساعت‌های بعدی هنوز تغییری در قیمت این ارز اعمال نکرده است.

در بازار آهن کشور نیز در شرایطی که انتظارات کاهشی بر اثر دم مسیحایی بایدن برای زنده کردن روح و جسم برجام رو به پایان است، ظاهرا نوسان‌گیری‌های قیمتی آغاز شده و با وجود این که هنوز خبری از تقاضای مصرفی نیست، برخی نوردکاران اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند و تعداد کارخانه‌ها و بنگاه‌دارانی که در هفته‌های گذشته با اعمال تخفیفات قابل توجه سعی در جذب مشتری داشتند، به حداقل رسیده و در این میان مجددا تعداد شرکت‌هایی که با بستن زودهنگام فروش سعی در تحریک بازار برای روزهای بعدی دارند، افزایش یافته است.

این وسط اما باید توجه داشت که حتی اگر این تحریکات به نتیجه برسد و سیر صعودی دلار کماکان ادامه داشته باشد، تا وقتی که در تمام بخش‌های اقتصاد کشور از جمله حوزه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی به عنوان مهمترین بخش مصرف‌کننده مقاطع فولادی رکود شدیدی حاکم باشد، افزایش قیمت‌های احتمالی بعدی صرفا ناشی از نوسان‌گیری‌های دلاری خواهد بود و ربط زیادی به تقاضای واقعی مصرفی نخواهد داشت؛ البته تا زمانی که الاکلنگ نظرات برجامی غربی‌ها و دوستان ظریف دولت ادامه داشته باشد، تمام بازارها کماکان سردرگم خواهند بود و در بازار آهن نیز خریدار واقعی پا پیش نخواهد گذاشت.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:40 شنبه 11 بهمن) براساس قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی؛ قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار بین 50 تا 200 تومان افزایش یافته است و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 300 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز البته بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌های این حوزه نیز افزایشی 200 تومان در نرخ سایزهای مختلف محصولاتشان اعمال کرده‌اند. در روز جاری همچنین با وجود برخی افزایش‌های 50 تومانی در نرخ هر کیلو از تیرآهن از سوی بعضی تولیدکنندگان این محصول، سایر شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران هم از افزایش صفر تا 10 هزار تومانی و کاهش 30 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند؛ به نحوی که با وجود ثبات نسبی و کاهش 300 تومانی نرخ سایزهای مختلف پروفیل برخی شرکت‌ها، سایر تولیدکنندگان این حوزه نرخ کالاهای خود را بین 100 تا 300 تومان افزایش داده‌اند؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 20 هزار و 800 تا 21 هزار و 800 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors