Please use a valid API Key بورس یا گوشت قربانی اختلافات؟!/ شرایط بازار قابل پیش‌بینی نیست - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بورس یا گوشت قربانی اختلافات؟!/ شرایط بازار قابل پیش‌بینی نیست

این روزها بازار سرمایه حال خوبی ندارد و با پوشیدن جامه سرخ در گیر و دار اختلافات بین مجلس و دولت دست به دست می‌شود و در این میان بسیاری از کارشناسان بورس عقیده دارند که این بازار حیاط خلوت سیاسیون شده و همین مسائل باعث شده است که سرنوشت بازار سرمایه غیرقابل پیش‌بینی باشد.

به گزارش فولادبان؛ در هفته‌ای که گذشت، حال بازار سرمایه بازهم بهتر نشد. بورس با اینکه روز نخست این هفته را با چراغ سبز سهم‌های بنیادی و بزرگ آغاز کرد، اما نتوانست این روند را تا انتهای هفته حفظ کند و بازهم ترس سرمایه‌گذاران این بازار به سقوط بورس دامن زد. اصولا ترس حاصل‌شده از ریزش سهام به دلیل حمایت نشدن بازار توسط سهامداران حقوقی در هفته‌های گذشته باعث شده است تا سهامداران حقیقی بیشتر از خرید به فکر عرضه باشند و سهم‌های ارزنده خود را یکی پس از دیگری بفروشند.

کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که در حال حاضر، گزارش سودآوری بسیاری از شرکت‌ها در 10 ماه گذشته از سال به گونه‌ای افزایشی است که در قیمت سهام آنها هم احتمالا تأثیر مثبت خواهد گذاشت. علاوه بر این، بسیاری از سهم‌های بازار به نقطه ارزندگی بالایی رسیده‌اند، یعنی تا جایی افت قیمت داشته‌اند که حالا به زیر قیمت اصلی خود رسیده‌اند و همین مساله قاعدتا باید باعث شود تا بسیاری از سهامداران به خرید سهم روی آورند؛ نکته اصلی اما اینجاست که اعتماد از دست رفته سهامداران خرد موجب هراس آن‌ها شده است و این روزها خیلی از مردم از ترس این که مبادا بر اثر نوسان‌گیری حقوقی‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای گرفتار شوند، به محض کسب اندکی سود، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.

علاوه بر این نکات، از نظر کارشناسان، مار سمی دیگری هم که به جان رگ‌های تالار شیشه‌ای افتاده، اختلافات بین مجلس و دولت است که هر کدام دوست دارند به نحوی بازار را کنترل کنند. از سویی، مجلس در تلاش است دولت را وادار به اجرای پیشنهادات خود برای تثبیت بازار سرمایه کند و برخی نمایندگان هم به گزینه پیشنهادی دولت برای این سمت اعتراض کرده‌اند و از طرفی دیگر، دولتی‌ها هم از اظهار نظرهای نمایندگان مجلس درباره بورس و صحبت‌های آنان درباره عدم وجود نظارت مناسب بر برخی اتفاقات بازار سرمایه خشمگین شده‌اند.

به هر حال، اثرات این اختلافات از روز سه‌شنبه در بازار به صورت مشهودی دیده شد؛ چراکه شاخص کل در دو رز پایانی هفته بازهم منفی خورد و بسیاری از صنایع بازار در این دو روز سقوط سنگینی را تجربه کردند. البته در همین روزها این سهام صندوق دارا دوم بود که بسیاری از سهامداران را به سمت خود جذب کرد و گروه فرآورده‌های نفتی از این بازار خراب، جان سالم به در بردند. در حالی که سهام فولادی‌ها با موج رفتاری سهامداران جابه‌جا می‌شد و همراه آن به بالا و پایین می‌رفت و دیگر سهم‌ها هم چنین شرایطی را داشتند.

قاسم محسنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فولادبان درباره روند معاملات بورس در هفته اخیر عنوان کرد: روند معاملات بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به ما نشان داد که هنوز بازار به نتیجه‌ای مشخص نرسیده و شکنندگی خود را همچنان نگه داشته است و عده‌ای با این که قیمت‌ها را پایین و ارزنده می‌دانند، هنوز خیلی مطمئن نیستند و عده‌ای دیگر هنوز سهامشان را می‌فروشند و این وسط برخی هم نوسان‌گیری می‌کنند. در این میان، سهامداران خرد هم نگاه بلندمدت به بازار سرمایه ندارند و به فکر سودهای کوتاه مدت و خروج از بازار هستند.

وی وضعیت کلی اقتصاد کشور در شرایط کنونی را کاملا بلاتکلیف توصیف کرد و در این‌باره گفت: اکنون بسیاری از المان‌های اقتصادی کشور در شرایط مبهمی قرار دارد، به عنوان مثال، اینکه ایران در سال آینده به چه میزان می‌تواند بفروشد، مشخص نشده است یا اینکه آمریکا به چه نحوی به برجام برخواهد گشت و اگر این اتفاق افتاد تا چه حدی تحریم‌ها لغو خواهد شد؛ همه این مسائل نیز باعث شده است که وضعیت آینده بورس بسیار مبهم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره پیش‌بینی خود از وضعیت هفته آینده بورس اظهار داشت: متغیرهای مختلف غیرقابل پیش‌بینی هستند و همین مساله باعث می‌شود تخمین شرایط کلی آینده بازار دشوار باشد؛ در هر صورت، سرمایه‌گذاران همواره باید ریسک‌پذیری را در بازار سرمایه مورد توجه قرار دهند و حاشیه سود و زیان خود را محاسبه کنند.

در مجموع نیز به نظر می‌رسد تا زمانی که هنوز تکلیف دو مساله برای اقتصاد کشورمان مشخص نشده است، نمی‌توان آینده بازار سرمایه را به‌درستی پیش‌بینی کرد؛ اولین مساله بازگشت آمریکا به مذاکرات با ایران است که اگر این اتفاق شکل بگیرد، می‌توان به این امید داشت که وضعیت بورس بخصوص صنایع وابسته به صادرات، بهتر خواهد شد و دومین مساله نیز چگونگی تشدید یا کاهش اختلافات بین دولت و مجلس به‌ویژه در زمینه نحوه تصویب لایحه بودجه 1400 در مجلس است که می‌تواند تاثیر بسیاری بر روندهای آتی بازار سرمایه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors