جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ثبات نسبی و کاهش ملایم؛ قصه این روزهای بازار فولاد/ رکود چه زمانی پایانی می‌‌یابد؟

امروز هم مانند بیشتر روزهای گذشته بازار آهن در شرایط نبود تقاضای مصرفی در ثبات نسبی به سر می‌برد و بعضا شاهد کاهش ملایم نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد هستیم؛ کاهش‌هایی که مانند دیروز در حوزه لوله و پروفیل با شدت بیشتری صورت گرفته و البته امروز قیمت تیرآهن‌های ذوبی نیز با سرعتی بیشتر از چند روز اخیر روی ریل نزولی قرار گرفته است.

به گزارش فولادبان؛ بالاخره پس از سه هفته بی‌مشتری ماندن بیش از 90 درصد حجم عرضه شمش بلوم در بورس کالا، امروز حدود 80 درصد شمش‌های بلوم عرضه‌شده در این بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفتند تا بعد از کاهش بیش از 16 درصدی قیمت پایه شمش در بورس کالا به علت اعمال ضریب 75 درصدی به جای ضریب 80 درصدی نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS و البته افت محسوس نرخ دلار نیمایی، شاهد رونق معاملات شمش بورسی باشیم.

البته نکته اساسی اینجاست، حالا که بیش از 50 درصد شمش‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفتند، بورس کالا قیمت پایه عرضه‌های هفته آینده را مطابق شیوه‌نامه مجددا براساس ضریب 80 درصد تعیین خواهد کرد؛ اما به اعتقاد برخی فعالان بازار فولاد، چون قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS در گزارشات اخیر متال بولتن روی ریل نزولی قرار گرفته است و هنوز هم انتظارات کاهشی برای افت بیشتر نرخ دلار نیمایی با وجود توقف روند ریزشی آن در روز جاری وجود دارد، به نظر می‌رسد با وجود احتمال رشد نسبی قیمت پایه شمش در معاملات هفته آتی بورس کالا، بازهم شاهد رونق نسبی معاملات این محصول در هفته آینده باشیم.

نکته دیگر این است که فردا هم قیمت پایه مقاطع طویل فولادی به دلیل بی‌مشتری ماندن بیش از 99 درصد حجم عرضه این مقاطع در معاملات سه هفته گذشته بورس کالا، براساس ضریب 75 درصد نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS تعیین شده است و نرخ پایه میلگرد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود 12 هزار و 350 تومان یعنی حدود 200 تومان پایین‌تر از متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد خواهد بود؛ بنابراین احتمال این که فردا هم در معاملات مقاطع شاهد روز نسبتا پررونقی باشیم و بخش زیادی از حجم عرضه معامله شود، کم نیست.

سوال اصلی اما اینجاست که آیا رونق این هفته معاملات محصولات طویل فولادی (شمش و مقاطع) در بورس کالا به بازار آزاد نیز کشیده خواهد شد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت به نظر می‌رسد تا زمانی که به دلیل شرایط آب‌وهوایی و از آن مهمتر انتظارات کاهشی بایدنی برای نرخ دلار، خریدار زیادی در بازار فولاد کشور وجود نداشته باشد، بازار آهن همچنان در رکود به سر خواهد برد و در بهترین حالت، شاید در آینده نزدیک شدت این رکود کمی کمتر شود.

البته برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با بازگشت نسبی تقاضای مصرفی برای محصولات فولادی بخصوص برای تامین مصالح مورد نیاز فعالیت‌های ساختمانی که در آستانه سال جدید و پس از تعطیلات سال نو از سر گرفته خواهند شد، بازار فولاد از نیمه بهمن یا اواخر این ماه مجددا وارد فاز رونق خواهد شد و در این شرایط با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کمبود مواد اولیه و محصولات نهایی به دلیل قطعی‌های اخیر گاز و برق واحدهای معدنی، فولادی و نوردی، احتمالا قیمت‌ها دوباره به سیر صعودی بازمی‌گردند.

اما باید توجه داشت تا زمانی که تکلیف نرخ ارز مشخص نشود و تلاش‌های دولتی برای تقویت فضای بایدنی اقتصاد و کاهش قیمت دلار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد و فعالان بازارها همچنان به این مسائل خوش‌بین باشد، احتمالا خریداران بازار آهن نیز چندان رغبتی به حضور پررنگ در این بازار نخواهند داشت؛ یعنی به طور خلاصه تا وقتی انتظارات کاهشی ادامه داشته باشد، بعید است که رکود معاملات و روند توام با ثبات نسبی و کاهش ملایم قیمت‌ها متوقف شود.

هم‌اکنون (14:45 سه‌شنبه 7 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته تعداد اندکی از شرکت‌های این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 30 تا 100 تومان کاهش داده‌اند؛ قیمت میلگرد 14 آجدار نیز در محدوده 12 هزار و 200 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و فولاد ظفر بناب نرخ تیرآهن 14 خود را 50 تومان ارزان‌تر کرده است. همچنین شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از کاهش 40 تا 90 هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

در روز جاری عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز تغییر خاصی در نرخ محصولاتشان ایجاد نکرده‌اند و همچنین قیمت بیشتر انواع لوله و پروفیل در بازار آزاد مانند دیروز روی ریل نزولی قرار گرفته و عمدتا کاهش 200 تا 300 تومانی در نرخ سایزهای مختلف این محصولات مشاهده می‌شود؛ قیمت پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در محدوده 21 هزار تا 22 هزار و 100 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors