افت نرخ فولاد صادراتی ایران در شرایط چالش‌برانگیز بازارهای جهانی

قیمت شمش (بیلت) و تختال (اسلب) فولاد صادراتی ایران در هفته منتهی به چهارشنبه 20 ژانویه به علت شرایط چالش‌برانگیز بازار نزولی شد.

به گزارش فولادبان و به نقل از Fastmarkets؛ کاهش هزینه‌های قراضه در سطح جهانی، افزایش رقابت در بازار محصولات فولادی نیمه‌تمام و پایین آمدن قیمت‌های محصولات فولادی تمام‌شده در بازارهای صادراتی، تولیدکنندگان ایرانی را مجبور به کاهش قیمت پیشنهادی خود کرده و قیمت‌های شمش و اسلب را پایین آورده است.

هفته گذشته پس از ارائه ارزیابی قیمت Fastmarkets، یک محموله شمش فولاد 3sp ایران با قیمت 565 دلار در هر تن فوب فروخته شد، در حالی که در ابتدای هفته گذشته قیمت آن 570 دلار در هر تن فوب بود.

اما به دنبال کاهش هزینه‌های قراضه در اواخر هفته گذشته، برخی از فولادسازان ایرانی توافق کردند که در سطوح پایین‌تر معاملات را انجام دهند.

شاخص روزانه قراضه فولاد، HMS 1 & 2 (مخلوط 80:20)، مبدأ ایالات متحده، سی.اف.آر ترکیه، در 19 ژانویه 451.40 دلار در هر تن بود که نسبت به یک روز قبل 9.12 دلار در هر تن و نسبت به هفته قبل 29.85 دلار در هر تن کاهش داشت.

بنابر گزارش چندین منبع، اواخر هفته گذشته یک محموله 30 هزار تنی بیلت 3sp با قیمت 549 دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران فروخته شد.

البته برخی از کارخانه‌ها مناقصه‌هایی را آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رفت جمعه این هفته بسته شوند. در این مناقصه‌ها تولیدکنندگان به دنبال قیمت 560 تا 570 دلار در هر تن به صورت فوب برای شمش فولاد بودند، در حالی که هفته قبل قیمت‌ها 570 تا 575 دلار برای هر تن بود.

برخی فعالان بازار با توجه به افزایش رقابت مواد صادراتی روسیه که در آسیا شنیده می‌شود، این پیشنهادات را بسیار زیاد ارزیابی کردند. در همین حال، 30 هزار تن شمش چینی هفته گذشته با قیمت 595 تا 600 دلار به ازای هر تن سی.اف.آر به فیلیپین فروخته شد.

برآوردهای اخیر از قیمت قابل قبول برای بیلت غیر ایرانی در آسیا در محدوده 585 تا 595 دلار به ازای هر تن سی.اف.آر شنیده شده است. این در حالی است که محصولات ایرانی به طور معمول با قیمت 10 دلار در هر تن ارزان‌تر از محصولات صادراتی کشورهای دیگر فروخته می‌شود.

با این حال، برخی منابع اظهار داشتند که مشتریان خاورمیانه می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی کارخانه‌های ایرانی را بپذیرند. یکی از بازرگانان گفت: آن‌ها آماده پرداخت این قیمت‌ها هستند، زیرا قیمت میلگرد در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال افزایش است.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای قیمت میلگرد در بازار امارات متحده عربی 705 تا 745 دلار به ازای هر تن در 19 ژانویه بود که نسبت به یک هفته قبل رشد داشته است.

عمان، صادرکننده عمده میلگرد به امارات متحده عربی، میلگرد را با قیمت 715 دلار در هر تن به صورت cfr امارات متحده عربی عرضه می‌کند، در حالی که هفته گذشته قیمت این محصول 665 دلار در هر تن بود. البته دو خریدار گفتند که 705 تا 710 دلار به ازای هر تن به صورت cfr می‌تواند قیمت قابل قبولی برای میلگرد عمانی واردشده به امارات باشد.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران، 549 تا 565 دلار در هر تن فوب در 20 ژانویه بود، در حالی که یک هفته قبل این نرخ 570 تا 575 دلار در هر تن فوب بود.

در بخش اسلب، یک تولیدکننده عمده در آخر هفته گذشته مناقصه برای محموله 30 هزار تنی را که برای حمل در مارس برنامه‌ریزی‌شده بود، با 639 دلار هر تن فوب منعقد کرد. مقصد این محموله برای بازار آسیا بود. همین تولیدکننده مناقصه دیگری را برای 20 ژانویه باز کرد. قیمت هدف با توجه به روند نزولی اسلب و قیمت فولاد مسطح در سطح جهانی 625 دلار برای هر تن از بنادر جنوب ایران بود.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای اسلب صادراتی CIS، فوب دریای سیاه، 675 تا 695 دلار در هر تن در 18 ژانویه بود، در حالی که یک هفته قبل 685 تا 700 دلار در هر تن بود. قیمت کویل نورد گرم در چین نیز در همین روز 686 تا 691 دلار در هر تن بود که نسبت به هفته قبل 60 یوان در هر تن کاهش داشت.

در نتیجه، ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای اسلب صادراتی ایران، 625 تا 639 دلار فوب در هر تن در 20 ژانویه بود، در حالی که هفته قبل این نرخ 632 تا 650 دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *