شروع مجدد واردات قراضه آهن در چین برای بازار فولاد به چه معناست؟

مجله متال مارکت در گزارشی تحلیلی به بررسی تاثیر واردات مجدد قراضه آهن به چین از ابتدای سال 2021 بر بازار فولاد جهان پرداخته است.

به گزارش فولادبان و به نقل از متال مارکت؛ سرعت گرفتن واردات فلزات آهنی نسبتا ارزان و محصولات نیمه‌تمام فولادی به چین که در سال 2019 مشاهده شد، در سال 2020 هم ادامه داشت و در سه‌ماهه سوم 2020 به بالاترین سطح خود رسید.

واردات محصولات فولادی نیمه‌تمام به چین (شمش و تختال معمولی) طبق داده‌های مرکز آمار چین که از طریق موسسه Steelhome به دست آمده است، در سه‌ماهه آخر سال 2020 بالغ بر 7.75 میلیون تن بوده است، در حالی که در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن فقط 3.34 میلیون تن فولاد خام به چین وارد شده بود.

میزان واردات بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) و آهن خام تجاری (MPI) به چین در دوره جولای تا سپتامبر به ترتیب به 981 هزار تن و 1.84 میلیون تن رسید. اگرچه واردات فلزات به چین در سه‌ماهه سوم 2020 همچنان صعود کرد، اما رشد واردات فولاد نیمه‌تمام در این مدت بسیار بیشتر بود.

با این حال، برای تداوم این روند در سال 2021، قیمت مناسب محصولات مهم است. یک انگیزه اضافی برای ادامه واردات فلزات در سال‌های 2019 تا 2020 در مقایسه با وضعیت یک دهه پیش که چین نیز اشتهای بیشتری برای واردات نشان داده بود، عدم واردات قراضه آهن بود.

چین در سال‌های 2019 و 2020 تقریبا هیچ قراضه فولادی وارد نکرد، در حالی که میزان واردات این محصول در سه‌ماهه دوم 2009 به رکورد 4.25 میلیون تن رسیده بود.

در همین حال اما چین در سال‌های اخیر مقدار کمی قراضه از ژاپن وارد کرده است. با احتمال شروع مجدد واردات قراضه فولاد در سال 2021، نقش جذابیت قیمت از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

سال‌های تقاضای بالا برای فلزات آهن وارداتی و فولاد نیمه‌تمام در چین نیز سال‌های افزایش قیمت رقابتی این محصولات در مقابل سنگ‌آهن وارداتی و قراضه آهن داخلی بود.

با وجود روند مشابه قیمت‌ها در سال 2015 نسبت به سال‌های 2009 و 2019-2020، شاهد جهش در واردات نبود که با تقاضای ضعیف محصولات فولادی در بازار داخلی چین توضیح داده می‌شود.

گفته می‌شود پدیده صادرات شمش فولاد چین برای جلوگیری از مالیات صادرات، از سال 2015 شروع شد؛ بنابراین تولیدکنندگان فولاد تمام‌شده چین در شرایطی نبودند که بتوانند از حاشیه سود پایین واردات محصولات فولادی نیمه‌تمام بهره‌مند شوند. آنها خودشان با صادرات محصولات نیمه‌تمام، در کاهش این حاشیه سود مشارکت داشتند و اکنون با کاهش قیمت رقابتی محصولات فولادی نیمه‌تمام از سه‌ماهه سوم سال 2020، رونق خرید چین ممکن است به پایان خود نزدیک شود.

شروع مجدد جریان واردات قراضه به چین احتمالا قیمت داخلی چین را با قیمت‌های بین‌المللی به برابری نزدیک می‌کند و در نهایت آن را پایین می‌آورد. در میان‌مدت، پس از اینکه قیمت‌های قراضه بین‌المللی با تغییر روند تجارت با جهش‌های کوتاه‌مدت احتمالی سازگار می‌شوند، قیمت قراضه محلی چین احتمالاً تحت فشار قرار می‌گیرد، درنتیجه به قیمت‌های فلزی وارداتی نیز فشار وارد می‌شود. در درازمدت، از آنجا که قراضه ارزان‌قیمت‌تر، تغییر به سمت فولادسازی کوره قوس الکتریکی (EAF) را تشویق می‌کند، تقاضا و بنابراین قیمت‌های فلزات آهنی تا حدی تقویت می‌شود.

از آنجا که شروع مجدد واردات آهن‌قراضه به چین در سال 2021 رقابت بیشتری را در بازار چین ایجاد می‌کند، پیش‌بینی می‌شود جذابیت قیمت همچنان عامل کلیدی در حفظ تقاضا برای بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) و آهن خام تجاری (MPI) در چین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *