واردات مجدد قراضه چین؛ خبری بد برای کشورهای آسیایی

تصمیم چین برای واردات دوباره قراضه فولاد احتمالا باعث ایجاد مشکل برای سایر مصرف‌کنندگان قراضه آهن ژاپنی و تولیدکنندگان فولاد سایر کشورهای آسیای شرقی خواهد شد.

به گزارش فولادبان و به نقل از Fastmarkets؛ اولین معاملات واردات قراضه فولادی توسط شرکت‌های چینی پس از تغییر قوانین در تاریخ 31 دسامبر مربوط به خرید قراضه فولاد ژاپنی بوده است.

منابع مطلع می‌گویند که در صورت ادامه این روند، استراتژی واردات قراضه فولادی توسط چین یک چالش بزرگ برای کشورهای دیگر مانند ویتنام، کره جنوبی، تایوان و بنگلادش به دنبال خواهد داشت که به تأمین قراضه فولاد ژاپنی وابستگی دارند.

صادرات قراضه ژاپن در سال 2020 یک سال مهم را تجربه کرد و حجم ماهانه آن به بالاترین حد خود رسید. طبق داده‌های رسمی گمرک ژاپن، این کشور 8.64 میلیون تن قراضه فولاد در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2020 صادر کرده است که این میزان، 25.4 درصد بیشتر از 6.89 میلیون تن در مدت مشابه سال 2019 بود.

ویتنام بیشترین حجم واردات قراضه فولاد را از ژاپن در این مدت با 3.12 میلیون تن داشته است. پس از آن کره جنوبی با 2.71 میلیون تن و تایوان با 1.07 میلیون تن قرار دارند. حجم قابل توجهی از قراضه فولاد ژاپن نیز توسط تولیدکنندگان فولاد در تایلند و بنگلادش خریداری شد.

یک تاجر قراضه فولادی در چین در این باره به Fastmarkets گفت که انتظار دارد واردات قراضه به چین در سال جاری به حدود 10 میلیون تن برسد. با توجه به اینکه خریداران چینی تا کنون مواد سنگین و پربازده از ژاپن را ترجیح داده‌اند، رقابت برای این دسته از قراضه حتی شدیدتر خواهد شد.

یک بازرگان قراضه فولادی در ژاپن هم به Fastmarkets گفت: کره جنوبی و ژاپن از یک مسیر تجارت قراضه طولانی‌مدت و تثبیت‌شده شامل کشتی‌های کوچک و سفرهای کوتاه‌مدت بهره می‌برند؛ اما حتی احتمال دارد که صادرات قراضه فولاد ژاپن به کره جنوبی هم به علت ورود چین به بازار مختل شود، زیرا خریداران در چین خوشحال هستند که فقط 2000 تن از تأمین‌کنندگان کوچک‌تر ژاپنی خریداری کنند.

این مساله برای کشورهایی که با تولیدکنندگان ژاپنی رابطه‌ای در حال توسعه دارند، احتمالا بدتر هم خواهد بود. منابع مطلع گفته‌اند که حضور چین در بازار قراضه با عیار بالا مانند Shindachi busheling در ژاپن می‌تواند بازارهایی مانند بنگلادش را تحت تأثیر قرار دهد.

یک خریدار نگران بنگلادشی در این‌باره به Fastmarkets گفت: اگر چین خریدهای سنگین خود را ادامه دهد، قراضه آهن از ژاپن به مسیرهای طولانی‌تری مثل بنگلادش نخواهد رسید.

تاکنون قراضه فولادی که چینی‌ها در سال جدید از ژاپن خریداری کرده‌اند، از نوع ضایعات ورق و سازه (P&S) معروف به قراضه HS یا قراضه‌های فولادی ویژه بوده است؛ اما درباره سرنوشت قراضه ذوب سنگین یا قراضه H2 علامت سؤال وجود دارد.

یک منبع صادرکننده قراضه آهن از ژاین گفت: همه می‌گویند که چین فقط از ژاپن گریدهای عالی می‌خواهد و ژاپن هنوز هم نیاز به فروش قراضه H2 دارد؛ اما اگر چین واردات خود را به 7 تا 8 میلیون تن در سال افزایش دهد، آنگاه نیاز به واردات قراضه ژاپنی با عیار پایین‌تر و حتی واردات قراضه از آمریکا هم احساس خواهد شد و تا تابستان آینده پای قراضه آمریکایی هم به بازار چین باز می‌شود.

وقوع این اتفاق به آن معنی است که بنگلادش باید بیشتر به واردات قراضه‌های عمده انگلستان و اتحادیه اروپا اعتماد کند. البته فعالان بازار در مورد اینکه چین سرانجام واردات قراضه HMS به صورت عمده را آغاز می‌کند یا نه دیدگاه‌های مختلفی دارند.

یک منبع بازرگانی تایوانی در این‌باره گفت: از لحاظ تئوری، واردات قراضه HMS تحت طبقه‌بندی جدید چین مجاز است، زیرا این قراضه‌ها در گروه مواد اولیه فولاد بازیافتی متوسط و کوچک قرار می‌گیرند، اما اینکه واقعا بتوان این نوع قراضه را وارد کرد، بحث دیگری است.

همه می‌خواهند ببینند چه کسی اولین تأمین‌کننده صادرات قراضه آهن HMS به چین خواهد بود. چنین اتفاقی یک نقطه عطف خواهد بود، چراکه این روزها اکثر اپراتورهای کوره‌های بلند در چین گریدهای بیشتری از قراضه را هدف قرار می‌دهند.

یک منبع تجاری در این زمینه به Fastmarkets گفت: کاملا انتظار داریم که چین به‌زودی واردات قراضه HMS را آغاز کند، چراکه ما در حال حاضر هر روز درخواست فروش قراضه به چین را دریافت می‌کنیم. به نظر می‌رسد طی ماه آینده معاملات بیشتری در بازار انجام خواهد شد. من 100 درصد مطمئن هستم که چینی‌ها به زودی قراضه HMS را وارد خواهند کرد. آنها نمی‌توانند P&S و بوشلینگ را انجام دهند، زیرا چینی‌ها تا سال 2022 می‌خواهند یک میلیون تن قراضه در ماه وارد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *