جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

موانع چین در تحقق اهداف پنج‌ساله توسعه فولاد سبز

فشار دولت چین برای سازگارتر کردن صنعت فولاد این کشور با محیط زیست و خودکفا شدن در تولید فولاد و رسیدن به اهداف برنامه پنج‌ساله توسعه این کشور، با موانع قابل توجهی روبه‌رو است.

به گزارش فولادبان و به نقل از آرگوس مدیا؛ وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین پیش‌نویس نقشه راه پنج‌ساله درباره توسعه کیفی صنعت فولاد این کشور که ظرفیت تولید یک میلیارد تن در سال را دارد، برای کسب نظرات عمومی منتشر کرده است. این برنامه خواستار استفاده بیشتر از قراضه، گسترش ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی و مالکیت بیشتر چینی‌ها بر منابع سنگ آهن شده است.

یک مقام ارشد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در این‌باره گفته است که به عنوان بخشی از تلاش‌های اولیه برای کاهش انتشار کربن، تولید فولاد خام چین باید در سال 2021 کاهش یابد.

البته این درخواست برای تولید کمتر با تردیدهایی در بازار روبه‌رو شده است، زیرا حاشیه سود گسترده فولاد، افزایش تقاضای صادرات فولاد و محرک‌های اقتصادی انبساطی این احتمال را تقویت می‌کند که چین به افزایش تولید فولاد خود در سال 2021 احتیاج داشته باشد.

این امر همچنین با رشد مورد پیش‌بینی موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین در تضاد است. ماه گذشته این موسسه دولتی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد خام چین در سال 2021 با رشد 1.4 درصدی به 1.065 میلیارد تن افزایش یابد، در حالی که در سال 2020 میزان تولید فولاد چین با افزایش 5.4 درصدی به 1.05 میلیارد تن رسید.

علاوه بر این، بر اساس گزارش موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین، مصرف فولاد این کشور در سال 2020 با 9.6 درصد افزایش به 981 میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد در چین در سال 2021 با یک درصد افزایش به 991 میلیون تن برسد.

یک مسئول در یک کارخانه فولادی در شمال چین گفت که درخواست وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین برای کاهش تولید در سال 2021 با هدف تعدیل قیمت مواد خام ارائه شده است. وی خاطرنشان کرد که این درخواست داوطلبانه بعید است روند رشد تولید فولاد چین را معکوس کند.

یک تاجر فولاد در شرق چین نیز در این باره بیان کرد: بر اساس تخمین تقریبی ما، احتمال افزایش خالص بیش از 40 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام در سال 2021 وجود دارد که شامل بیش از 10 میلیون تن ظرفیت کوره‌های قوس الکتریکی است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین همچنین پیشنهاد کرده است که برنامه مبادله ظرفیت فولادی (جایگزینی واحدهای نو به جای واحدهای قدیمی و ممنوع بودن افزایش ظرفیت تولید) را تشدید کند، اما همچنان این بدبینی وجود دارد که این برنامه، روند تولید را معکوس کند.

یک تاجر سنگ آهن در شانگهای گفت: درخواست وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین برای تولید کمتر نشانه‌ای برای بازار است که تقاضای سنگ آهن باید کاهش یابد و قیمت این ماده اولیه باید نزولی شود. البته جای تعجب نیست که چین خواستار کاهش تولید فولاد شده است، زیرا این یک روند اجتناب‌ناپذیر است، اما کاهش‌های کوتاه‌مدت می‌تواند محدودیت‌های تولید یا از بین بردن کارخانجات کوچک‌تر را پس از کنترل بیماری کرونا به دنبال داشته باشد.

با افزایش فعالیت کارخانه‌های تولید فولاد از طریق کوره‌های بلند، کاهش تولید فولاد چین در سال 2021 دشوار است، اما یک مدیر کارخانه فولاد در تانگشان در این‌باره گفت می‌توان روش‌های دیگری مانند جلوگیری از فعالیت کارخانجاتی که در بازارهای فولاد شرق چین به طور غیرقانونی کار می‌کنند را پیگیری کرد.

هیچ معیار مشخصی برای کاهش تولید فولاد چین اعلام نشده است، اما طرح کاهش انتشار کربن که اجرای آن از یک فوریه 2021 آغاز می‌شود، درنهایت می‌تواند باعث افزایش استفاده از قراضه آهن به جای سنگ آهن و کک در فرآیند تولید فولاد شود، زیرا مصرف قراضه در تولید فولاد انتشار کربن را کاهش می‌دهد.

تأثیر اصلی سیاست‌های وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین حتی اگر منجر به کاهش تولید نشود، ممکن است فقط به شرایط روانی بازار ضربه وارد کند، مثل اثر معکوس محدودیت‌های زمستانی تانگشان که منجر به کاهش تولید نشد، اما رشد قیمت‌ها را در پی داشت.

یکی دیگر از بازرگانان سنگ آهن در پکن گفت: چشم‌انداز کلی سال 2021 با درخواست وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین برای کاهش تولید سنگ آهن خام، نامطلوب است، زیرا بازار درباره تقاضای فولاد در سال 2021 پیش از ارائه این درخواست، کاملا صعودی بود؛ اما اکنون بازرگانان و کارخانجات باید با احتیاط بیشتری نسبت به اقدامات دولت برای کاهش تولید توجه کنند.

در این میان، پیشنهادهای وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین برای توسعه با کیفیت بالا در صنعت فولاد در سال‌های 2020 تا 2025 به شرح زیر است:

* با افزایش میزان تولید قراضه به 300 میلیون تن در سال و کسب معادن سنگ آهن در خارج از کشور، خودکفایی چین برای فلز گرم به بیش از 45 درصد برسد، به طوری که معادن تحت کنترل چین بیش از 20 درصد حجم واردات را به خود اختصاص دهند.

* تولید فولاد به شیوه کوره قوس الکتریکی تا 20 درصد سهم کل تولید فولاد خام داخلی افزایش یابد. همچنین تمام خروجی از قراضه‌های آهن در مبدل‌ها باید به 30 درصد از کل تولید فولاد خام برسد.

* نسبت ظرفیت کوره‌های کک پیشرفته به بالاتر از 70 درصد افزایش یابد. ظرفیت تولید پیشرفته آهن و فولاد برای هر یک بالاتر از 80 درصد شود.

* صنعت فولاد سیستم‌های کنترل میزان آلایندگی بسیار کم را در 80 درصد ظرفیت نصب کند و این نسبت در کارخانجات در مناطق مهم 100 درصد باشد؛ به این ترتیب میزان آلایندگی فولاد تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

* سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه در صنعت فولاد باید به 1.5 درصد برسد.

* ادغام شرکت‌ها برای ایجاد چندین تولیدکننده بزرگ فولاد برای اطمینان از اینکه پنج شرکت بزرگ 40 درصد و 10 شرکت بزرگ 60 درصد از کل تولید فولاد چین را تشکیل می‌دهند.

* افزایش سرانه سالانه متوسط بهره‌وری نیروی کار صنعت فولاد به 1200 تن به ازای هر نفر در سال و در واحدهای نوساز 2000 تن به ازای هر نفر.

* اجرای سختگیرانه مبادله ظرفیت فولاد (جایگزینی واحدهای نو به جای واحدهای قدیمی) و ممنوعیت گسترش بیشتر ظرفیت فولاد.

* شیوه تولید فولاد با استفاده از کوره قوس الکتریکی برای تحقق مقررات بازار فولاد سبز و کم‌کربن توسعه یابد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors