جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هفته خونین بورس بر اثر انتشار یک شایعه/ احتمال رسیدن شاخص به مرز 1.6 میلیون واحد

یک کارشناس بازار سرمایه افت شدید شاخص کل در این هفته را ناشی از شایعات منتشرشده در فضای مجازی دانست، اما پیش‌بینی کرد که با تداوم روند صعودی ساعات پایانی معاملات روز چهارشنبه بورس در هفته آینده، شاخص کل در کوتاه‌مدت به رقم 1.6 میلیون واحد برسد.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه این هفته دچار اصلاحات عجیب و غریبی شد؛ به نحوی که با وجود اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر حال خوش بورس در شروع هفته، این هفته بازار سرمایه با حالی خراب و کاملا سرخ خود را به شب یلدا نزدیک کرد. شب یلدای شیرینی که در صورت حمایت نشدن بازار توسط سهامداران در روزهای آینده می‌تواند یک تلخی به یاد ماندنی برای فعالان بورس به یادگار بگذارد.

در هفته‌ای که گذشت، در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه سیگنال‌ها و پالس‌های مثبتی را برای این بازار معرفی می‌کردند، در روزهای میانی هفته برخی سرمایه‌گذاران حقوقی ناگهان حمایت خود را از مطمئن‌ترین بازار سرمایه‌گذاری خارج کردند و در ادامه نیز انتشار یک شایعه منجر به ریزش شدید بورس شد.

به نحوی که در آغاز هفته، کارشناسان بورس تاکید داشتند که گزارش سودآوری شرکت‌های فعال در بازار در هشت ماه ابتدایی سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل، نتایج جالب توجهی را داشته است و این مساله می‌توانست اولین پالس برای سودآوری بازار سرمایه در هفته گذشته باشد. دومین سیگنالی نیز که می‌توانست این هفته بازار سرمایه را وارد فاز مثبت کند، بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهان است که در هفته‌های گذشته، شرکت‌های کامودیتی‌محور را به بهترین شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

دلیل دیگری نیز که می‌توانست در این هفته وضعیت بهتری را برای شاخص کل رقم بزند، رکودی است که بازارهای موازی بورس در هفته‌های گذشته داشته‌اند؛ به نحوی که نرخ دلار و سکه دیگر پروازهای ماه‌های گذشته را ندارد، در بازار فولاد هم کمتر خریداری پیدا می‌شود و بازار مسکن نیز در چند ماه اخیر تقریبا بدون مشتری مانده است.

اما در حالی که همه این مسائل باید حال بازار سرمایه را در این هفته خوب می‌کرد، روز سه‌شنبه بعد از نوسان‌گیری‌های دو هفته‌ای سهامداران بازار سرمایه و همچنین فعالیت مناسب این بازار در هفته‌های اخیر، بورس تهران با سر به زمین خورد.

بسیاری از کارشناسان بورس علت افت شدید بورس در این روز را انتشار شایعه‌ای بی‌اساس در فضای مجازی دباره سلامتی رهبر معظم انقلاب می‌دانند که موجب ایجاد ترسی در دل سهامداران شد و همین کافی بود تا شاخص کل 55 هزار واحد ریزش داشته باشد.

در این شرایط اگر خبر خوشی شنیده نمی‌شد، بازار سرمایه روز چهارشنبه هم می‌توانست ریزش شدیدتری داشته باشد و دیگر آن وقت بود که تالار شیشه‌ای سر تا پا سرخ می‌ماند، اما روز چهارشنبه پس از این که کذب بودن این شایعه بر همگان مشخص شد، با اینکه بازار در مجموع سقوط کرد، اما باز هم شاخص کل به جز چند دقیقه ابتدایی، در مجموع روی ریل صعودی قرار گرفت تا بورس تهران جان تازه‌ای بگیرد.

عرفان زمانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان درباره تحلیل خود از شرایط بورس در هفته گذشته عنوان کرد: روز سه‌شنبه، بازار سرمایه به دلیل شایعه منتشرشده در فضای مجازی پیرامون سلامتی رهبر معظم انقلاب، ریزش شدیدی را تجربه کرد، اما در روز چهارشنبه باسخنرانی ایشان، این شایعه تکذیب شد و آرامش به بورس بازگشت.

وی در ادامه به سهامداران بورس توصیه کرد: بهتر است سرمایه‌گذاران در تحلیل‌های خود و دیدگاهشان نسبت به بازار سرمایه، نیم‌نگاهی هم به بازار دلار داشته باشند و نوسانان آن را در خرید و فروش‌هایشان در بورس تأثیر دهند. بازار سرمایه در حال حاضر جای نگرانی ندارد و این هفته فرصت خوبی بود تا حقیقی‌ها همراه حقوقی‌ها در جهت حمایت از بازار، سهم‌های جدیدی خریداری کنند که برای هفته‌های آتی شاهد بازار بسیار خوبی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی خود از روند بورس در روزهای آتی نیز گفت: بازار سرمایه روز چهارشنبه روی حمایت 1.4 میلیون واحدی واکنش نشان داد و حقوقی‌ها در این نقطه خریدهای سهام خود را آغاز کردند تا افت شاخص را رفع کنند و نماگر اصلی بازار حرکت خود به سمت بالا را آغاز کند. در این شرایط، به نظر می‌رسد روند ثبت روز چهارشنبه در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

زمانی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی، می‌توان گفت الگوی سرشانه شاخص کل تأیید شده است و به نظر می‌رسد هفته آینده نیز شاهد حرکت مثبت بازار باشیم و احتمالا شاخص در کوتاه‌مدت به 1.6 میلیون و احد خواهد رسید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors