اشکالات محتوایی شیوه‌نامه جدید کمکی به بازار نخواهد کرد/ شیوه‌نامه در مرحله اجرایی اصلاح شود

عضو هیات‌مدیره ذوب آهن اصفهان درباره درخواست فولادسازان از دولت برای اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد عنوان کرد: شیوه‌نامه جدید دولت با اشکال‌های محتوایی خود کمکی به بازار نخواهد کرد و از دولت خواسته شده بود که اجرای این شیوه‌نامه متوقف شود؛ اما حالا که این شیوه‌نامه ابلاغ شده، بهتر است در مرحله اجرایی، مورد اصلاح قرار گیرد.

به گزارش فولادبان؛ نزدیک یک ماه از روز 28 آبان ماه، یعنی روز ابلاغ شیوه‌نامه نهاوندیان می‌گذرد و سه هفته است که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نیز براساس شیوه‌نامه جدید تعیین می‌شود؛ اما از زمانی که این شیوه‌نامه اجرایی شد، بازار آهن به هم ریخت و دریای این بازار طوفانی شد و البته در چند روز اخیر موج افزایش قیمت مقاطع طویل در بازار آزاد کمی فروکش کرده، اما هنوز هم متوسط نرخ این مقاطع بین 1000 تا 1300 تومان از زمان پیش از اجری شیوه‌نامه بالاتر است.

البته از همان اولین روزهای اجرایی شدن این شیوه‌نامه، انجمن‌های صنفی زنجیره فولاد در جلساتی که با محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و داریوش اسماعیلی، معاون امور صنایع معدنی وزارت صمت داشتند، سعی کردند برخی بندهای این شیوه‌نامه را اصلاح کنند و در نهایت هم مقرر شد این شیوه‌نامه در هنگام اجرایی شدن، تغییراتی داشته باشد. ما نیز در پیگیری‌های خود درباره چگنگی روند اصلاحات این شیوه‌نامه به سراغ عضو هیات‌مدیره ذوب آهن اصفهان رفتیم تا ما را از جزئیات این تغییرات آگاه کند.

احسان دشتیانه، عضو هیات‌مدیره ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان درباره جلساتی که تشکل‌های فولادی با معاون اقتصادی رئیس جمهور داشتند، عنوان کرد: در جلسه اول و دوم بررسی شیوه‌نامه، نظر کارشناسان بر این بود که اساس این شیوه‌نامه کمک خاصی به بازار فولاد نخواهد کرد و اجرای آن به دلیل اشکالات محتوایی، امکان‌پذیر نیست و در نتیجه، از دولت خواسته شده بود تا اجرای آن متوقف شود، اما حالا که این شیوه‌نامه ابلاغ شده، بهتر است در مرحله اجرایی، مورد اصلاح قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حاضران در آن جلسات از جمله نمایندگان بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد و برخی تولیدکنندگان بزرگ کشور پیشنهادات خود را نسبت به اصلاح شیوه‌نامه مطرح کردند، تصریح کرد: نظرات کارشناسی تولیدکنندگانی که در جلسه اول اخذ شد، مورد تأیید آقای نهاوندیان قرار گرفت و ایشان به نمایندگان و معاونان وزارت صمت ابلاغ کردند که این شیوه‌نامه را در دستورالعمل‌های اجرایی اصلاح کنند.

عضو هیات‌مدیره ذوب آهن اصفهان در رابطه با جلسه دوم برگزارشده در حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اضافه کرد: در جلسه دوم هم پیشنهاداتی مطرح شد که تأکید بیشتر تولیدکنندگان روی ماده 8 این شیوه‌نامه بود؛ بندی که اشاره به عرضه اجباری در بورس کالا دارد و بحث تولیدکنندگان این بود که ابلاغیه وزارت صمت اعلام می‌کند که تولیدکنندگان همه تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و مازاد آن را صادر کنند که این مسئله غیر ممکن است، چون وقتی کالایی دو برابر نیاز با قیمت پایه زیر قیمت جهانی عرضه می‌شود و بعد از خریدار نداشتن 5 درصد از قیمت آن کاسته می‌شود، این بدیهی است که نه رقابتی شکل می‌گیرد و قیمت می‌تواند تا صفر هم پایین برود، چون تقاضای ما معادل عرضه نیست.

دشتیانه ادامه داد: تأکید دکتر نهاوندیان بر این بود که صادرات فولاد با توجه به رکوردهای سال قبل و حداقل معادل آن توسط واحدها صورت گیرد و عرضه داخلی واحدهای تولیدکننده در بورس انجام شود، اما همین دستور هم اجرایی نشد، یعنی نه دستورالعملی صادر شد، نه اصلاحاتی در حال حاضر انجام شده و نه مشورتی با فولادسازان انجام شده است؛ از طرفی هم شیوه‌نامه ابلاغ شده است و فقط واحدهای بزرگ این شیوه‌نامه را اجرا می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: فردای آن روز بود که معاون وزارت صمت اعلام کرد که فروش خارج از بورس، فروش خارج از شبکه است، ولی مصرف‌کنندگان از هر کارخانه‌ای به جز واحدهای بزرگ می‌توانند محصول خود را خریداری کنند که در حال حاضر ضرر آن را هم می‌دهند.

عضو هیات‌مدیره ذوب آهن اصفهان در رابطه با اصلاح شیوه‌نامه توسط نهادهای اجرایی نیز عنوان کرد: هنوز خبری از اصلاح شیوه‌نامه شنیده نشده است و مسئولان وزارت صمت در حال پیگیری اصلاحات آن هستند، اما مشورتی هم با تولیدکنندگان در این زمینه انجام نداده‌اند.

دشتیانه با تأکید بر اینکه طرحی که مجلس برای محصولات فولادی در نظر گرفته، بحثی موازی این شیوه‌نامه است، تصریح کرد: طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس روی وضع عوارض روی صادرات و معافیت‌های مالیاتی محصولات فولادی تمرکز کرده است که باید اذعان کرد که این مساله توسعه صنعت فولاد را کند می‌کند، ولی تجربه نشان داده است که این طرح‌ها هیچکدام جوابگوی نیاز بازار نبوده است. علاوه بر این، ما بارها مسائلی از این دست را دیده و تجربه کرده‌ایم، اما این دوره‌ها گذرا هستند و همه چیز دوباره به حالت اول خود بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *