جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 آبان 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چرا مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی هنوز وابسته به دلار است؟

یک فعال صنعت فولاد با طرح این سوال که چرا مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در شیوه‌نامه جدید دولت هنوز هم وابسته به دلار است، تاکید کرد: مگر سنگ آهن با هزینه دلاری تولید می‌شود و به دست فولادی‌ها می‌رسد که حالا در عرضه بورس کالا مبنا باید به گونه‌ای باشد که دلار در آن دخیل باشد؟ بهتر بود که قیمت محصولات فولادی در تمام طول زنجیره برای مصرف داخلی بدون وابستگی به نرخ دلار تعیین می‌شد، چراکه اجرای چنین شیوه‌نامه‌هایی همچنان بازار را مشروط به نوسانات نرخ دلار نگه می‌دارد.

به گزارش فولادبان؛ بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر شیوه‌نامه پیشین ابلاغ‌شده از سوی وزارت صمت برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی و البته ارائه طرحی برای مدیریت بازار فولاد از سوی مجلس شورای اسلامی که ظاهرا در نوبت صحن علنی قرار گرفته است، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اقدامی سوق‌الجیشی شیوه‌نامه جدید «ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» را ابلاغ کرد؛ شیوه‌نامه‌ای که به نظر می‌رسد اگر درست اجرا شود، می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار داخلی فولاد و کاهش نرخ محصولات فولادی کمک کند؛ اما آنچه از مفاد این شیوه‌نامه برمی‌آید، این است که هنوز بسیاری از ابهامات پیشین مطرح‌شده درباره قیمت‌گذاری محصولات فولادی و شیوه عرضه این محصولات در بورس کالا رفع نشده است.

حسین نایب‌درختان، فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با فولادبان درباره شیوه‌نامه مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که از سوی محمد نهاوندیان ابلاغ‌شده است، این سوال را مطرح کرد که چرا مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی هنوز هم وابسته به دلار و قیمت این محصولات در خارج از مرزهاست؟

وی در این‌باره تاکید کرد: مگر سنگ آهن با هزینه دلاری تولید می‌شود و به دست فولادی‌ها می‌رسد که حالا در عرضه بورس کالا مبنا باید به گونه‌ای باشد که دلار در آن دخیل باشد؟ بهتر بود که قیمت محصولات فولادی در تمام طول زنجیره برای مصرف داخلی بدون وابستگی به نرخ دلار تعیین می‌شد، چراکه اجرای چنین شیوه‌نامه‌هایی همچنان بازار را مشروط به نوسانات نرخ دلار نگه می‌دارد.

نایب‌درختان البته در نظر گرفته شدن کف خرید 20 تن برای مقاطع فولادی و انواع ورق را در این شیوه مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع، نکته بسیار خوبی است که در این شیوه‌نامه ابلاغ شده است؛ چراکه پیش از این وقتی کف عرضه و خرید 200 تن بود، خیلی از نوردکاران و خریداران مقاطع با مشکل خرید روبه‌رو می شدند و حالا خریداران جزئی‌تر هم می‌توانند وارد بورس شوند و نیازشان را تامین کنند.

معاون بازرگانی صنایع آذر فولاد امین ادامه داد: اعتقاد ما این است که اگر همه محصولات زنجیره اعم از سنگ آهن، کنتسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس عرضه شود و قیمت‌ها نیز به صورت شفاف در آن تعیین شود و میزان خرید و فروش‌ها مشخص باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته رانت‌خواری‌های کلانی در میانه زنجیره و در فاصله بین سنگ آهن و شمش رخ داده است که باید با کنترل بیشتر و شفافیت عرضه همه محصولات فولادی در بورس، از بروز مجدد این اتفاقات جلوگیری شود.

این فعال صنعت فولاد توجه به صادرات محصولات نهایی زنجیره فولاد در شیوه‌نامه کنونی تعیین‌شده از سوی وزارت صمت را نیز نکته‌ای مفید دانست و تصریح کرد: این که در شیوه‌نامه ابلاغ‌شده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای صادرات سایر محصولات فولادی به جز شمش و اسلب هم فکر شده است، بسیار مفید خواهد بود و در صورت نظارت دقیق وزارت صمت می‌توان به آینده اجرای این شیوه‌نامه امیدوار بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors