Please use a valid API Key تشکیل یک کارگروه فولادی، بهترین روش برای تعیین قیمت فولاد   - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تشکیل یک کارگروه فولادی، بهترین روش برای تعیین قیمت فولاد  

یک فعال بازار فولاد با تأکید بر لزوم پرهیز از تعیین دستوری قیمت محصولات فولادی از سوی دولت، تشکیل کارگروهی از فعالان صنعت فولاد در وزارت صمت را مطمئن‌ترین راه برای کشف قیمت واقعی محصولات فولادی دانست.
قیمت فولاد

به گزارش فولادبان؛ این روزها که اختلافات بر سر نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی بالا گرفته است، از یک سو، نوردکاران از شیوه‌نامه تعیین‌شده وزارت صمت برای اصلاح فرمول تعیین قیمت محصولات فولادی رضایت دارند و از سویی دیگر، تولیدکنندگان فولاد، آن را راهی آسان برای ایجاد رانتی کلان در صنعت فولاد می‌دانند. در چنین شرایطی بود که چهارشنبه 30 مهر مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای غیرعلنی را با مسئولان وزارت صمت تشکیل داد و در آن جلسه، طرح مورد نظر مورد بحث قرار گرفت. بعد از آن هم در حالی که علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از همکاری و استقبال نمایندگان از این طرح پیشنهادی می‌گفت، بسیاری از نمایندگان از جمله محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این روش تعیین قیمت را دستوری خواندند و بر لزوم لغو شدن آن تاکید داشتند.

در این میان، امید رجایی آملی، فعال بازار فولاد در گفت‌وگو با فولادبان ضمن حمایت از تعیین دستوری قیمت محصولات فولادی تصریح کرد: طرح پیشنهادی وزارت صمت که توسط بسیاری از نمایندگان مجلس رد شد، در همان مسیر اشتباهی قرار داشت که چندین سال پیش توسط این وزارتخانه طی شده بود و باعث ایجاد رانت در زنجیره فولاد می‌شد.

وی افزود: دستوری شدن معاملات در بازار سرمایه یکی از دلایل عمده افت شدید شاخص کل بورس در چند روز اخیر بود. به همین علت تا حدی که امکان دارد باید از سرکوب کردن قیمت‌ها در بورس کالا امتناع کرد و بازار را به حال خود گذاشت تا قیمت‌ها توسط عرضه‌کننده و مصرف‌کننده‌های واقعی تعیین شوند؛ بنابراین چه بسا بهتر است دولت در تعیین قیمت‌ها دخالتی نداشته باشد.

این فعال بازار فولاد با استقبال از عرضه تمام زنجیره تولید فولاد در بورس کالا عنوان کرد: الزام عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد، از مواد اولیه تا محصولات نهایی در بورس کالا بیش از پیش به تعادل بازار کمک می‌کند، اما به شرطی که شرکت‌ها از قواعد عرضه و تقاضا به جای قیمت‌های دستوری تبعیت کنند. با این وجود، باید توجه داشت که هیچ تضمینی برای عرضه صد درصدی محصولات توسط کارخانه‌ها در بورس کالا وجود ندارد.

رجایی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه عرضه محصولات میانی زنجیره فولاد در بورس کالا تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات بازار فولاد این است که تولیدکنندگان ورق و شمش، محصولات خود را به کسانی می‌فروشند که در زنجیره فولاد نقش تولیدکننده را ایفا نمی‌کنند. این افراد در واقع دلالانی هستند که محصولات دریافت‌شده از بورس کالا  را از طریق بازار آزاد به دست تولیدکنندگان واقعی می‌رسانند و از این طریق، سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند.

وی ادامه داد: این دسته از واسطه‌ها محصولات خود را در بورس کالا و در فضایی ناسالم و غیر رقابتی خریداری می‌کنند، اما آن‌ها را در خدمت تولید قرار نمی‌دهند، بلکه با نام شرکت‌هایی صوری در سامانه بهین‌یاب، اقدام به خریداری می‌کنند و در عوض، محصول خود را در بازار آزاد با قیمت بالاتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهند. اما اگر واقعا این محصولات به دست تولیدکننده حقیقی برسند، هم تولیدکننده و هم خریدار از قیمت‌ها راضی خواهند بود.

این فعال بازار فولاد در پایان اظهار کرد: اگر وزارت صمت به دنبال این است که قیمت محصولات فولادی را به صورت متعادل تعیین کند، بهترین روش این است که با دور هم جمع کردن عده‌ای از فعالان بازار فولاد یک کارگروه تشکیل دهد تا قیمت واقعی محصولات فولادی از طریق کارگروه کشف شود. به این ترتیب، محصولات در بازار با رقابت سالم به فروش خواهند رسید و از تعیین شدن دستوری قیمت‌ها از سوی دولت هم جلوگیری شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors