اخطار شدید کمیسیون صنایع مجلس به وزارت صمت/عرضه شمش اصلاح نشود برخورد می کنیم

بعد از عدم عرضه مواد اولیه فولادی در بورس کالا و التهاب شدید قیمت ها اعضای کمیسیون صنایع می گویند وزارت صمت مقصر اصلی مشکلات زنجیره فولاد است؛ اگر شمش و وروق در بورس کالا به اندازه کافی عرضه نشود مجلس با تمام توان با خاطیان برخورد خواهد کرد.

به گزارش فولادبان، بعد از کاهش تعداد روزهای عرضه شمش از دو روز به یک روز شاهد عدم عرضه  این محصول در دو هفته گذشته هستیم موضوعی که از یکسو مانع تخلیه حباب قیمت مقاطع شده و از سوی دیگر بیکاری واحدهای نوردی را در پی داشته است؛ مصوبه ستاد تنظیم بازار که هفته گذشته رسانه ای شد هم تاکنون عملیاتی نشده و از سوی دیگر شاهد اختصاص سهمیه های دستور و رانتی شمش توسط مسئولان وزارت صمت هستیم. اوضاع عرضه ورق هم بدتر از شمش است و برنامه های معاونت صنایع وزارت صمت برای ساماندهی این بازار روی کاغذ مانده است. در این رابطه نمایندگان مجلس از برگزاری جلسه ویژه برای رفع این مشکلات خبر می دهند.

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با فولادبان از عدم نظارت وزارت صمت بر عرضه نشدن شمش در بورس شکایت کرد و گفت: علت اصلی عرضه نشدن شمش در بورس را باید از وزارت صمت پرسید چرا که آنان متولی این موضوع هستند و آن را نظارت و کنترل کنند.

وی با اشاره به این که مجلس مخاطب همه موضوعات نیست، افزود: مشکل اساسی که در کشور وجود دارد این است که مخاطب همه موضوعات را مجلس قرار می‌دهند در حالی که مخاطب، به عنوان اجراکننده، ناظر و سیاست‌گذار دولت هست. مجلس هم به عنوان ناظر عالی باید بازار را نظارت، مدیریت و در نهایت، تنظیم کند.

مشکل اساسی، خود وزارت صمت است

فیروزی با بیان این که مشکل اصلی نظارت نشدن بر بازار وزارت صمت است، تصریح کرد: یک مشکل اساسی در حال حاضر، خود وزارت صمت است. این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود و چنین وزارتخانه‌ای با این حجم از مسئولیت و وظیفه، زیبنده نیست که با سرپرست اداره شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اداره شدن وزارت صمت توسط یک سرپرست، در موضوعات، مشکلات، نظارت‌ها و کنترل‌ها تأثیر می‌گذارد لذا اولین اقدام دولت باید این باشد که خیلی فوری و عاجل این مشکل را حل و وزیر را در مجلس معرفی کند تا پس از اخذ رأی اعتماد از نمایندگان، بتواند کار خود را شروع کند.

وی با اشاره به این که وزارت صمت مسئولیت اصناف را بر عهده دارد، گفت: وزارت صمت مسئول اصناف و تشکل‌ها است و مسئولیت دارد این ساختارها را تنظیم کند؛ به عنوان مثال اگر مشکلی در عرضه وجود دارد، بتواند عرضه را تنظیم کند یا اگر تخلفی در بازار اتفاق می‌افتد، باید مسئله را مدیریت، نظارت و در نهایت، برخورد کند.

فیروزی تصریح کرد: مسئولیت اصناف و بازار به خصوص در صنایع معدنی جزو وظایف خاص وزارتخانه است و این وزارتخانه در حوزه معاونت صنایع معدنی، معاون اختصاصی دارد که مربوط به حوزه فولاد و شمش است و مسئولان این وزارتخانه باید عرضه شمش در بورس را پیگیری کنند.

مسئولان وزارت صمت را برای پاسخگویی احضار می‌کنیم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که عرضه نشدن شمش در بورس کالا جزو موضوعات ضروری است، افزود: با آغاز کار مجلس در هفته جاری، پس از یک هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، حتما مسئولان وزرات صمت را احضار خواهیم کرد تا علت عدم عرضه یا کاهش عرضه شمش در بورس کالا و علت افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها چه بوده است.

وی با اشاره به سودجویی بازاریان از وضعیت ارز، مطرح کرد: این روزها هر اتفاقی که در بازار می‌افتد؛ علت آن را وضعیت ارز می‌دانند در حالی که باید بررسی کرد وضعیت ارز روی قیمت کالای تولید داخل تأثیر دارد یا اگر تأثیر دارد، این میزان تأثیر چقدر است؟

حجت‌الله فیروزی افزود: در جلسه‌ای که کمیسیون روز یکشنبه خواهد داشت، این موضوع را مطرح خواهیم کرد.

مافیاهای صنعت فولاد با ارگان‌های دولتی خط و ربط دارند

فرهاد طهماسبی نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار فولادبان، از عرضه نشدن شمش در دو هفته گذشته در بورس کالا ابراز نارضایتی کرد و گفت: علت اینکه مجلس در هفته گذشته به این موضوع ورود پیدا نکرد، آن بود که هفته گذشته مجلس تعطیل بود و نمایندگان به حوزه انتخابی خود رفته بودند اما از سوی دیگر هم، وزارتخانه متولی ندارد و الان، سرپرست دارد که سرپرست هم آنچنان انگیزه‌ای برای فعالیت ندارد و قطعاً این همفته، پیگر دلایل عدم عرضه شمش در بورس کالا و ایجاد نارضایتی در بین برخی از تولیدکنندگان زنجیره فولاد که از این عدم عرضه متضرر گشته‌اند، خواهیم شد.

وی افزود: این یک نقص است. متأسفانه، همیشه در مشکلات صنعت فولاد رد پای مافیاها و رانت‌خوارها دیده می‌شود و قطعاً کسانی که این مشکلات را ایجاد می‌کنند در حال برنامه‌ریزی کردن برای کسب سود بیشتر هستند که فشار آن بر مردم می‌آید. اغلب این مشکلات در زنجیره فولاد، سناریوهای از پیش تعریف شده توسط افراد سودجو است. آیا ما در کشور تولید شمش نداریم؟ چه دلیلی دارد که دوهفته شمش در بورس کالا عرضه نگردد. به اعتقاد بنده، این‌ها برنامه‌ریزی‌هایی است توسط افرادی که می‌خواهند در بازار التهاب ایجاد کنند و سود ببرند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: قطعاً این مافیاها با ارگان‌های دولتی خط و ربط دارند؛ چون اگر نفوذ نباشد مافیا چطور می‌تواند کار خود را پیش ببرد، بنده نمی‌توانم بپذیرم که بدون داشتن هیچگونه ارتباطی بین این مافیاها و ارگان‌های دولتی چنین مشکلاتی ایجاد می‌گردد زیرا اختیارات حاکمیتی در اختیار دولت است. حتی این دولت است که به بخش‌های خصوصی اختیارات تنفیذ می‌کند و می‌تواند بر همه این مجموعه‌ها نظارت داشته باشد.

با گذشت دو ماه از آغاز به کار مجلس به نظر می رسد مهمترین نهاد قانونگذاری و نظارتی کشور هنوز قوام لازم را پیدا نکرده است و ساماندهی بازار فولاد می تواند اولین آزمون کمیسیون صنایع و معادن مجلس باشد. هرچند احتمالا این هفته شمش در بورس کالا عرضه می شود اما شفافیت بازار و مقابله با مهندسی عرضه نیاز به کارهای اساسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *