کاهش واردات فولاد تخت به آمریکا

قیمت و حجم فولاد تخت وارداتی به آمریکا طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته است. کارشناسان علل مختلفی برای افت قیمت فولاد تخت وارداتی به آمریکا عنوان می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها کاهش قیمت محصولات فولادی در آمریکا، افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا و گسترش شیوع بیماری کرونا در جنوب و غرب این کشور عنوان می‌کنند.

به گزارش فولادبان؛ با توجه به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان جدید به بیماری کرونا در برخی ایالات آمریکا احتمال می‌رود در این مناطق مجدداً محدودیت‌های اجتماعی و کاری وضع شود. کارشناسان می‌گویند اگر دوباره در این مناطق، تعطیلات اجباری اعلام شود شرکت‌های فولادی و کل زنجیره تولید و مصرف فولاد به شدت آسیب خواهند دید.

این در حالی است که موجودی انبارهای اکثر مراکز خدماتی فولاد در آمریکا از فولاد نورد تخت در سطح بالایی قرار دارد؛ بنابراین اگر در برخی ایالت‌های امریکا تعطیلات اجباری اعمال شود، مصرف فولاد هم پایین خواهد آمد که بر تقاضا برای واردات فولاد نیز تأثیر خواهد گذاشت. یک واردکننده فولاد در آمریکا می‌گوید که بازار کاملاً مرده است.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا در ماه مه این کشور 1.6 میلیون تن محصولات فولادی نهایی وارد کرد که 35.4 درصد کمتر از ماه آوریل بود. در ماه آوریل آمریکا 2.5 میلیون تن محصولات فولادی وارد کرده بود. واردات فولاد آمریکا در ماه مه 2020 نسبت به ماه مشابه سال 2019 نیز 13.6 درصد افت نشان می‌دهد.

کاهش شدید واردات محصولات فولادی آمریکا در مه به علت افت واردات محصولاتی همچون شمشال (بیلت)، تختال (اسلب) و شمشه (بلوم) بوده است. واردات این سه نوع محصول در ماه مه به 269350 تن رسید که 79.5 درصد کمتر از رقم 1.3 میلیون تن در ماه آوریل بود.

کاهش شدید واردات این سه نوع محصول موجب شد تا افزایش ملایم واردات محصولاتی همچون ورق نورد گرم، ورق نورد سرد و گالوانیزه داغ به چشم نیاید. واردات این سه محصول در ماه مه نسبت به ماه آوریل به ترتیب 4.7 درصد، 13.6 درصد و 2.5 درصد بیشتر شد.

البته واردات محصولات فولادی تخت به آمریکا در ماه مه 2020 نسبت به ماه مه 2019 کاهش داشته است به طوری که ورق نورد گرم 14.6 درصد، ورق نورد سرد 1.9 درصد و گالوانیزه داغ 36.4 درصد و فولاد گالوانیزه رنگی (Coiled plate) 37 درصد افت کرد. واردات فولاد گالوانیزه رنگی در ماه مه 2020 نسبت به ماه قبل هم کمتر شده و از 65250 تن در آوریل به 56132 تن در مه رسید.

Fastmarkets قیمت کویل نورد گرم وارداتی به آمریکا، سی.اف.آر هوستون را در روز چهارشنبه 24 ژوئن 470 تا 510 دلار در تن اعلام کرد که از قیمت 480 تا 510 دلار دو هفته قبل، کمی کمتر است. کره جنوبی، مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی از جمله صادرکنندگان این محصول فولادی به آمریکا بودند.

 

شاخص Fastmarkets درباره قیمت کویل نورد گرم، فوب آمریکا، در هفته منتهی به جمعه 19 ژوئن 499.80 دلار بود که 3.4 درصد کمتر از قیمت یک هفته قبل از آن بود.

Fastmarket در تحلیل خود قیمت کویل نورد سرد وارداتی به آمریکا، سی.اف.آر هوستون را 600 تا 670 دلار در تن در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که نسبت به قیمت‌های یک هفته قبل (650 تا 700 دلار) افت قابل توجهی نشان می‌دهد.

کشورهای جنوب شرق آسیا، مکزیک، روسیه، ترکیه و استرالیا از جمله صادرکنندگان کویل نورد سرد به آمریکا محسوب می‌شوند.

البته تقاضا در آمریکا برای کویل نورد سرد به شدت پایین آمده زیرا برخی از صنایع مصرف‌کننده این نوع محصول فولادی مثل صنعت خودرو و صنعت لوازم خانگی هم‌اکنون خریدهای عمده‌ای انجام نمی‌دهند. فیلیپ گیبس تحلیلگر موسسه KeyBanc Capital Markets معتقد است در سه‌ماهه دوم سال 2020 صنایع اصلی مصرف‌کننده فولاد مثل خودروسازی حداکثر با 20 درصد ظرفیت خود فعال خواهند بود، بنابراین تقاضا برای محصولات فولادی هم به سطح قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت. وی امیدوار است که در سه‌ماهه سوم سال 2020 وضع بازار بهبود یابد.

Fastmarkets قیمت گالوانیزه داغ 0.012-0.015 inch G30، سی.اف.آر هوستون را در چهارشنبه گذشته 840 تا 890 دلار در تن اعلام کرد که از قیمت‌های یک هفته قبل (850 تا 900 دلار) مقداری پایین‌تر است.

Fastmarkets همچنین قیمت ورق‌های فولادی متوسط وارداتی به آمریکا، سی.اف.آر هوستون را در هفته گذشته 600 تا 640 دلار در تن اعلام کرد که نسبت به هفته‌های قبل تغییری نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *