نگرانی در بازار سنگ‌آهن بابت کاهش تقاضای فولاد چین

در هفته منتهی به جمعه 19 ژوئن، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای معاملات آسیا تقریباً باثبات بود که دلیل این ثبات قیمتی، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضای فولاد چین عنوان شده است.

به گزارش فولادبان؛  شاخص Fastmarkets قیمت سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده عیار 62 درصد، سی.اف.آر کینگدائو چین را 102.42 دلار در تن نشان داد که تقریباً رشد ناچیزی نسبت به هفته قبل داشته است.

فعالان بازار سنگ‌آهن نسبت به کاهش تقاضای میلگرد در چین در هفته‌های آینده نگرانند چراکه انتظار می‌رود باران‌های شدید موسمی در جنوب و شرق چین شروع شود و ساخت‌وسازها را متوقف سازد.

به گفته منابع مطلع، عرضه سنگ‌آهن در بنادر چین افت کرده به طوری که موجودی محموله‌های صادراتی استرالیا در بنادر این کشور کاهش یافته است.

با این حال، یک تاجر چینی معتقد است که قیمت‌های فعلی سنگ‌آهن همچنان بالا است زیرا تقاضا از سوی کارخانجات چینی بالا است. به گفته وی، قیمت بالای سنگ‌آهن با عیار بالا سبب شده کارخانجات چینی به خرید سنگ‌آهن با عیار پایین و متوسط استرالیایی روی بیاورد که این مسئله موجب کاهش موجودی سنگ‌آهن در بنادر شده است.

در همین حال، شنیده شده که موجودی سنگ‌آهن برزیلی در بنادر اندکی زیاد شده که احتمالاً به خاطر تمایل کارخانجات چینی برای خرید سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر به علت قیمت بالای سنگ‌آهن برزیلی است.

یک منبع مطلع در یک کارخانه فولادی در شمال چین در این زمینه گفت: هم‌اکنون خرید سنگ‌آهن با عیار بالا دشوار شده زیرا قیمت آن خیلی بالا رفته است. من از سایر کارخانجات هم شنیده‌ام که به علت گرانی سنگ‌آهن با عیار بالا، آنها فعلاً تصمیم گرفته‌اند سنگ‌آهن ارزان‌تر بخرند هرچند عیار پایین‌تری داشته باشد.

یک تاجر چینی هم درباره شرایط بازار گفته است: عرضه سنگ‌آهن در بنادر چین همچنان ضعیف است اما تقاضای خرید کارخانجات بالا است و موجب افزایش قیمت سنگ‌آهن شده است. البته ما باید شرایط آب‌وهوا در شرق و جنوب چین را هم موردتوجه قرار دهیم زیرا به نظر می‌رسد باران‌های شدید موسمی سبب کاهش تقاضا برای فولاد از جانب بخش ساخت‌وساز شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *