با اين روند قيمت شمش همه نوردي ها ورشکست مي شوند

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت : نوردکاران به افزایش قیمت شمش معترضند و علت گرانی شمش در بازار داخلی و پیشی گرفتن از بازارهای جهانی را قیمت گذاریهای نامناسب بورس کالا برای محصولات فولادی بویژه شمش می دانند.

مصطفی عبداللهی درگفتگو با فولادبان با اشاره به پیشی گرفتن قیمت شمش داخلی از بازارهای جهانی افزود:علت گرانی شمش در بازار داخل ، تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالاست.

وی با بيان اينکه نوردکاران به افزایش قیمت شمش به شدت معترضند،تصريح کرد:مقطعی محصولات فولادی به صورت قطره چکانی به بازار و بورس کالا عرضه می شد تا قیمتها افزایشی باشد و اکنون هم که عرضه نسبتا خوب صورت میگیرد باز هم قیمتها روند صعودی دارد، به اعتقاد ما اعمال چنین سیاستی ، افزایش قیمت شمش و کاهش صادرات محصولات نوردی را در پی خواهد داشت. 

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: نوردکاران تاکنون چندین بار به بورس نامه ارسال کرده اند و درباره مبنای قیمت گذاری توضیح خواسته اند اما متاسفانه بورس کالا هیچ جوابی نداده است و خودسرانه کارهارا خودشان انجام می دهند.

عبداللهی افزود: اتخاذ این شیوه ازقیمت گذاری افزایشی در بورس کالا برای بخش پایانی زنجیره فولاد یعنی نوردکاران که حدود 200 هزار نفر در69 واحد نوردی فعال شاغل دارد و اکنون فقط با 30 درصد ظرفیت کار می کنند ، به طور کامل جز ورشکست خواهند شد. 

وی با انتقاد از شیوه قیمت گذاری افزایشی در قسمت میانی فولاد گفت: قیمت انواع محصولات فولادی بویژه ابتدای زنجیره فولاد مانند سنگ آهن نصف قیمت جهانی تعیین شده در حالیکه قیمت شمش بالاتر از قیمت جهانی است و هیچ تفاوتی در بورس کالا بین شمش قوس و القایی وجود ندارد، این در صورتی است که پرت و هزینه تولید القایی به مراتب بالاتراز قوس می باشد و قیمت گذاری محصولات نهایی  5درصد بالای این قیمت است .

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد:اگر مبنای قیمت گذاری بورس کالا قیمتهای جهانی در شمش است  باید محصولات نوردی را هم بر اساس قیمت های جهانی تعیین شود درصورتی که امسال میانگین هزینه های تولید نوردکاران 13درصد است .

عبداللهی افزود: طبق کارشناسی وزارت صمت از دو سال قبل قیمت میلگرد 11 درصد از شمش بالاتر بوده است و قیمت مقاطع شامل نبشی ناودانی تیرآهن هم 14 درصد بالاتر از شمش بوده است اگر این مبنای قیمتی گذاشته شود، قیمتها با توجه قيمت شمش بازهم بالا است.

وی گفت: اگر صادرات نداشته باشیم افزایش تولید کشور کجا قرار است مصرف شود انهم در شرایطی که تمام طرحهای عمرانی کشور  تقریبا در حالت نیمه تعطیل است.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: بازار داخلي پذيرش اين قيمت ها را ندارد و اگر صادرات هم نداشته باشيم با توجه به اشباع بازار به زودي شکست قيمت ها آغاز خواهد شد و تر و خشک در زنجيره با هم مي سوزند. 

عبداللهی تصریح کرد: نوردکاران هیچگونه مشکل شخصی با هیچ نهاد و سازمانی ندارند و هر سیاست و روشی که باعث متعادل سازی قیمتها در بازار شود مورد تایید ما خواهد بود ضمن اینکه اول باید کارخانه های داخلی تامین شوند و اگر اضافه شمشی بود که هست صادر شود.

یادآوری می شود شاخص متوسط نرخ شمش حوزه القایی روز گذشته حدود ۱۴،۱۱۵ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته؛ با افزایش قیمت متوسط و تقریبی حدود ۳۷۰ تومانی همراه بود. در پی افزایش ۲.۶ درصدی در نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا در حوزه القایی هم عینا همین درصد افزایش قیمت اعمال شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *