توافق انگلستان، هند، آلمان و کانادا برای خرید فولاد کم‌کربن

دولت‌های بریتانیا، هند، آلمان و کانادا، تحت ابتکار جدید کربن‌زدایی عمیق صنعتی (IDDI)، تعهدی را اعلام کردند که پیامی روشن به صنایع سنگین می‌فرستد: اگر فولاد و بتن کم‌کربن بسازید، ما آن را می‌خریم.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، این گروه از کشورها قصد خود را برای خرید فولاد و بتن کم‌کربن در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو اعلام کردند. انتظار می‌رود اهداف این توافق در افق سال 2030 در نشست بعدی وزیران انرژی پاک (CEM) در اواسط سال 2022 مشخص شود. در حال حاضر، خرید دولتی فولاد و سیمان در این چند کشور 25 تا 40 درصد از بازار داخلی این مواد را تشکیل می‌دهد.

لرد کالانان، وزیر تجارت، انرژی و مسئولیت شرکتی انگلستان درباره این توافق گفت: برای کربن‌زدایی این بخش، ما باید تقاضای جدیدی برای مواد کم‌کربن ایجاد کنیم که کربن‌زدایی فرآیندها را در سراسر زنجیره تأمین تضمین می‌کند. ابتکار کربن‌زدایی عمیق صنعتی، اقدامات دولت را برای ایجاد بازارهایی برای محصولات صنعتی کم‌کربن، از طریق کار بر روی داده‌ها، استانداردها و تدارکات، هماهنگ می‌کند.

دولت‌های شرکت‌کننده در ابتکار جدید کربن‌زدایی عمیق صنعتی از شرکت‌ها می‌خواهند که در مورد سرمایه‌گذاری برای تولید فولاد کم‌کربن و محصولات بتن در آینده مطمئن باشند. ایده اصلی این است که از قدرت خرید دولت‌ها برای راه‌اندازی بازاری پررونق برای فولاد و بتن سبزتر استفاده شود. برای کمک به دستیابی به این هدف، این تعهد همچنین شامل الزامات افشای کربن موجود در پروژه‌های ساختمانی عمومی تا سال 2025 و توافقی برای همسویی برنامه‌های تدارکاتی با اهداف خالص صفر تا سال 2050 است.

یان جنیش، مدیرعامل Holcim، شرکت چندملیتی سوئیسی که مصالح ساختمانی تولید می‌کند، هم با اشاره به این توافق عنوان کرد: ما از این حرکت به عنوان یک سیگنال واضح استقبال می‌کنیم که وقتی آنها یک ساختمان یا یک پل را راه‌اندازی می‌کنند، انتشار CO2 مجسم شده پروژه برای آنها اهمیت دارد. با شرایط مناسب بازار، من مطمئن هستم که فولاد نه تنها به صفر خالص خواهد رسید، بلکه می‌توانیم زمان رسیدن به آن را تسریع کنیم. هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند به کربن صفر خالص برسد. ما به همکاری بی‌سابقه‌ای در بین بخش‌ها نیاز داریم تا سریع‌تر به آنجا برسیم. با ایجاد تقاضای سبز در زنجیره‌های ارزش خود، می‌توانیم انتقال به صفر خالص را با هم تسریع کنیم. تدارکات عمومی سبز و مشوق‌های نظارتی کاتالیزورهای خوبی در این سفر هستند. آن‌ها به تقویت زمینه تجاری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در فناوری‌های نسل بعدی کمک می‌کنند.

لی یونگ، مدیرکل سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو) در این زمینه اظهار داشت: فولاد و سیمان مواد جوامع مدرن ما هستند و همچنین از جمله آلاینده‌ترین مواد صنعتی روی کره زمین هستند زیرا تولید آنها 14 تا 16 درصد از انتشار CO2 مرتبط با انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند. کربن‌زدایی صنایع فولاد و سیمان نه تنها به فناوری‌های جدید و قابل اعتمادتر نیاز دارد، بلکه شرکت‌ها همچنین باید کل فرآیندهای تولید را تغییر دهند. بسیاری از شرکای صنعت سنگین ما در حال حاضر در این مسیر هستند و تضمین‌های دولت‌ها دقیقاً همان چیزی است که اکنون برای تقویت تلاش‌های خود برای ساخت فولاد کم‌کربن و بتن‌سازی استاندارد نیاز دارند. ما متعهد هستیم که تا آنجا که ممکن است دولت‌ها را وارد این مسیر کنیم.

ابتکار جدید کربن‌زدایی عمیق صنعتی قصد دارد ظرف سه سال آینده، حداقل 10 کشور را متعهد به خرید بتن و فولاد کم‌کربن کند. این ابتکار همچنین به کشورها کمک می‌کند تا سیاست‌های تدارکات عمومی خود را با تعهدات خرید فولاد و بتن کم‌کربن خود هماهنگ کنند.

در حال حاضر به اقدام فوری نیاز است زیرا تقاضا برای بتن و فولاد با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. انتظار می‌رود جهان تا 40 سال آینده هر ماه معادل یک شهر نیویورک جدید بسازد.

دن دورنر، رئیس دبیرخانه وزیران انرژی پاک (CEM) هم در این باره خاطرنشان کرد: ما از اشتیاق دولت‌های عضو خود برای پیشگامی در تعهد به اهداف تهیه محصولات صنعتی سبز مانند فولاد و سیمان استقبال می‌کنیم. کربن‌زدایی این بخش‌های صنعتی دشوار است و ما امیدواریم که این حرکت به بخش خصوصی و سایر سهامداران کلیدی اعتماد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *