جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 29 دی 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

بدخیم‌ترشدن بازار آهن با وجود رشد بازارهای موازی

در حال حاضر، رکود بازار آهن و فولاد به گونه‌ای است که حتی جنگ یمن برای تحرک آن کافی نیست و این درحالیست که در بازارهای موازی مانند دلار حدود 2 هزار تومان افزایش قیمت داشتیم.

بدخیم‌ترشدن بازار آهن با وجود رشد بازارهای موازی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از 3 میلیون و 445 هزار و 986 محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، 2 میلیون و 10 هزار و 443 تن یعنی حدود 58 درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری 2 میلیون و 886 هزار و 565 تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع 210 هزار و 500 تن عرضه شد که با وجود 215 هزار و 550 تنی، تنها 189 هزار تن را به فروش رساند. بر همین اساس، می‌توان گفت معاملات این محصول در هفته جاری، بر خلاف جلسات گذشته که اخیراً هیجانی بود، به طور کاملا محسوسی با کاهش رقابت‌های هیجانی صورت گرفت. همچنین قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات این هفته ۱۰.۶ درصد (حدود یک هزار و 500 تومان) کاهش داشت.

شمش فولادی نیز با 260 هزار تن عرضه و تقاضا، در نهایت توانست 123 هزار و 461 تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت 18 هزار و 636 تومان نسبت به متوسط نرخ پایه عرضه هفته گذشته حدود ۱۱۰ تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

محصول میلگرد در هفته چهارم زمستان بیش از 344 هزار تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته 251 هزار تن بیشتر بود. همچنین این محصول با وجود رکود معاملات در بازار، 141 هزار و 460 تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت 77 هزار و 899 تن آن را به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا 99 هزار و 854 تن عرضه داشت که با وجود کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست 69 هزار و 104 تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود 70 درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه بیشتری نسبت به هفته گذشته یعنی 827 هزار تن به ثبت رسید که با 520 هزار تن تقاضا، به همین میزان محصولات خود را به فروش رساند و حدود 307 هزار تن یعنی 37 درصد آن روی دست تولیدکنندگان ماند و پیش بینی می‌شود قیمت آن هفته آینده، از 4 هزار تومان تا 4 هزار و 770 تومان در هر کیلوگرم نرخ‌گذاری شود.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای 498 هزار و 300 تن، 210 هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که تمام آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته 100 تن حجم بیشتری در تقاضا تجربه کرده و پیش بینی می‌شود قیمت آن هفته آینده، از 3 هزار تومان تا 3 هزار و 600 تومان در هر کیلوگرم نرخ‌گذاری شود.

انواع سنگ آهن کلوخه، کنسانتره و دانه‌بندی نیز در مجموع یک میلیون و 120 هزار تن عرضه شد که یک میلیون و 150 هزار تن تقاضا داشت و در نهایت، حدود 67 درصد یعنی 750 هزار تن آن معامله شد.

ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا 2 هزار و 610 تن عرضه داشت که با تقاضای 2 هزار و 900 تنی توانست بیش از 80 درصد آن را یعنی 2 هزار و 560 تن را به فروش برساند.

همچنین تختال C در هفته جاری تقاضای کمتری در محدوده 51 هزار تنی با اختلاف 21 هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با 88 هزار و 500 تن تقاضا، تمام 51 هزار تن به فروش رفت.

بدخیم‌ترشدن بازار آهن با وجود رشد بازارهای موازی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن

از طرفی، معاملات آهن اسفنجی همانند هفته‌های گذشته رونق زیادی نداشت و محصول تیرآهن نیز کمتر از هفته قبل رقابت شد که بیشترین رقابت به محصول تیرآهن 30 تعلق گرفت. در واقع در حال حاضر، رکود بازار آهن و فولاد به گونه‌ای است که حتی جنگ یمن برای تحرک آن کافی نیست و این درحالیست که در بازارهای موازی مانند دلار حدود 2 هزار تومان افزایش قیمت داشتیم.

بر همین اساس، هفته جاری روند افزایشی کمی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد 100 تا 500 تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که میزان افزایش آن روز یکشنبه به بالاترین حد خود رسید. از طرفی، افزایش فاصله بین نرخ میلگرد و شمش در چند روز اخیر، نشان از وجود حباب قیمتی در این محصول دارد.

همچنین نرخ تیرآهن در آخرین هفته دی‌ماه روند افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که حتی روز دوشنبه تا 900 تومان رشد را در هر کیلوگرم به ثبت رساند و مدار صعودی قیمت آن از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه ادامه داشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در مدار صعودی قرار گرفتند که رشد نرخ هر دو محصول، روز یکشنبه حدود یک هزار تومان افزایش داشتند.

بازار پروفیل نیز با وجود اینکه هفته جاری را با600 تومان کاهش قیمت آغاز گرد؛ اما در پایان هفته توانست حدود 300 تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشته باشد.

همچنین در روز شنبه هفته جاری، قیمت دلار وارد کانال 52 هزار تومانی شد که بیشتر از قبل مورد توجه و اهمیت قرار گرفت و بر همین اساس، بعضی از کارخانجات و مبادی قیمت محصولات خود را افزایش دادند که البته با نزدیک شدن به پایان هفته، به تدریج کاهش یافت.

بازار ارز در تمام طول هفته در کانال 50 تا 52 هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه 27 دی ماه وارد محدوده 53 هزار تومانی شد که بیشترین نرخ هفته جاری را تجربه کرد. با توجه به حجم خریدهای بازار ارز و تعادل آن و همچنین اختلاف سطح درهم امارات با دلار می‌توان گفت دولت به دنبال تثبیت نوسان دلار است. از طرفی، طبق شنیده‌ها بانک مرکزی سیاست انبساطی را در پیش گرفته و قرار است به بازارها منابع تزریق کند که در صورت صحیح بودن آن، تا حدودی می‌توان به بهبود بازار آهن و بورس امیدوار شد.

بدخیم‌ترشدن بازار آهن با وجود رشد بازارهای موازی اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن

در هفته‌ای که گذشت، دلار پس از یک رشد تا محدوده 53 هزار و 300 تومانی، با دخالت بازارساز اصلاح یک هزار تومانی داشت و به نظر می‌رسد به هر دلیلی بازار از سقف فعلی عبور کند، بخش خریدار قوی‌تر شده و رشد قیمتی رخ می‌دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors