جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 دی 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگوی رئیس انجمن سنگ آهن با فولادبان مطرح شد؛

عوارض صادراتی با توازن زنجیره فولاد ممکن است

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروزه هر چه به محصولات نهایی در زنجیره فولاد نزدیک می‌شویم، باید عوارض کاهش یابد و برای محصولات پایین دست عوارض صادراتی سنگین‌تری وضع شود؛ اما زمانی موثر است که زنجیره به تعادل و توازن رسیده باشد.

عوارض صادراتی با توازن زنجیره فولاد ممکن است اخبار

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با کاهش عوارض صادراتی بیان کرد: امروزه هر چه به محصولات نهایی در زنجیره فولاد نزدیک می‌شویم، باید عوارض کاهش یابد و برای محصولات پایین دست عوارض صادراتی سنگین‌تری وضع شود؛ اما این اقدام زمانی موثر است که زنجیره به تعادل و توازن رسیده باشد. در واقع تمامی واحدها به لحاظ ماده اولیه، انرژی، زیرساخت‌های دریافتی، میزان تأمین بازار داخل و صادراتی و حل شدن مشکلات مالی به نقطه‌ای رسیده باشند که مواد مورد نیاز خود را به راحتی از بازار با قیمت مناسب تهیه کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط، بخش‌های مختلف زنجیره فولاد یکدیگر را کامل می‌کنند و برای اینکه مواد اولیه با ارزش افزوده کمتر صادر نشود، باید برای صادرکنندگان محصولات نهایی مشوق‌هایی در نظر گرفت و حالت پلکانی عوارض را نیز رعایت کرد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با تأکید بر اینکه امروزه در زنجیره فولاد توازن و تعادل وجود ندارد، گفت: از طرفی، میزان تولید سنگ آهن با کنسانتره، گندله، شمش، آهن و ورق و پروفیل و … همخوانی ندارد؛ یعنی تمام سنگ آهن‌ها به کنسانتره تبدیل و کنسانتره‌ها به گندله تبدیل نمی‌شوند. همچنین بازار فروش در داخل و خارج از کشور، به صورت عمدی با بخشنامه‌ها یا به صورت جبر با تحریم‌ها برای برخی محصولات کوچک‌تر می‌شوند که باعث افزایش دپو در انبارها شده است.

به گفته اکبریان، توسعه آهن اسفنجی دیرتر از گندله شروع شد و در مدت 18 تا 24 ماه اخیر، با وجود تولید گندله، میزان کمی از آن در کارخانجات برای تبدیل به آهن اسفنجی داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، باید حداقل 2 سال صادرات گندله داشته باشیم؛ چرا که در حال حاضر، در بورس کالا مازاد زیادی دارد. در واقع این محصول حتی با وجود دوبار عرضه در بورس کالا، خریدار پیدا نمی‌کند و به همین دلیل باید صادر شود. دولت و بازار به دلار و کارخانجات فولادی به منابع ارزی نیازمند هستند و بر همین اساس، می‎توان گفت حتی عوارض صادراتی یک درصدی برای گندله زیاد است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors