جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 آذر 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان مطرح شد

صادرات 46 میلیون دلاری محصولات فولادی به افغانستان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان وضعیت صادرات فولاد به کشور افغانستان را تشریح کرد.

صادرات 46 میلیون دلاری محصولات فولادی به افغانستان اخبار

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در گفت و گو اختصاصی با خبرگزاری فولادبان در رابطه با وضعیت صادرات فولاد به کشور افغانستان گفت: در حوزه فولاد در سال های گذشته حجم زیادی میلگرد، انواع ورق و دیگر محصولات فولادی از ایران به کشور افغانستان صادرات صورت گرفته است. میزان صادرات محصولات فولادی در سال 1401 تقریبا عدد بسیار ناچیزی است ولی در 8 ماهه 1402 حدود 46 میلیون دلار بوده است .

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: در گذشته محصولات فولادی ایران، به این کشور صادر می شد ولی امروزه  طبق دستور طالبان هر کالایی که در داخل قابلیت تولید داشته باشد تعرفه واردات چندبرابری اعلام می شود  و اگر شرکتی بخواهد میلگرد را به افغانستان صادر کند باید مبلغ بالایی بپردازد و دیگر صادرات میلگرد مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد و شمش فولادی به همراه برخی از اقلام مانند ورق های خام از فولاد مبارکه به کشور افغانستان وارد می شود. در افغانستان شرکت بزرگ فولادی وجود ندارد و فقط کارگاه های کوچک در برخی نقاط مختلف افغانستان برای تولید میلگرد ایجاد شده است که از شمش و آهن قراضه استفاده می کند.

وی افزود: شرکت های فولادی ایران در حال ارزیابی حضور در افغانستان هستند ولی از یک طرف نگرانی های در رابطه با ابهامات امنیتی و اقتصادی برای سرمایه گذاری دارند و از طرفی به دلیل عدم مشارکت در این سرمایه گذاری ها باعث از بین رفتن این بازار خواهد شد.

سیادت در ادامه گفت: با کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان به دلیل نداشتن مرز و حساسیت هایی سیاسی و امنیتی و فرهنگی، بسیار راحت می توان کار کرد ولی در رابطه با افغانستان به دلیل این نگرانی ها در حوزه ی اقتصادی بسیار متاثر از مسائل سیاسی و امنیتی است و به مانند مثال امروزه شاهدیم مواردی که در رابطه با مهاجرین افغانستانی می افتد باعث خدشه دار شدن روابط بین دو کشور خواهد شد.

سیادت در پایان خاطر نشان کرد: طالبان اعتقاد دارد که محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود نباید صادرات آن انجام شود و اگر صادراتی رخ می دهد باید یک محصول وارد کشور افغانستان شود. به طور مثال در معدن تیتانیوم با اینکه هنوز رسما به برخی کشورها مانند چین واگذار نشده است ولی عمارت اسلامی شرط واردات و تولید باتری را در نظر گرفته است که در ازای بهره برداری از معدن تیتانیوم به افغانستان باتری تحویل دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors