جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 21 اردیبهشت 1403 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
فولادبان گزارش می‌دهد:

نگاهی به چالش های پیش‌روی اروپا برای حرکت به سمت صنایع سبز

درحالی اتحادیه اروپا در مسیر سبز شدن صنایع تا سال 2030  و به کارگیری راهبردهای سیاستی توسعه پایدار قرار دارد که اقتصاد این منطقه، پتانسیل کافی برای حمایت از بودجه کلان این برنامه را ندارد.

نگاهی به چالش های پیش‌روی اروپا برای حرکت به سمت صنایع سبز اخبار

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز(Reuters)، درحالی اتحادیه اروپا رویای توسعه پایدار مبتنی بر تولید سبز صنایع را تا سال ۲۰۳۰ در سر می پروراند که این طرح به مبلغی بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد.

حتی با فرض اینکه نصف این مبلغ را دولت های اتحادیه اروپا برعهده بگیرند و نصف دیگر توسط شرکت های خصوصی پرداخت شود، همچنان ۱٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای اتحادیه اروپا را شامل می شود.

این سرمایه گذاری کلان، از مالیات شهروندان اتحادیه اروپا صرف خواهد شد درحالیکه سیاستمداران وعده کاهش مالیات را در سال های آتی می دهند. بریتانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و حزب کارگر پیشنهاد سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد یورو از درآمد این کشور را در حوزه ی گذار سبز صنایع داخلی مطرح کرده است که برابر با یک درصد از GDP این کشور است.

این درحالیست که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا درمجموع در سال گذشته ۲ درصد از GDP شان را صرف تقویت صنایع نظامی کردند و برای مقابله با تهدیدات آینده ۱ درصد دیگر را به آن خواهند افزود که جمعا برابر با ۲۴۰ میلیارد یورو است. سایر حوزه ها شامل بهداشت عمومی، آموزش و زیرساخت ها نیز نیازمند اختصاص بیشتری از سرمایه گذاری سالانه هستند.

باتوجه به همه موارد مطرح شده، سه راه پیش روی سیاستمداران قاره سبز است. راه اول گرفتن وام است که باتوجه به بدهی کلان و رو به رشد بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا بعید بنظر می رسد. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (Debt to GDP ratio) ایتالیا، فرانسه و بریتانیا به ترتیب ۱۴۳، ۱۱۰ و ۱۰۶ درصد است. تنها استثنایی که می تواند از این راه حل استفاده کند آلمان است که نسبت بدهی آن به GDP تنها ۶۴ درصد است که آن هم باتوجه به صلاحدید سیاسی این کشور، این راه حل با استقبال سیاستمداران روبرو نخواهد شد.

راه دیگر استفاده از ذخایر پولی است که باتوجه به رقم کلان سرمایه گذاری های لازم، کافی نیست و راه سوم و تنها راه ممکن، افزایش مالیات است. این درحالی است که فشار مالیات در حال حاضر نیز بسیای از شهروندان اروپایی را فلج کرده است.

تنها در دو دهه گذشته میزان مالیات کشورهای عضو اتحادیه اروپا بصورت میانگین ۲ درصد افزایش یافته و معادل ۳۴ درصد از تولید ناخالص داخلی شده است. در همین مدت زمان، سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در بریتانیا نیز حدود ۴ درصد افزایش یافته است و به ۳۵ درصد رسیده درحالیکه در فرانسه بیشتر از ۴۶ درصد است.

باید این موضوع هم در نظر گرفته شود که هر افزایش مالیاتی باید توزیع مناسبی در میان اقشار مختلف جامعه داشته باشد. برای مثال، گذار به صتعت سبز، نیازمند یارانه دولت‌ی برای کمک به خانواده‌های با درآمد پایین برای خرید خودروهای برقی است. شرکت ها و کارخانه ها نیازمند حمایت دولت برای تغییر زیرساخت ها هستند و مالیات حاصل از سوخت های فسیلی نیز از درآمد دولت حذف خواهند شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors