براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

بازار فولاد هفته آتی به ثبات می‌رسد

به دلیل تنش‌های منطقه‌ای، بازار ارز متأثر از ریسک‌های سیاسی با التهاب مواجه است و بی‌ثباتی در بازار ارز به بازاری مانند فولاد نیز سرایت می‌کند؛ ناگفته نماند که پس از فروکش شدن التهابات اخیر، تقاضا برای محصولات فولادی پایین آمده و بازار به محرک تازه برای ورود موج بعدی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ تن یعنی حدود ۶۷ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۰۵ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۴۲۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۲۷۰ هزار تن بیشتر است. همچنین با وجود تقاضای ۴۷۷ هزار و ۹۵۰ تنی، ۴۰۵ هزار و ۶۰۰ تن آن یعنی بیش از ۹۵ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۷۸۵ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۸۸۰ تومان رشد داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۱٫۲ درصدی را به ثبت رساند که میزان آن از هفته گذشته کمتر است.

شمش فولادی نیز با ۲۶۰ هزار و ۳۲۹ تن عرضه و تقاضای حدود ۳۸۰ هزار و ۹۶۶ تن، در نهایت توانست ۱۶۶ هزار و ۲۸۰ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۱ هزار و ۳۷۷ تومان در هفته جاری، رقابت ۳٫۳ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در هفته چهارم بهار ۲۲۵ هزار و ۱۲۲ تن عرضه داشت. همچنین این محصول تنها ۸۱ هزار و ۷۹۸ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۴۹ هزار و ۱۱۸ تن آن را با میانگین ۲۶ هزار و ۵۴۹ تومان به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۴۲۱ هزار و ۱۸۴ تن عرضه داشت که با ۳۴۳ هزار و ۲۵۴ تن کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۴۱۶ هزار و ۳۴ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۹۹ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۶۵۰ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۲۸ هزار تن کمتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۳۴۱ هزار تنی، حدود ۲۱۰ هزار تن را به قیمت میانگین ۵ هزار و ۱۹۵ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۶۰۲ هزار و ۳۰۰ تن، ۳۸۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۳۴۵ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۸۷ هزار و ۳۰۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۸ هزار و ۳۷۵ تن و ۲ هزار و ۳۷۵ تن عرضه داشتند که نبشی ۲۵ درصد و ناودانی ۷۷ درصد را به فروش رساندند. ناگفته نماند هر دو محصول در هفته جاری رقابت ناچیزی در قیمت پایه و میانگین داشتند.

بازار فولاد هفته آتی به ثبات می‌رسد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند نزولی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تومان تا ۷۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که البته تنها روز یکشنبه رشد ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را به ثبت رساند.

همچنین نرخ تیرآهن در چهارمین هفته فروردین ماه روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی این هفته افت ۱۰۰ تا یک هزار تومانی در هر کیلوگرم داشت و تنها روز یکشنبه رشد اندکی حدود ۵۰۰ تومان را به ثبت رساند.

بازار پروفیل نیز در روند کاهشی قرار گرفت که در اواسط هفته تثبیت شد. این محصول در طول هفته جاری، افت ۱۰۰ تومانی تا یک هزار و ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و تا پایان هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش ۱۰۰ تومان رشد داشتند که پس آن همین روند را تثبیت کردند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی در هفته جاری نشان می‌دهد، کاهش قیمت در بازارهای کنسانتره و زغال سنگ، ثبات قیمتی در بازار محصولات نوردی و افزایش قیمت بازارهای سنگ آهن و گندله رخ داد.

همچنین طبق شنیده‌ها، روز یکشنبه ۲۴ فروردین اکثر مبادی فروش محصولات فولادی، از اعلام قیمت و فروش خودداری کردند. از طرفی، روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ورق کلاف گرم مبارکه در بورس کالا با رقابت نامتعارف و نرخ پایه ۳۵ هزار و ۵۲۰ تومان در هر کیلوگرم معامله شد و در واقع ورق در بازار به صورت ‌کاملا آشکار و قانونی با دلار ۶۴ هزار تومانی فروخته می‌شود.

بازار داخلی فولاد نیز احتمالاً در هفته پیش‌رو شاهد حرکت قیمت محصولات فولادی همبسته با نرخ ارز در بازار آزاد خواهد بود. در واقع به دلیل تنش‌های منطقه‌ای، بازار ارز متأثر از ریسک‌های سیاسی با التهاب مواجه است و بی‌ثباتی در بازار ارز به بازاری مانند فولاد نیز سرایت می‌کند. ناگفته نماند که پس از فروکش شدن التهابات اخیر، تقاضا برای محصولات فولادی پایین آمده و بازار به محرک تازه برای ورود موج بعدی نیاز دارد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار شنبه ۲۹ فروردین ماه در محدوده ۶۶ هزار و ۵۵۰ تومانی تثبیت شد. از طرفی، دلار که در خلال فضای هیجانی که از بازار شبانه ۲۶ فروردین ماه شروع و تا فردای آن تا مرز بالاتر از ۷۰ هزار تومان به اوج رسیده بود، به سرعت عقب نشینی کرد.

بازار فولاد هفته آتی به ثبات می‌رسد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، بی ثباتی و نوسان شدید قیمت ارز که از اواخر پاییز آغاز شد و در اسفند به اوج رسید، برای دولت که بزرگترین نوسان گیر اقتصاد بوده، درآمد قابل توجهی ایجاد کرد؛ اما برای صنایع همچنان با ترس و نگرانی همراه است. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که تنش سیاسی جدیدی ایجاد نشود، کف قیمت دلار حوالی ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *