در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین

یک کارشناس فولادی گفت: آغاز احتمالی مجدد جنگ تجاری آمریکا و چین، باعث کاهش تجارت جهانی فولاد می‌شود و کاهش تقاضا برای محصولات تخت فولادی را در بازارهای جهانی و بازار ایران در پی خواهد داشت.

یاسر محبی در گفتگو با فولادبان در رابطه با محدودیت‌های احتمالی فولاد چین در آینده نزدیک بیان کرد: با توجه به وضعیت فولاد جهانی، به نظر می‌رسد تولید آهن و فولاد چین در ماه جاری می‌تواند نسبت به چند ماه گذشته افزایش پیدا کند؛ اما همچنان کمتر از یک سال قبل خواهد بود که مانعی برای رشد چشمگیر قیمت مواد اولیه می‌شود. ناگفته نماند تقاضای ضعیف فولاد ساختمانی در چین، مانع از افزایش سریع تولید فولاد این کشور نیز خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در این راستا، می‌توان گفت از جمله عوامل تاثیر گذار بر رشد صادرات فولاد چین رکود تقاضای داخلی، افزایش تمایل کارخانجات به صادرات و رکود بازار داخلی و قدرت رقابتی قیمت‌های فولاد صادراتی چین هستند.

کارشناس صنعت فولاد اظهار داشت: از سوی دیگر، هیچ دورنمایی برای پایان جنگ اوکراین دیده نمی‌شود و علاوه بر این، جنگ در نوار غزه و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و دریای سرخ نیز منجر به تشدید وضعیت شده است. این موارد، تأثیر خود را بر تجارت جهانی خواهند گذاشت و بازار فولاد نیز از تبعات آن‌ها بی‌نصیب نخواهد ماند.

محبی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ریسک سیاسی دیگر، احتمال بازگشت مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید و برنده شدن وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که در این صورت، خطر شروع مجدد جنگ تجاری آمریکا با چین، بازار جهانی فولاد را مانند دوره قبل تحت تأثیر قرار خواهد داد. جنگ تجاری نیز مستقیماً باعث کاهش تجارت جهانی فولاد می‌شود و کاهش تقاضا برای محصولات تخت فولادی را در بازارهای جهانی و بازار ایران در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *