جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 17 فروردین 1403 - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

رشد نرخ دلار، بازار میلگرد و تیرآهن را تکاند

رشد شارپ قیمت دلار پس از تعطیلات رسمی دو روز هفته، باعث افزایش نرخ برخی محصولات بازار آهن مانند تیرآهن و میلگرد را که در حالت ثابتی قرار داشتند، شد.

رشد نرخ دلار، بازار میلگرد و تیرآهن را تکاند اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۱۸ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۶۶۴ هزار و ۶۸۰ تن یعنی حدود ۴۲ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری ۸۰۷ هزار و ۹۳ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۱۲۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۲۸۰ هزار تن کمتر است. همچنین با وجود تقاضای ۱۴۳ هزار و ۸۰۰ تنی، ۱۲۱ هزار تن آن یعنی بیش از ۹۶ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۲ هزار و ۷۸۳ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۹۰۰ تومان کاهش داشت. ناگفته نماند آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۰٫۲ درصدی را به ثبت رساند.

شمش فولادی نیز با ۲۸۴ هزار و ۷۴۰ تن عرضه و تقاضای حدود ۲۰۹ هزار و ۷۵۰ تن، در نهایت توانست ۱۵۱ هزار و ۹۰ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۶۸۹ تومان در هفته جاری، رقابت ۳٫۲ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در دومین هفته بهار ۱۲۰ هزار و ۵۵۸ تن عرضه داشت که تنها ۹۷ هزار و ۲۳۵ تن تقاضا را به ثبت رساند و در نهایت ۴۳ هزار و ۶۶۸ تن آن را با میانگین ۲۵ هزار و ۸۸۸ تومان به فروش رساند. ناگفته نماند قیمت میانگین محصول میلگرد نسبت به هفته گذشته حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشت.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن عرضه داشت که توانست تنها ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا و ۸ هزار و ۸۵۰ تن میزان فروش را به ثبت برساند که در واقع حدود ۲۶ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۵۶۰ هزار تن به ثبت رسید که تفاوت آن ۵۰ هزار تن بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضا و میزان فروش ۲۵۰ هزار تنی، قیمت میانگین ۵ هزار و ۱۱۱ تومان در هر کیلوگرم را به ثبت رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۴۳۸ هزار و ۵۰۰ تن، ۶۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت به همین میزان به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته، ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۳۶۶ تن و ۴۶۶ تن عرضه داشتند که نبشی حدود ۸۲ درصد و ناودانی تمام محصولات عرضه شده را به فروش رساندند. ناگفته نماند ناودانی رقابت ۲٫۱ و نبشی رقابت ۵٫۲ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین انواع تختال در هفته جاری عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته در محدوده ۴۰ هزار تنی با اختلاف ۱۱۰ هزار تن را ثبت کرد که در نهایت با ۵ هزار تن تقاضا و قیمت پایه ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومانی موفق به ثبت فروش نشد.

رشد نرخ دلار، بازار میلگرد و تیرآهن را تکاند اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری روند صعودی در قیمت میلگرد همانند برخی محصولات مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته با ۳۰۰ تومان رشد در هر کیلوگرم تثبیت شد.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته فروردین ماه روند افزایشی داشت؛ به گونه‌ای که روز سه شنبه حداکثر یک هزار و ۳۰۰ تومان و چهارشنبه یک هزار تومان رشد در هر کیلوگرم را به ثبت رساند.

از طرفی، بازار پروفیل در طول هفته قیمت ثابتی را طی کرد و تنها در روز چهارشنبه، توانست رشد ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کند.

قیمت محصولات نبشی و ناودانی نیز از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در مدار ثابتی قرار گرفتند و تا پایان هفته همین روند را تثبیت کردند.

همچنین می‌توان گفت بازار آهن و فولاد در ابتدای سال ۱۴۰۳ در حال گذار از رکود سال گذشته بوده و تقاضا در این بازار به دلیل تعطیلات سال نو و آغاز سال جدید هنوز به رونق کامل نرسیده است. با این حال، برخی از کارخانه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و قیمت‌ها نسبت به اواخر سال ۱۴۰۲ تغییرات جزئی داشته‌اند.

ناگفته نماند بازار آهن و فولاد در سال ۱۴۰۲ با چالش‌هایی مانند تصمیمات خلق‌الساعه و بدون مشورت دولت، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، به همراه افزایش قیمت آنها، شوک افزایش قیمت ارز در پایان سال و اثر آن در بازار فولاد، افزایش غیرمنطقی مالیات و حذف معافیت‌های مالیاتی، افزایش نرخ تسهیلات از ۱۸ به ۳۰ درصد که به ضرر تولیدکنندگان و بازار سرمایه است، مواجه بود.

بر همین اساس به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ نیز همان چالش‌های سال گذشته را در پیش داشته باشیم. تامین انرژی و قیمت آن، مالیات و نرخ تسهیلات بانکی را می‌توان مهم‌ترین چالش‌های بازار آهن تلقی کرد که سال ۱۴۰۳ را برای تولیدکنندگان فولاد، سالی سخت و غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۱ تا ۶۳ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۱۵ فروردین ماه در محدوده ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومانی تثبیت شد. همچنین رشد شارپ قیمت دلار پس از تعطیلات رسمی دو روز هفته، باعث افزایش نرخ برخی محصولات بازار آهن مانند تیرآهن و میلگرد را که در حالت ثابتی قرار داشتند، شد.

رشد نرخ دلار، بازار میلگرد و تیرآهن را تکاند اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، به نظر می‌رسد نرخ دلار که در هفته جاری قله جدید ۶۳ هزار تومانی را فتح کرده، عاملی برای نوسان‌گیری برخی مبادی نورد در بازار داخلی شده و این درحالیست که محصول شمش به قیمت عادلانه دولتی تهیه می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors