جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 10 فروردین 1403 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

زمستان بازار آهن و فولاد در بهار ۱۴۰۳

همچنین اولین روز کاری سال، یکشنبه 5 فروردین ماه، عمده بازار فولاد کشور در تعطیلات به سر می‌برد و اکثر کارخانجاتی که در بازار حضور داشتند، نرخ‌ها را ثابت اعلام کردند و می‌توان گفت وضعیت بازار تا پایان هفته به همین منوال پیش رفت.

زمستان بازار آهن و فولاد در بهار ۱۴۰۳ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۷۶۱ هزار و ۵۲۶ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۴۷۰ هزار و ۵۹ تن یعنی حدود ۶۲ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری ۵۶۰ هزار و ۵۶۴ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۴۰۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به آخرین هفته اسفندماه سال گذشته ۲۰۰ هزار تن بیشتر است. همچنین با وجود تقاضای ۴۳۹ هزار و ۳۵۰ تنی، ۳۸۸ هزار تن آن یعنی بیش از ۹۶ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۷۲۱ تومان بود که نسبت به آخرین قیمت سال ۱۴۰۲ تغییر چندانی نداشت. ناگفته نماند آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۲٫۲ درصدی را به ثبت رساند.

شمش فولادی نیز با ۲۰۹ هزار و ۳۸۰ تن عرضه و تقاضای حدود ۱۶۵ هزار و ۳۷۰ تن، در نهایت توانست ۹۳ هزار و ۴۷۰ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۹۸۶ تومان در هفته جاری، رقابت ۰٫۵ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در اولین هفته بهار ۶۷ هزار و ۶۱۹ تن عرضه داشت که تنها ۲۱ هزار و ۲۵ تن تقاضا را به ثبت رساند و در نهایت ۱۳ هزار و ۱۴۶ تن آن را با میانگین ۲۴ هزار و ۳۶۶ تومان به فروش رساند. ناگفته نماند محصول میلگرد نسبت به میانگین آخرین هفته زمستان حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان افت داشت.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۱۷ هزار و ۷۵۰ تن عرضه داشت که توانست تنها ۵۰۰ تن تقاضا و میزان فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۳ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به آخرین هفته ۱۴۰۲یعنی ۶۱۰ هزار تن به ثبت رسید که تفاوت آن ۲۳۵ هزار تن بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۴۵۳ هزار تنی، حدود ۲۶۳ هزار تن را به قیمت میانگین ۵ هزار و ۱۱۱ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۳۳۷ هزار تن، ۱۵۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت به همین میزان به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به آخرین هفته زمستان سال گذشته، ۴۷۹ هزار تن حجم کمتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۲ هزار و ۳۴۰ تن و ۲ هزار و ۷۰۰ تن عرضه داشتند که نبشی حدود ۳٫۵ درصد و ناودانی کمتر از یک درصد محصولات عرضه شده را به فروش رساندند. ناگفته نماند ناودانی بدون رقابت و نبشی رقابت ۰٫۱ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین انواع تختال در هفته جاری عرضه کمتری نسبت به آخرین هفته زمستان در محدوده ۱۵۰ هزار تنی با اختلاف ۱۷۰ هزار تن را ثبت کرد که در نهایت با ۷۷ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا، همین میزان را با قیمت میانگین ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رساند.

زمستان بازار آهن و فولاد در بهار ۱۴۰۳ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری روند حدوداً متعادلی در قیمت میلگرد همانند سایر مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته تثبیت شد.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته فروردین ماه روند متعادلی داشت که در آخرین روز هفته، قیمت این محصول طی افت ۳۰۰ تا ۹۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و سایر روزها در مدار ثابت خود بود.

از طرفی، با توجه به اینکه اولین هفته کاری سال جدید را گذراندیم، قیمت برخی محصولات بازار آهن مانند نبشی، ناودانی و پروفیل اعلام نشدند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد، در حال حاضر، یکی از بدترین بحران‌های مسکن در جهان و طی سه دهه گذشته در چین به وجود آمده که بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران غربی این بحران را نشانه‌ای از ورشکستگی رهبری و سیستم اقتصادی چین می‌دانند. ناگفته نماند که بحران املاک در این کشور، باعث کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان شده و میزان ساخت و سازهای جدید نیز ۶۰ درصد کاهش یافته‌اند.

همچنین اولین روز کاری سال، یکشنبه ۵ فروردین ماه، عمده بازار فولاد کشور در تعطیلات به سر می‌برد و اکثر کارخانجاتی که در بازار حضور داشتند، نرخ‌ها را ثابت اعلام کردند و می‌توان گفت وضعیت بازار تا پایان هفته به همین منوال پیش رفت. در مجموع قیمت محصولات به نسبت آخرین روز کاری در سال گذشته، با کمی افزایش اعلام شد و تقاضا برای کالاها با کف قیمت وجود داشت.

ناگفته نماند همچنان عدم موجودی سایز و بارگیری‌های طولانی مدت، مهم‎ترین چالش بازار آهن و فولاد هستند. از طرفی، تقاضای بهار در هیجان سازی‌های دو ماه آخر سال ۱۴۰۲ پیشخور شد و وضعیت ضعیفی در بخش تقاضا وجود دارد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۰ تا ۶۱ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۸ فروردین ماه در محدوده ۶۱ هزار و ۱۴۰ تومانی تثبیت شد.

زمستان بازار آهن و فولاد در بهار ۱۴۰۳ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا می‌توان گفت به نظر می‌رسد دیگر حتی، هیجان سازی‌های دلاری نیز همچون روزهای آغازین حرکت دلار از کف ۵۰ هزار تومان به سمت ۶۰ هزار تومانی، در بازار آهن و فولاد تأثیر آنچنانی ندارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors