جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 فروردین 1403 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش واردات کالاهای کلیدی چین علی‌رغم ضعف شاخص‌های تولیدی

به گزارش فولادبان به نقل از رویترز، برخلاف ضعف مداوم شاخص تولید کلیدی چین، واردات کالاهای کلیدی توسط دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال افزایش است.

افزایش واردات کالاهای کلیدی چین علی‌رغم ضعف شاخص‌های تولیدی اخبار

بر اساس داده های تحلیلگران کالایی Kpler و LSEG Oil Research، واردات نفت خام، گاز طبیعی مایع (LNG)، زغال سنگ و سنگ آهن چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

با این حال، اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که واردات کالاهای کلیدی با داده‌های ساخت و ساز و خدمات ساختمانی مطابقت ندارد، اما زمانی که پویایی‌های بازار مانند ذخیره‌سازی و حرکت قیمت‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان آنها را با هم تطبیق داد.

بر اساس داده های LSEG، واردات نفت خام در ماه فوریه ۱۱٫۷۳ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه ژانویه که ۱۱٫۳۱ میلیون بشکه در روز بوده، افزایش داشت.

در دو ماه اول سال، LSEG واردات نفت چین را ۱۱٫۵۱ میلیون بشکه در روز تخمین می زند که ۱٫۰۷ میلیون بشکه در روز بیشتر از رقم رسمی گمرک از ژانویه و فوریه سال گذشته (۱۰٫۴۴ میلیون بشکه در روز) است.

چین داده‌های واردات ژانویه و فوریه را در یک نسخه واحد ترکیب می‌کند تا تأثیر تعطیلات سال نو چینی را کاهش دهد و اعداد رسمی گمرک برای دو ماه اول سال ۲۰۲۴ در ۷ مارس انتظار می‌رود.

طبق گزارش Kpler، واردات LNG چین در ماه فوریه ۵٫۷ میلیون تن بود که نسبت به ژانویه با میزان ۷٫۸۲ میلیون تن کمتر بود.

با این حال، مجموع ۱۳٫۵۲ میلیون تن در دو ماهه اول سال جاری ۲۲٫۵ درصد بالاتر از ۱۱٫۰۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته بود.

واردات سنگ آهن توسط کپلر در ماه فوریه ۱۰۱٫۵ میلیون تن برآورد شد که از ۱۱۳٫۰ میلیون تن واردات در ژانویه کمتر بود.

مجموع ۲۱۵٫۵ میلیون تن برای دوره ژانویه تا فوریه ۴٫۶ درصد بیشتر از ۲۰۶٫۱ میلیون تن برای ماه های مشابه در سال ۲۰۲۳ بود.

واردات همه گریدهای زغال سنگ نیز در دو ماه اول سال جاری قوی بوده است، به طوری که Kpler واردات از طریق دریا را ۲۸٫۴ میلیون تن در فوریه و ۳۴٫۰ میلیون تن در ژانویه، در مجموع ۶۲٫۴ میلیون برآورد کرده است.

این ۲۸٫۱ درصد بیشتر از ۴۸٫۷ میلیون تن ورودی از طریق دریا در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ بود.

به نظر می رسد که قدرت واردات کالاهای عمده با روند مداوم نتایج ضعیف در شاخص رسمی مدیران خرید چین (PMI) در تضاد باشد.

شاخص PMI در ماه فوریه برای پنجمین ماه کاهش یافت و به ۴۹٫۱ واحد رسید که از ۴۹٫۲ در ژانویه کاهش یافت و زیر سطح ۵۰ که رشد را از انقباض جدا می کند، باقی ماند.

در حالی که برخی از ضعف ها ممکن است ناشی از بسته شدن کارخانه ها برای تعطیلات یک هفته ای سال نو چینی باشد، داده های PMI نشان می دهد که اقتصاد چین در بهترین حالت در حال فروپاشی است.

این امر احتمال اتخاذ تدابیر محرک بیشتر با تمرکز بر جلسه این هفته پارلمان را بیشتر می کند.

اینکه آیا ابتکارات جدیدی برای تحریک اقتصاد چین کافی خواهد بود یا نه، باید دید، اما سوابق اخیر گام‌های کوچک نشان می‌دهد که چیزی جسورانه‌تر از آنچه که احتمال دارد انجام شود، مورد نیاز است.

کالاهای قوی، اقتصاد ضعیف؟

سوال این است که آیا واردات کالاهای کلیدی چین را می‌توان با ضعف آشکاری که در بخش‌های کلیدی اقتصاد مشاهده می‌شود، مانند ساخت و ساز خانه‌های مسکونی و خدمات سالختمانی تطبیق داد.

هر کالایی پویایی بازار خود را دارد و واردات قوی نفت خام را می‌توان از منظر قیمت‌های پایین‌تر نفت در زمان تنظیم محموله‌ها و آزادسازی زودهنگام سهمیه‌های واردات برای اکثر پالایشگاه‌ها مشاهده کرد.

شاخص جهانی قیمت نفت خام برنت از اکتبر تا اواسط دسامبر روند نزولی داشت و در ۱۳ دسامبر به ۷۲٫۲۹ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت‌های پایین‌تر، همراه با افزایش ۶۰ درصدی اولین سهمیه‌های واردات، پالایشگاه‌ها را تشویق به خرید بیشتر از آنچه قصد پالایش داشتند، می‌کرد و در نتیجه موجودی‌ها را به عنوان پوششی در برابر قیمت‌های احتمالی بالاتر در اواخر سال جاری افزایش می‌داد.

واردات زغال سنگ به دلیل تقاضای بالای برق و تولید کمتر از انرژی آبی معمولی قوی بوده است.

عامل دیگر برخی محدودیت‌ها در تولید معدن داخلی به دلیل بررسی‌های ایمنی بوده است که قیمت‌های داخلی را نیز بالا نگه داشته است، به این معنی که واردات می‌تواند بر اساس قیمت رقابت کند.

بزرگترین تامین کننده زغال سنگ چین، اندونزی است و قیمت زغال سنگ اندونزی با محتوای انرژی ۴۲۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم، همانطور که توسط آژانس گزارش قیمت کالاها ارزیابی شده است، در هفته های اخیر نسبتاً ثابت بوده و نزدیک به پایین ترین حد دو سال اخیر بوده و به ۵۸٫۰۱ دلار رسیده است.

سنگ آهن شاید سخت ترین کالایی باشد که در نظر گرفتن آن مشکل است، زیرا واردات قوی لزوماً با ضعف در بخش املاک همسو نیست.

با این حال، کارخانجات فولاد و معامله‌گران در هفته‌های اخیر، احتمالاً در انتظار اقدامات محرک بیشتر، در حال افزایش موجودی‌ها بوده‌اند و مشاوران SteelHome گزارش داده‌اند که ذخایر بندر در هفته منتهی به اول مارس به ۱۳۴٫۹ میلیون تن افزایش یافته است که ۲۸٫۶ درصد نسبت به هفت سال گذشته افزایش یافته است. پایین ترین سطح ۱۰۴٫۹ میلیون در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر.

به طور کلی، قدرت واردات کالاهای چینی را می توان با ضعف در سایر بخش های اقتصاد همسو کرد و نشان داد که داستان اقتصادی نسبت به روایت ساده رشد کند، ظریف تر است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors