جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 25 اسفند 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

بازار آهن و فولاد با تقاضای هیجانی سال آینده بسته شد

بازار آهن و فولاد با تقاضای هیجانی سال آینده بسته شد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۸۱۰ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۵۶۱ هزار و ۸۴۲ تن یعنی حدود ۴۸ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۵۹ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۲۰۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۱۳۰ هزار تن بیشتر است. همچنین با وجود تقاضای ۲۲۷ هزار و ۹۰۰ تنی، ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تن آن یعنی بیش از ۸۱ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۷۸۳ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰۰ تومان رشد داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۷٫۳ درصدی را به ثبت رساند که میزان آن از هفته گذشته بیشتر است.

شمش فولادی نیز با ۳۱۴ هزار و ۱۱۳ تن عرضه و تقاضای حدود ۲۶۲ هزار و ۲۳۱ تن، در نهایت توانست ۱۸۷ هزار و ۲۵ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۸۲۹ تومان در هفته جاری، رقابت ۴٫۲ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در هفته یازدهم زمستان ۱۵۶ هزار و ۹۶۸ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۱۸ هزار و ۴۳۰ تن کمتر بود. همچنین این محصول تنها ۵۹ هزار و ۴۲۷ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۴۱ هزار و ۷۹ تن آن را با میانگین ۲۵ هزار و ۵۳۸ تومان به فروش رساند. ناگفته نماند محصول میلگرد نسبت به میانگین هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان رشد داشت و قیمت پایه آن در هفته جاری به کانال ۲۶ هزار تومانی نیز رسید.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۳۵ هزار و ۱۰۰ تن عرضه داشت که با کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۱۹ هزار و ۵۵۰ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۵۶ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه بیشتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۸۴۵ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۳۳۳ هزار تن بیشتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۵۰۰ هزار تنی، حدود ۴۹۰ هزار تن را به قیمت میانگین ۴ هزار و ۹۰۱ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۸۱۶ هزار تن، ۳۳۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۲۴۰ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۱۲ هزار تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۲ هزار و ۱۲۲ تن و ۳ هزار و ۷۸ تن عرضه داشتند که نبشی حدود ۹۳ درصد و ناودانی تمام محصولات عرضه شده را به فروش رساندند. ناگفته نماند نبشی رقابت ۲٫۶ درصدی و ناودانی رقابت ۲٫۷ درصدی را به ثبت رساندند که برای هر دو محصول کاهش داشت.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه بیشتری در محدوده ۳۲۱ هزار تنی با اختلاف ۲۵۰ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۳۱۹ هزار و ۹۲۰ تن تقاضا، ۲۹۰ هزار تن آن را با قیمت میانگین ۲۳ هزار و ۲۷۸ تومان به فروش رساند و لازم به ذکر است که نرخ میانگین این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۵۷۰ تومان افزایش داشت.

بازار آهن و فولاد با تقاضای هیجانی سال آینده بسته شد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند متعادلی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین رشد ۵۰۰ و افت ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته در روند رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی تثبیت شد.

همچنین نرخ تیرآهن در چهارمین هفته اسفندماه روند متعادل رو به کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی این هفته افت ۵۰ تا ۴۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و تنها روزهای شنبه و دوشنبه را بدون نوسان گذراند.

بازار پروفیل نیز در روند ثابتی قرار گرفت که البته در اواسط هفته، بیشترین افت به مقدار ۳۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و تا پایان هفته نیز به روند ثابتی خود ادامه داد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند افزایش قرار گرفتند که پس آن همین روند را تثبیت کردند؛ در واقع این دو محصول هفته خود را با رشد ۲۰۰ تومانی آغاز کردند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد، تقاضا برای محصولات فولادی در چین نیز ضعیف شده و موجودی انبارهای محصولات فولادی تجار و تولیدکنندگان، بالاترین میزان در ۳ سال اخیر است. در چنین شرایطی، افزایش تولید فولاد در چین، در صورت تحقق، می‌تواند باعث کاهش بیشتر قیمت محصولات فولادی و سنگ آهن شود.

همچنین روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه، در اولین روز کاری هفته جاری در بازارهای جهانی، قیمت سنگ آهن سقوط شدیدی را در بورس سنگاپور و دالیان چین تجربه کرد که از عوامل موثر آن می‎توان به مازاد عرضه در بازار سنگ آهن، تقاضای ضعیف و بنیادهای ضعیف بازار محصولات فولادی اشاره کرد.

ناگفته نماند در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان بازار آهن غرق در رکود بوده و عمدتا تقاضاهای هیجانی این روزها مربوط به شروع بهار سال ۱۴۰۳ بود که پیش فروش شد و حالا باید سه ماه آینده فقط تحویل بار امانی تحویل داده و به صف خالی خریدار نگاه کنند.

از طرفی، نرخ ارز و قیمت شمش فولاد دو عامل مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی هستند که بر همین اساس، انتظار می‌رود در ابتدای سال جدید، با اتصال گاز واحدهای تولیدی و افزایش تولید و عرضه، قیمت محصولات فولادی در بورس کالا نوساناتی داشته باشد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ماه در محدوده ۵۹ هزار و ۵۲۰ تومانی تثبیت شد.

بازار آهن و فولاد با تقاضای هیجانی سال آینده بسته شد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا می‌توان گفت در چند هفته اخیر، نرخ ارز به مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار فولاد تبدیل شده و با ثبات بازار ارز در سال آینده، تشدید نوسانات قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد نیز کنترل خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors