جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 اسفند 1402 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان بررسی شد؛ 

عدم بازگشت ۹ میلیارد دلار ارز صادراتی شمش در سال گذشته/ تسلط کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی بر صادرات فولاد ایران 

عضو انجمن نوردکاران فولادی گفت: اکثر صادرات محصولات فولادی مانند شمش، با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صورت می‌گیرد و سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار از محل صادرات شمش و بالادست زنجیره با همین کارت‌ها انجام شد که سرمایه آن به کشور بازنگشته است. 

عدم بازگشت ۹ میلیارد دلار ارز صادراتی شمش در سال گذشته/ تسلط کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی بر صادرات فولاد ایران  اخبار

مصطفی عبداللهی در گفتگو با فولادبان درباره نامه انجمن نوردکاران به وزیر صمت برای الزام صادرکنندگان محصولات نوردی به ایفای تعهدات ارزی بیان کرد: امروزه وضعیت به گونه‌ای شده که کشورهای همسایه برای محصولات نهایی فولادی عوارض ۶۰ تا ۷۰ دلاری وضع کرده‌اند؛ اما برای محصولی مانند شمش فرش قرمز پهن می‌کنند که منجر به افزایش اشتغال در کشور خود شوند.

وی افزود: از طرفی، یکی از بحث‌های وزارتخانه این است که قیمت میلگرد و شمش پایین‌تر از میزان مشخص شده صادر می‌شود و این درحالیست که قیمت‌گذاری نرخ صادراتی شمش به صورت فوب و میلگرد به صورت اکسورت (EXW) است که البته با این وجود ۲۰ دلار تفاوت قیمتی دارند.

به گفته عضو انجمن نوردکاران فولادی، شمشی که کارخانجات نورد از بورس کالا تهیه می‌کنند، قیمت بالاتری نسبت به نرخ‌های جهانی دارد.

عبداللهی با تأکید بر اینکه نوردکاران نمی‌توانند با وجود ضرر و زیان، به صادرات خود ادامه دهند و سالانه حدود ۳ میلیارد دلار، ارز کمتر وارد کشور می‌شود، ادامه داد: ناگفته نماند اکثر صادرات محصولات فولادی مانند شمش، با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صورت می‌گیرد و سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار از محل صادرات شمش و بالادست زنجیره با همین کارت‌ها انجام شد که سرمایه آن به کشور بازنگشته است.

وی تصریح کرد: این درحالیست که کارخانجات نوردی برای صادرات از کارت‌های خود استفاده کرده و چون ثابت هستند، نمی‌توانند فرار مالیاتی یا ارز داشته باشند که بر همین اساس، ۳ میلیارد دلار از صادرات نوردکاران از کانال غیررسمی و با کارت یکبار مصرف صورت می‌گیرد.

عضو انجمن نوردکاران فولادی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع هر کارت بازرگانی می‌تواند صادرات داشته باشد و جلوگیری در استفاده از کارت یکبار مصرف بازرگانی، غیرقانونی است. چنین عملکردی، باعث شد تسلط وزارتخانه از صادرات برداشته شود و کنترل آن، به دست کارت‌های یکبار مصرفی افتاد که ارز را به کشور باز نمی‌گرداند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors