جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

تبدیل فرصت به تهدید با سیاست‌گذاری اشتباه دولت/ ارزش افزوده پایین فولاد ایران در بازارهای جهانی

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: در حال حاضر، کشورهایی مانند عراق و افغانستان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خاجی در حوزه معدنی و فولادی هستند. این درحالیست که رقبای ما در منطقه می‌توانستند به بازار مصرف بسیار بزرگی برای کشور تبدیل شوند که متاسفانه بالعکس شد و رقیبی برای محصولات تولیدی ایرانی شدند.

تبدیل فرصت به تهدید با سیاست‌گذاری اشتباه دولت/ ارزش افزوده پایین فولاد ایران در بازارهای جهانی اخبار

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در خصوص توسعه صنعت معدن و فولاد در عربستان اظهار کرد: در حال حاضر، کشورهایی مانند عراق و افغانستان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خاجی در حوزه معدنی و فولادی هستند. این درحالیست که رقبای ما در منطقه می‌توانستند به بازار مصرف بسیار بزرگی برای کشور تبدیل شوند که متاسفانه بالعکس شد و رقیبی برای محصولات تولیدی ایرانی شدند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، دولت باید سیاست‌گذاری‌های خود را در این حوزه تغییر دهد و فعالان اقتصادی نیز در همین مسیر قدم بردارند؛ چرا که ۱۲ درصد از اقتصاد جهانی و ۸ درصد از جمعیت دنیا در اطراف ایران قرار گرفته است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، عراق، یمن و سوریه که درگیر جنگ هستند، پس از بازسازی به انواع محصولات ایرانی به ویژه فولاد نیاز دارند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است، به همین دلیل دولت باید بستر مورد نیاز را آماده کند و فعالان اقتصادی انواع محصولات مورد نیاز سایر کشورها را تأمین کنند که بخشی از آن در زنجیره فولاد میلگرد، نبشی و ورق‌های فولادی هستند.

شکوری با اشاره به تخفیف‎های بیش از حد برخی محصولات فولادی مانند میلگرد برای صادرات به عراق گفت: امروزه وضعیت به گونه‌ای شده که تمام محصولات فولادی و حتی سنگ‌های تزئینی ایرانی در بازارهای جهانی تخفیفات آنچنانی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع ارزش افزوده سنگ‌های تزئینی در دنیا حداکثر ۸۲٫۵ دلار و نهایتاً کمترین مقدار آن ۲۲ دلار بوده و این درحالیست که در ایران میزان ارزش افزوده سنگ‌ها حدود ۸ تا ۱۲ دلار است. از طرفی، عراقی‌ها برای حمایت از تولید داخلی خود به دنبال این هستند که میزان تعرفه‌ها در صنعت فولاد را افزایش دهند و به همین دلیل حدود ۳۰ درصد تعرفه برای محصول میلگرد وضع کرده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors