جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
رپورتاژ آگهی 10 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تفاوت نبشی و ناودانی + مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی

تفاوت قیمت نبشی و قیمت ناودانی، مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی و بررسی قیمت ناودانی، قیمت ناودانی شیروانی و قیمت نبشی در آهن رسان

تفاوت نبشی و ناودانی + مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی رپورتاژ آگهی

نبشی و ناودانی را می‌توان دو مورد از مهم‌ترین محصولات فولادی دانست که هم برای مصارف ساختمانی و هم برای مصارف صنعتی قابل‌استفاده هستند. مسلما که نبشی و ناودانی هرکدام کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب قرار است به تفاوت نبشی و ناودانی بپردازیم تا شما ویژگی‌های هرکدام از این محصولات را بشناسید و با دقت بیشتری نسبت به خرید مقاطع فولادی اقدام کنید علاوه‌براین می‌توانید با بررسی قیمت نبشی در آهن رسان از نرخ روز آن مطلع شوید. با ما همراه باشید.

نبشی چیست؟

نبشی‌های فولادی یک مقطع فولادی پرکاربرد به شکل L انگلیسی هستند که از نظر شکل ظاهری به دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌شوند. نبشی‌ها، محصولات فولادی تمام شده‌ای هستند که از فولاد کربنی نیمه ساخته شده گرم ساخته می‌شوند. قیمت نبشی براساس فرآیند تولید، مواد اولیه و بسیاری از پارامترهای دیگر تعیین می‌شود. از آنجایی که نبشی فولادی عمدتا برای ایجاد پشتیبانی ساختاری استفاده می‌شود، این محصول می‌تواند ساختار محکمی به سازه مورد نظر ببخشد. با در نظر گرفتن این موضوع، استفاده از نبشی فولادی را می‌توان در راه‌‌پله، انبارها، تولید تجهیزات، قاب‌های پشتیبانی، قفسه‌ها یا کاربردهای بی‌شمار دیگر دید.

نبشی‌ها از نظر فرآیند تولید به دو دسته نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. نبشی فابریک از شمش فولادی و نبشی پرسی از ورق فولادی ساخته می‌شود. از نبشی‌های فولادی می‌توان برای تشکیل هر قسمت از پل استفاده کرد. برای عرشه، این نبشی می‌تواند تقویت‌کننده بتن و جابجایی مواد پایین‌تر برای سازندگان باشد. جدای از این، نبشی فولادی را می‌توان در اجزای پل مانند قوس‌ها، تیرها، یاتاقان‌ها یا مسیرهای عابر‌پیاده نیز یافت. پل‌های دارای اجزای فولادی به دلیل استحکام و استحکام مواد حتی در شرایط تحمل بار یا شرایط محیطی تاثیرگذار برای چندین سال یا حتی دهه‌ها دوام می‌آورند.

در انبارهای مختلف، نبشی‌های فولادی در تشکیل بخشی از سقف یا سازه سقف ساختمان هم مفید هستند. هنگامی که با سایر لوازم جانبی فولادی؛ مانند: میله‌های مسطح، کوپلینگ‌ها، پرلین‌ها و دیگر اتصالات ترکیب شوند، می‌توانند از انبار در برابر بارهای باد متغیر محافظت کنند.

اکثر تجهیزات الکتریکی یا لوازم خانگی روزمره تا به امروز از یک نوع فولاد ساخته شده‌اند. برخی از نمونه‌های این ماشین آلات سنگین عبارتند از لیفتراک، بولدوزر و… شکل منحصربه‌فرد نبشی باعث شده که بتوان از آن برای کاربردهای مختلف مانند: گوشه‌های وسایل مانند ماشین لباسشویی، اجاق‌های صنعتی، اجاق گاز و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد.

تفاوت نبشی و ناودانی + مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی رپورتاژ آگهی

ناودانی چیست؟

ناودانی‌ها یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی به هستند که از جنس فولاد ساده کربنی و استیل ساخته می‌شوند. به ناودانی Uشکل ناودانی بال موازی و به ناودانی Cشکل، ناودانی بال شیب‌دار می‌گویند که ار هرکدام می‌توان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربردهای ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ساخت و تولید ماشین‌آلات

  •  ساخت چهارچوب

  •  ترمیم بنا و سازه‌ها

  •  ساختمان‌سازی

  •  تشکیلات دریایی

  •  ساپورت لوله‌های انتقال آب

  •  سینی کابل‌های برق

Shape1

مشخصات نبشی چیست؟

نبشی‌های فولادی با دوام و محکم هستند و به همین دلیل در مصارف صنعتی و حتی ساختمانی به‌وفور استفاده خواهند شد. این محصولات از نوع نبشی گالوانیزه دارای یک روکش گالوانیزه هستند و بیشتر در محیط‌هایی که در معرض باد و طوفان و… هستند، استفاده می‌شود.

استفاده از نبشی‌های فولادی در ساخت تجهیزات هزینه‌ها را برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده به‌شدت کاهش داده است. برای مثال، تولیدکنندگان به موادی کم‌هزینه و آسان برای تولید متکی هستند. فولاد نیز به‌راحتی در دسترس است و می‌توان آن را بدون هیچ گونه آسیبی در خواص شیمیایی و کیفیت فیزیکی آن تغییر کاربری داد.

برای مصرف کنندگان، فولاد، هزینه‌های نگهداری و تعمیر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، فولاد می‌تواند برای چندین دهه، حتی در زمان ذخیره‌سازی، دوام بیاورد و شما از این نظر دیگر دغدغه‌ای نخواهید داشت. مشاغلی که در عملیات خود به تجهیزات سنگین وابسته هستند، حتی اگر از آن آگاه باشند یا نه، بدون‌شک به استفاده از نبشی‌ها در این صنایع نیازمند هستند.

نکته مهم و قابل‌توجه این است که برای خرید نبشی، باید شناخت دقیقی از انواع این محصول داشته باشید. به‌عنوان‌مثال: نبشی فابریک از شمش فولادی درجه یک ساخته شده در نتیجه دوام بیشتر و حتی از قیمت بالاتری هم برخوردار است. در حالی که نبشی پرسی از ورق فولادی تهیه می‌شود و قیمت کمتری نسبت به نوع فابریک دارید. زمانی که ابعاد در ساخت پروژه موضوع مهم و قابل‌توجهی باشد، از نبشی فابریک استفاده می‌شوند. حتی این نوع نبشی‌ها دوام بیشتری هم دارند.

ناودانی چه مشخصاتی دارد؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، ناودانی‌های Uشکل دارای مشخصات دو بال مخروطی هستند و ناودانی Cشکل دارای دو بال موازی هستند. ناودانی‌ها از نظر جنس به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ مانند:

  • آلومینیوم

  • گالوانیزه

  • استنلس‌استیل

  • و….

از هرکدام از این ناودانی‌ها می‌توان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. جدول وزن ناودانی در اصل جدولی است که به کمک آن می‌توان به مشخصات این محصول به طور کامل دسترسی داشت. در بازار به برخی از ناودانی‌ها ناودانی اروپایی می‌گویند که بر اساس استاندارد اروپا تولید می‌شوند. این محصولات به‌نوعی ناودانی‌های سنگین وزن هستند و برای مصارف خاصی می‌توان از این محصول استفاده کرد. ناودانی را می‌توان به روش فابریک و پرسی تولید کرد که نحوه فرآیند هرکدام متفاوت است. کارخانه نورد فولاد تهران، فولاد ناب تبریز، شکفته مشهد، کارخانه فولاد البزر غرب و … از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید این محصول هستند.

مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی از نظر استاندارد و روش تولید، جنس، شکل ظاهری، ابعاد و بسیاری از پارامترهای دیگر با هم متفاوت هستند. در ادامه هرکدام از این پارامترها را به صورت جداگانه توضیحی می‌دهیم تا شما شناخت کامل‌تری نسبت به هرکدام از این‌ها داشته باشید.

تفاوت از نوع استاندارد ناودانی و نبشی

این دو محصول از نظر استاندارد با هم متفاوت است. نبشی‌ها طبق استاندارد BS EN 10056 و استاندارد DIN 1022 ساخته می‌شوند در حالی که برای تولید ناودانی از استانداردهای BS EN 10279 و DIN 1026 استفاده می‌شود.این استانداردهای به‌کاررفته در ساخت این محصولات باعث شده که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند.

تفاوت نبشی و ناودانی + مقایسه مشخصات نبشی و ناودانی رپورتاژ آگهی

تفاوت از نظر جنس مواد نبشی و ناودانی

نوع مواد اولیه به کاررفته در ساخت نبشی و ناودانی و جنس آن‌ها می‌تواند باعث تفاوت این دو محصول شود. خیلی از افراد نبشی آهنی را به‌عنوان نبشی اصلی می‌شناسند، درحالی که این محصول انواع مختلفی دارد؛ مانند: نبشی گالوانیزه، نبشی پلاستیکی، نبشی استیل، نبشی پی‌وی‌سی و…

نبشی‌ها هم که به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم می‌شوند؛ از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده‌اند. نبشی پرسی را از ورق فولادی می‌سازند؛ درحالی که نبشی فابریک از شمش فولادی تولید می‌شود و قیمت بالاتری هم دارد.

اجزای سازنده ناودانی و تفاوت آن با نبشی

برای ناودانی و نبشی‌ها دو نامگذاری موردتوجه بسیاری از سازندگان است. «جان» به عضوری گفته می‌شود که بتواند در برابر نیروهای فشاری مقاومت کند و «بال» هم عضوی است که در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاومت بالایی داشته باشد. در نبشی قسمتی به نام جان وجود ندارد و به دو شکل عمود بر هم هستند نبشی‌ فقط از بال تشکیل شده است. در حالی که در ناودانی جان بین دو بال قرار می‌گیرد.

سایز بال‌ها در نبشی و ناودانی با هم متفاوت است؛ در نبشی‌ها شاید اندازه دو بال یکسان نباشد؛ در حالی که در ناودانی‌ها این‌طور نیست! اگر نگاهی به جدول وزن نبشی و همچنین جدول وزن ناودانی داشته باشید، متوجه این قضیه خواهید شد.

تفاوت ظاهری در ناودانی و نبشی

ناودانی و نبشی را از نظر شکل ظاهری به وضوح می‌توان تشخیص داد؛ اگر در حوزه فولاد فعالیت داشته باشید بدون شک می‌توانید این دو محصول را از هم تشخیص دهید. نبشی‌ها شبیه به حرف Lانگلیسی هستند در حالی که ناودانی‌ها را می‌توان به شکل C یا U انگلیسی دید.

نبشی‌ها بین ۶ تا ۱۲ متر طول و دارای ضخامت ۳ تا ۳۵ میلی‌متر هستند که با چشم قابل تشخیص است. در حالی که طول ناودانی‌ها بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است و در سایزهای ۸ تا ۱۶ ساخته می‌شوند. شکل ظاهری نبشی و ناودانی در نحوه استفاده از آن‌ها تاثیرگذار است؛ نمی‌توان از یک محصول به جای محصول دیگر برای کاربرد خاص استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت نبشی و ناودانی اطلاعاتی را در اختیار شما گذاشتیم تا در زمان خرید شناخت بهتری نسبت به انواع این محصولات داشته باشید. بدون‌شک شما می‌توانید نبشی و ناودانی را از نظر شکل ظاهری تشخیص دهید ولی اجزای سازنده، استانداردهای ساخت و حتی جنس هرکدام از این محصولات متفاوت است. برای خرید نبشی و ناودانی باکیفیت می‌توانید به سایت آهن رسان مراجعه و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین اگر با کارشناسان ما تماس تلفنی داشته باشید، اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید با توجه به کاربرد مورد نظر، بهترین محصول را خریداری کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors