سرعت،دقت ،کاهش هزینه سه فاکتور مهم تحول بخش اکتشاف است / باید از روش های سنتی اکتشافی عبور کنیم 

مدیرعامل توسعه معادن فلزات : توسعه اکتشاف در معادن با این روند کنونی و عقب ماندگی از دنیا باعث لطمات بسیاری به کشور شده است .

به گزارش خبرگزاری فولادبان،دکتر سعد محمدی مدیر عامل توسعه معادن فلزات در دومین همایش استیل پرایس در رابطه وضعیت اکتشاف در ایران گفت : ایران یک درصد جمعیت جهام و ۷ درصد ذخائر دنیا را در خود جای داده است. میزان سرمایه گذاری بخش اکتشاف در سال ۲۰۱۲ به میزات ۲۱.۵ میلیارد دلار فقط در یک سال بوده است و فاصله ما با این میزان سرمایه گذاری بسیار زیاد است و باید برنامه ریزی درستی در این موضوع مهم پیش گرفته شود تا از بحث اکتشاف در دنیا عقب نمانیم.

وی در ادامه گفت :درحال‌حاضر در دنیا ۹/۵ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جهان برای اکتشاف صورت می‌گیرد که از این میزان ۱۶درصد در استرالیا، ۱۶ درصد در کانادا، ۱۲ درصد در آفریقا، ۱۱ درصد در آمریکا و ۲۵ درصد در آمریکای لاتین است.

سعد محمدی گفت : میزان انرژی امروز دنیا ۳۹ درصد از نفت، ۲۱ درصد برق و ۱۳ درصد از زغال‌سنگ تامین می‌شود. در سال ۲۰۵۰ نقش نفت در تامین انرژی به ۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. طبق کنوانسیون ۲۰۱۲ بحث گرمایش زمین بحث جدی برای گام نهادن به انرژی سبز و کاهش انتشار کربن است. معادن یکی از سرفصل‌ها برای این تغییرات است چون در آینده عناصر نقش مهمی را در این بخش خواهد داشت و دنیا در حال تغییر است

وی گفت : به طور مثال عربستان برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است که در این زمینه نیازمند مواد معدنی خاص است و طبق برنامه ریزی این کشور در سال ۲۰۲۶ به تعداد ۱۵۰ هزار خودروبرقی و در حال ۲۰۳۰ به تعداد ۳۰۰ هزار خودرو برقی خواهد رسید . قراردادی بین عربستان و چین برای تدوین پهنه‌های اکتشافی منعقد شده است که ۲۰۰ میلیارد دلار قرار است در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. ایران باید در این عرصه جهانی حضور پررنگ‌تری داشته باشد و برای حفظ بقا در بازارهای جهانی نیازمند یک برنامه جدی هستیم و در این کنفرانس ها و همایش ها نقش موثرتری داشته باشد .

او گفت : افزایش سرعت اکتشاف، کاهش هزینه ها و استفاده از متخصصین که کمترین ورودی در بخش دانشگاهها را امروزه دارد می تواند باعث توسعه بخش اکتشاف در معادن شود . زمان صدور پروانه تا عملیات در اکتشاف در کشور حدود ۵ سال به طول می انجامد که ادامه این روند باعث عقب ماندگی در بخش اکتشاف شده است و نیازمند بازنگری در قوانین هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *