جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 04 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

رشد شارپ قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو در صورت ثبات نسبی نرخ ارز، شاهد ثبات قیمت‌ محصولات فولادی همراه با برخی نوسانات نه چندان بزرگ خواهیم بود. انتظار می‌رود اگر از سطح تنش‌ها در مطقه کاسته شود، احتمال اصلاح نرخ ارز وجود دارد که این اتفاق تأثیر خود را بر بازار فولاد نیز خواهد گذاشت. در مجموع، تقاضا در بازار محصولات فولادی عمق چندانی نداشته و به نوعی وضعیت صبر و نظاره در حلقه فروش محصولات نهایی فولادی وجود دارد.

رشد شارپ قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۰۸ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۹۶۵ هزار و ۵۹۴ تن یعنی حدود ۴۳ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۱۶ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۱۱۷ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۲۲۸ هزار تن کمتر است. همچنین با وجود تقاضای ۱۳۹ هزار و ۸۵۰ تنی، ۹۸ هزار و ۵۰۰ تن آن یعنی بیش از ۸۴ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۲۲ تومان بود که نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۶٫۳ درصدی را به ثبت رساند که به نظر می‌رسد به دلیل گذر از سرمای زمستان و قطعی‌ها، رقابت این محصول هر هفته کاهش می‌یابد.

شمش فولادی نیز با ۳۰۹ هزار و ۵۷۸ تن عرضه و تقاضای حدود ۳۷۲ هزار و ۸۷۸ تن، در نهایت توانست ۲۲۹ هزار و ۶۴۸ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۳۱۰ تومان در هفته جاری، رقابت ۳٫۴ درصدی را تجربه کرد. ناگفته نماند به نظر می‌رسد تفاوت بین قیمت شمش بازار و نرخ پایه عرضه در بورس کالا به کیلویی ۷۰۰ تومان رسیده است.

محصول میلگرد در هفته هشتم زمستان بیش از ۳۰۴ هزار و ۹۰ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۶ هزار تن کمتر بود. همچنین این محصول تنها ۱۲۱ هزار و ۲۸۷ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۶۰ هزار و ۵۴۹ تن آن را با میانگین ۲۴ هزار و ۴۵۵ تومان یعنی ۹۷۰ تومان کمتر از هفته گذشته به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۴۶ هزار و ۵۰ تن عرضه داشت که با کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۱۰ هزار و ۵۵۰ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۲۳ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۶۸۰ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۲۸ هزار تن کمتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۵۳۸ هزار تنی، حدود ۴۱۰ هزار تن را به قیمت میانگین ۴ هزار و ۹۲۹ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۶۳۱ هزار تن، ۱۹۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۱۰۰ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن حجم کمتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب یک هزار و ۶۴۴ تن و ۷۲۰ تن عرضه داشتند که ناودانی تمام میزان عرضه شده و نبشی حدود ۹۰ درصد را به فروش رساندند. ناگفته نماند نبشی رقابت ۵ درصدی و ناودانی رقابت ۵٫۷ درصدی را به ثبت رساندند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه کمتری در محدوده ۸۰ هزار تنی با اختلاف ۱۹۰ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۳۱ هزار تن تقاضا، تنها ۲۶ هزار تن با قیمت پایه و میانگین ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت و لازم به ذکر است که نرخ این محصول در دو هفته اخیر ثابت مانده است.

رشد شارپ قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

بر همین اساس، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند صعودی پررنگی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند و تنها روز یکشنبه شاهد افت کمی در بازار بود که البته این کاهش قیمت ادامه پیدا نکرد. در واقع قیمت این محصول در هفته جاری به کانال ۲۵ هزار تومانی رسید که برآورد می‌شود توسان در این محدوده در هفته آینده ادامه داشته باشد.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته اسفندماه روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول در اوایل هفته افزایش ۱۰۰ تا حدودا ۲ هزار تومانی داشت و سپس روز چهارشنبه یک هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش همانند اکثر محصولات در روند افزایشی قرار گرفتند؛ به گونه‎‌ای که هر دو محصول به رشد یک هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلوگرم دست پیدا کردند.

بازار پروفیل نیز هفته جاری را با روند ثابتی آغاز کرد و به تدریج در روند رشد قیمتی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که روز سه‌شنبه به رشد ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم رسید.

از سوی دیگر، در بازار آهن و فولاد شاهد هستیم که دلیل برخی اختلالات مانند قطعی گاز و محدودیت‌های مواد اولیه، برخی از کارخانجات کوچک‌تر اخیراً نظم خود را در ارسال و تحویل بار فروخته شده از دست داده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه مصرف‌کننده نهایی در بازار زیاد به چشم نمی‌خورد، می‌توان گفت هفته آتی در حوزه فولاد روند ثابتی را شاهد خواهیم بود.

بر همین اساس، برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو در صورت ثبات نسبی نرخ ارز، شاهد ثبات قیمت‌ محصولات فولادی همراه با برخی نوسانات نه چندان بزرگ خواهیم بود. انتظار می‌رود اگر از سطح تنش‌ها در مطقه کاسته شود، احتمال اصلاح نرخ ارز وجود دارد که این اتفاق تأثیر خود را بر بازار فولاد نیز خواهد گذاشت. در مجموع، تقاضا در بازار محصولات فولادی عمق چندانی نداشته و به نوعی وضعیت صبر و نظاره در حلقه فروش محصولات نهایی فولادی وجود دارد.

همچنین به دلیل جهش‌های مکرر قیمت مسکن و جاماندگی درآمد خانوار‌ها از قیمت واحد‌های مسکونی، ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن کشور تحت هر شرایطی در سال آینده بعید است و به نظر نمی‌رسد در چند سال آتی نیز این شکاف ترمیم شود و تقاضای مصرفی توان ورود به بازار مسکن را به دست آورد. بر همین اساس، می‌توان گفت حتی در سال آینده نیز همچنان شاهد رکود در بازار آهن و فولاد خواهیم بود.

بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۶ تا ۵۷ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۲ اسفند ماه در محدوده ۵۷ هزار و ۲۰ تومانی تثبیت شد. به نظر می‌رسد موضوعی که مجدداً روان بازار را در هفته جاری بهم ریخت، بازگشت دلار بازار آزاد به سطح ۵۶ هزار تومانی است و بر همین اساس، بسیاری از مبادی فروش و کارخانجات صادرکننده فولاد چشم به این موضوع دوخته‌اند.

رشد شارپ قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

ناگفته نماند در روز‌های پایانی سال، بسیاری از فعالان اقتصادی با اقدام به تسویه حساب‌های معاملاتی خود تقاضای جدیدی را به بازار تحمیل کرده و عموما این تقاضا باعث رشد نرخ ارز می‌شود. همچنین برخی افراد نیز با هدف رفتن به سفر‌های خارجی در تعطیلات عید نوروز اقدام به خرید ارز می‌کنند.

در هر صورت با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در هفته گذشته و عدم وجود اخبار جریان‌ساز جدید در بازار ارز، می‌توان نتیجه گرفت که بازار در شرایط عادی خود به سر می‌برد و روند‌های افزایشی سبک در بازار اسفند ماه چندان دور از انتظار نیست. در نتیجه، برآورد می‌شود هرگونه اصلاح قیمت تا زمان انتخابات است و پس از آن با تغییرات بیشتری در بازار ارز روبرو خواهیم شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors