جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 بهمن 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛ 

کنترل محصولات بورس کالا توسط وزارتخانه و فولادسازان بزگ کشور/ قدرت برخی فولادی‌ها با وزیر برابری می‌کند 

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: مجموعه کاملی از فولادی‌ها، وزیر و امثال آن وجود دارد که عرضه را کنترل می‌کنند؛ بورس کالا مانند یک اتاق بازرگانی شده که هر چیزی از طرف وزارتخانه اعم از میزان عرضه و قیمت محصولات مطرح شود، بورس آن را انجام می‌دهد. 

کنترل محصولات بورس کالا توسط وزارتخانه و فولادسازان بزگ کشور/ قدرت برخی فولادی‌ها با وزیر برابری می‌کند  اخبار

تورج امینی در گفتگو با فولادبان در خصوص صادرات برخی محصولات فولادی به ویژه آهن اسفنجی با امضای طلایی وزیر، بیان کرد: با توجه به شرایط کشور، می‎توان گفت امروزه برخی فولادسازان به اندازه وزیر قدرت دارند و می‌توانند وضعیت بازار و معاملات محصولات را بالا و پایین کنند. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل این شرکت‌ها برای صادرات بیشتر آهن اسفنجی، قابلیت آتش‌زایی آن است. بر همین اساس، نمی‌توان آن را بیش از حد در انبارها نگهداری کرد و از نظر آنها باید صادر شوند.

به گفته وی، به واسطه قدرتی که تولیدکنندگان بالادستی و شرکت‌های خصولتی فولادی دارند، به طور قطع می‌توان گفت میزان عوارض صادراتی را تغییر خواهند داد.

کارشناس صنعت فولاد اظهار داشت: وضعیت به گونه‌ای شده که قیمت آهن اسفنجی یک هفته 12 هزار و 400 تومان بود و هفته بعد، 13 هزار و 900 تومان معامله شد. در واقع در عرض یک هفته این محصول حدود 2 هزار تومان افزایش پیدا کرده و این اتفاق تنها در ایران رخ می‌‎دهد. از سوی دیگر، این محصول یک هفته، بیش از 110 هزار تن عرضه می‌شود و این درحالیست که هفته بعد تنها 59 هزار تن عرضه می‌شود که بر همین اساس، می‌توان گفت دلیل تمام این اتفاقات، عرضه مهندسی شده است.

امینی تصریح کرد: همچنین محصول شمش که 19 هزار و 800 تومان در بازار عرضه می‌شد، در حال حاضر حتی با قیمت 21 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود. با تداوم این روند، نرخ محصولات کارخانجات ذوبی و نوردی افزایش یافته و در نتیجه، منجر به رشد قیمت محصولات نهایی خواهد شد.

وی افزود: در این راستا، می‌توان گفت مجموعه کاملی از فولادی‌ها، وزیر و امثال آن وجود دارد که عرضه را کنترل می‌کنند. بورس کالا مانند یک اتاق بازرگانی شده که هر چیزی از طرف وزارتخانه اعم از میزان عرضه و قیمت محصولات مطرح شود، بورس آن را انجام می‌دهد.

کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه در حال حاضر رقابت‌ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در واقع با وجود اینکه اکثر کارخانجات فولادی به مواد اولیه مانند آهن اسفنجی نیاز دارند، بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عرضه مهندسی شده، تولیدات خود را همیشه عرضه نکرده و یا کمتر از گذشته عرضه می‌کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors