جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 11 بهمن 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

غلبه هیجانات نرخ دلار بر بازار آهن و فولاد

بازار آهن و فولاد در دو هفته اخیر، به دلیل نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و هیجانات غالب شده در معاملات آهن اسفنجی، دچار التهاب شده است؛ البته روند موجود در معاملات آهن اسفنجی چند ماهی است که به وجود آمده؛ اما تا زمانی که بازار دلار به هم نریخته بود، این عامل به تنهایی آشوبی در بازار و زنجیره‌های پایین دست ایجاد نکرد و با نوسانات بازار ارز، این عامل نیز خود را نشان داد.

غلبه هیجانات نرخ دلار بر بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از 2 میلیون و 487 هزار و 16 تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و 302 هزار و 806 تن یعنی حدود 52 درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و 789 هزار و 208 تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع 121 هزار و 500 تن عرضه شد که با وجود تقاضای 155 هزار و 300 تنی، تنها 81 هزار و 500 تن آن را به فروش رساند. همچنین قیمت میانگین معاملات این محصول حدود 2.7 درصد نسبت به هفته گذشته رشد پیدا کرد. ناگفته نماند که در روز یکشنبه 8 بهمن ماه، عرضه‌‎های آهن اسفنجی به دلیل ابطال معاملات هفته گذشته و میزان عرضه بسیار کم، با رقابت زیادی همراه شد.

شمش فولادی نیز با 242 هزار و 840 تن عرضه و تقاضای بیش از 386 هزار تن، در نهایت توانست 220 هزار و 240 تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت 19 هزار و 862 تومان نسبت به متوسط میانگین موضوع عرضه هفته گذشته حدود 600 تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

محصول میلگرد در هفته ششم زمستان بیش از 233 هزار و 500 تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود 13 هزار تن بیشتر بود. همچنین این محصول با وجود رکود معاملات در بازار، 181 هزار و 557 تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت 98 هزار و 827 تن آن را یعنی 42 درصد به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا 67 هزار و 50 تن عرضه داشت که با وجود افزایش عرضه، انواع ورق در بورس توانست 44 هزار و 700 تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود 67 درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه بیشتری نسبت به هفته گذشته یعنی 829 هزار تن به ثبت رسید که با 667 هزار تن تقاضا، تمام آن را به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای 605 هزار و 300 تن، 180 هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که به همان میزان کنسانتره به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته حدود 105 تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

انواع سنگ آهن کلوخه و دانه‌بندی نیز در مجموع 300 هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته 200 هزار تن کمتر شده است. همچنین برای این محصولات تقاضای 45 هزار تنی به وجود آمد که در نهایت، همین میزان فروش را به ثبت رساند.

ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا 2 هزار و 912 تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود 2 برابر در عرضه کاهش پیدا کرده است. همچنین این محصول تقاضای 4 هزار و 922 تنی را ثبت و تمام حجم عرضه شده را به فروش رساند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه کمتری در محدوده 87 هزار تنی با اختلاف 30 هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با 110 هزار تن تقاضا، تمام 87 هزار تن با قیمت میانگین 22 هزار و 205 تومان به فروش رفت.

غلبه هیجانات نرخ دلار بر بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری همانند هفته گذشته روند افزایشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد 100 تا 800 تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که میزان افزایش آن روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید. افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر، با توجه به رشد نرخ ارز آغاز شد؛ اما به نظر می‌رسد بخش زیادی از این رشد قیمتی، حدود دو هفته قبل از افزایش قیمت دلار به وجود آمده بود.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته بهمن‌ماه روند افزایشی را تجربه کرد. البته در ابتدای هفته، این محصول یک کاهش حدود 100 تا 600 تومانی داشت؛ اما به تدریج با نزدیک شدن به پایان هفته، در روند صعودی قرار گرفت و افزایش 800 تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند افزایشی قرار گرفتند و هر دو محصول بازه رشد قیمتی زیادی داشتند. در این راستا، بیشترین میزان افزایش قیمت نبشی و ناودانی متعلق به روز دوشنبه است که رشد 900 تومانی تا 2 هزار و 100 را تجربه کردند. در واقع بیشترین افزایش قیمت بازار فولاد طی چند روز گذشته از آن ناودانی و نبشی بود که چراغ خاموش تا حد کیلویی ۲۷ تا 28 هزار و 500 تومان پیشروی داشته است.

بازار پروفیل نیز هفته جاری را با افزایش نرخ 300 تومانی آغاز کرد و مانند سایر محصولات فولادی در بازار، به رشد قیمتی خود تا پایان هفته ادامه داد؛ ناگفته نماند این محصول افزایش قیمت 800 تومانی را نیز به ثبت رساند.

در هفته جاری، قیمت محصولات فولادی جهش قابل توجهی در بازار داشتند که نزدیک شدن به پایان سال و درگیری‌های منطقه‌ای، باعث هجوم سرمایه‌ها به بازار ارز شد و بر همین اساس، برآورد می‌شود در سال جدید روند تورم در بازار ارز، ملک و فولاد ادامه خواهد داشت.

در واقع بازار آهن و فولاد در دو هفته اخیر، به دلیل نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و هیجانات غالب شده در معاملات آهن اسفنجی، دچار التهاب شده است. البته روند موجود در معاملات آهن اسفنجی چند ماهی است که به وجود آمده؛ اما تا زمانی که بازار دلار به هم نریخته بود، این عامل به تنهایی آشوبی در بازار و زنجیره‌های پایین دست ایجاد نکرد و با نوسانات بازار ارز، این عامل نیز خود را نشان داد.

از سوی دیگر، تأثیر اخبار منفی سیاسی و اقتصادی در قیمت دلار، اثرات سرمای هوا در کاهش حجم آهن اسفنجی و بازی تکراری اختلاف نرخ دلار سامانه و بازار باعث شده صادرات شمش توسط شرکت‌های تجاری رونق بگیرد.

همچنین قیمت دلار بعد از ماه‌ها ثبات، وارد کانال جدیدی شده که دلال‌ها و سوداگران ارزی در تلاش برای حفظ آن هستند. به باور کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز، ریشه اصلی نوسانات اخیر ارزی، خبر‌های سیاسی و تنش‌های منطقه است و این افزایش قیمت‌ها ابداً ریشه اقتصادی ندارد. برخی از کارشناسان نیز به یک دوره اصلاح قیمتی در بازار ارز امیدوار هستند.

بازار ارز در تمام طول هفته در کانال 56 تا 58 هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه 11 بهمن ماه در محدوده 58 هزار تومانی تثبیت شد.

غلبه هیجانات نرخ دلار بر بازار آهن و فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بنابراین می‌توان گفت در هفته‌ای که گذشت، علت جهش قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار که برای ماه‌ها رکود شدید در آن حرف اول را می‌زد، افزایش شدید نرخ ارز در بازار غیررسمی (بازار آزاد) است. طی دو هفته اخیر، قیمت دلار در معاملات نقدی بازار آزاد حدود 6 هزار تومان یعنی ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. به باور برخی معامله گران بازار ارز، سقف دلار و سکه جایی است که بانک مرکزی وارد بازار شود؛ در واقع بازار ساز این قدرت را دارد که با تزریق درهم، عرضه شمش و سکه‌های بدون تاریخ جلوی نوسانات بازار را بگیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors