جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 بهمن 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مطرح کرد؛

استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه توجیه علمی و اقتصادی ندارد

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه : استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه با توجه به وضعیت ویژه آن ، نه از نظر علمی و نه از نظر اقتصادی به صرفه است و توجیه اقتصادی برای برداشت لیتیوم به سبب مقدار بسیار ناچیز کمتر از ۳۰ پی پی ام عملا امکان پذیر نیست و آنچه در فضای رسانه ای طرح شده کذب است.

استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه توجیه علمی و اقتصادی ندارد اخبار

محمدصادق معتمدیان دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی در رابطه با شایعات فضای مجازی در رابطه با فلز لیتیوم اظهار داشت: لیتیوم در حالت خالص فلزی نرم و به رنگ سفید خاکستری است که به سرعت در معرض آب و هوا اکسید می شود و به همین دلیل هرگز در طبیعت به صورت آزاد (خالص ) یافت نمی شود. این عنصر بصورت ترکیب با سایر مواد بخصوص آب به طور طبیعی در سنگ ها، خاک ها و آبهای سطحی یافت می شود.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: مطالعات سازمان زمین شناسی کشور در دریاچه ارومیه طی سال های گذشته نشان داد که میزان لیتیوم برآورد شده دریاچه ارومیه برابر با ۳۰ PPM  است. در حالی که حداقل مقدار اقتصادی برای استحصال این ماده از شورابه باید بیشتر از ۱۰۰۰ PPM ‌باشد. در واقع هیچگونه لیتیومی قابل برداشت و استحصال در این دریاچه وجود ندارد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: بطور خلاصه عرض کنم خدمت شما، استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه با توجه به وضعیت ویژه آن ، نه از نظر علمی منطقی بوده و نه از نظر اقتصادی به صرفه است، می توان گفت توجیه اقتصادی برای برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه به سبب مقدار بسیار ناچیز کمتر از ۳۰ پی پی ام عملا امکان پذیر نمی باشدو آنچه در فضای رسانه ای طرح شده کذب است.

وی ادامه داد : خوشبختانه با پیگیری‌ها و تامین منابع مالی لازم فاز یک مهم ترین پروژه احیا دریاچه ارومیه که عبارت بود از پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید.

او گفت: یکی دیگر از پروژه های نیمه کاره در سطح حوضه آبریز شامل انتقال پساب های تصفیه شده فاضلاب های بهداشتی شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بخصوص دو شهر بزرگ تبریز و ارومیه انجام گرفت. طرح انتقال آب مدول سوم تصفیه‌خانه شهر ارومیه و خط انتقال پساب بهداشتی به طول ۱۱ کیلومتر در تیرماه سال ۱۴۰۲ با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

معتمدیان در پایان گفت: با تأمین اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۱، فاز یک پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید. سد انحرافی و کانال ۵/۴ کیلومتری بادین آباد از جمله پروژه های مهم این طرح است که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کانال بادین آباد ۵۰ درصد است

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors