جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 دی 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان اظهار شد؛

دولتی‌ها و خصولتی‌ها به دنبال سود سرشار در بالادست زنجیره

کارشناس صنعت فولاد گفت: برخی شرکت‌ها سنگ آهن خود را با یک پنجم نرخ جهانی تامین می‌کنند که بر همین اساس، با کارگر ارزان و سوبسیدهای 30 هزار میلیارد تومانی باعث ایجاد رانت‌های شدید و قیمت‌های دستوری می‌شوند.

دولتی‌ها و خصولتی‌ها به دنبال سود سرشار در بالادست زنجیره اخبار

احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه قیمت محصولات در بورس کالا توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اظهار کرد: امروزه زمانی که حدود 400 هزار تن میلگرد در بورس کالا برای فروش روی تابلوی معاملات قرار می‌گیرد، تنها 30 هزار تن آن معامله می‌شود. این امر، نشان از ظرفیت کامل و نبود خریدار دارد که در نهایت رقابت منفی را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید میلگرد نسبت به شمش و اسلب به دلیل ضایعات بیشتر در خط تولید، بالاتر است، افزود: از طرفی، فروش محصولی مانند ورق که هزینه آن را 45 روز زودتر دریافت می‌کنند، نرخ‌ها رقابتی و تقاضا چندین برابر عرضه ثبت می‌شود. همچنین شمش، اسلب و بلوم مواد خام مقاطع طویل و تخت هستند که حدوداً قیمت یکسانی دارند؛ اما در حال حاضر، نرخ میلگرد حدود 23 هزار تومان و ورق 33 هزار تومان است که علت مشخصی برای آن وجود ندارد.

به گفته کارشناس صنعت فولاد، از زمانی که شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید ورق را پیش گرفت، به تدریج به جای اینکه به محصولات پایین دستی ورود کند، به سمت معدن و صنایع بالادستی رفت؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، بزرگ ترین معدن‌کار کشور محسوب می‌شود.

رضوی نیک در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان گفت این شرکت در بخش ورق متوقف شده و پایین‌تر نیامده که همان را هم به میزان لازم در کشور تولید نمی‌کند؛ چرا که بخش دولتی و خصولتی به دنبال سود سرشار از مواد معدنی هستند. ناگفته نماند برخی شرکت‌ها سنگ آهن خود را با یک پنجم نرخ جهانی تامین می‌کنند که بر همین اساس، با کارگر ارزان و سوبسیدهای 30 هزار میلیارد تومانی باعث ایجاد رانت‌های شدید و قیمت‌های دستوری می‌شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors