جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 23 دی 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 23 دی ماه؛ تاثیر محدود شدن صادرات نفت روسیه بر بازار فولاد/ رشد صادرات فولاد چین

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 23 دی ماه؛ تاثیر محدود شدن صادرات نفت روسیه بر بازار فولاد/ رشد صادرات فولاد چین اخبار احتمال افزایش قیمت آهن

به گزارش فولادبان، دلار امروز از مرز 52 هزار تومان گذشت و باعث تغییر در قیمت برخی مقاطع داخلی شد.

در همین حال باید توجه داشت که محدودیت‌های منابع آبی و انرژی از چالش‌های عمده صنعت فولاد در حال حاضر است. کمبود آب، برق و گاز از چالش‌های صنعت فولاد است. دو کشور روسیه و ترکیه از رقبای صادراتی، ایران هستند.

کشور روسیه به د لیل فروش فولاد با قیمت‌های پایین‌تر و با سوءاستفاده از عوارض صاد راتی که د ر ایران وضع شد ه بود و مخصوصاً مشکلاتی که ایران درد وره تحریم‌ها با آن دست‌ به‌ گریبان بود، جایگاه ایران را در صادرات محصولات فولادی از آن خود کرد در صادرات میلگرد، به عنوان محصول دوم صادراتی نیز کشور ترکیه رقیب است که با بهره‌گیری از موقعیت و دسترسی به امکانات تجاری و فرصت‌های مالی بیشتر، از جایگاه بالاتری نسبت به ایران برخوردار است.
با وجود اینکه صاد رات صنعت فولاد کشور در 9 ماهه امسال چندان مساعد نبوده، آمارها از رشد چشمگیر صادرات کنسانتره سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و گندله سنگ‌آهن حکایت دارد. صادرات فولادی‌ها در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چندان قابل رضایت نیست و در مقاطع طویل و محصولات فولادی کاهشی هم رقم خورده است اما در مورد گندله و کنسانتره سنگ‌آهن و آهن اسفنجی رشد قابل‌توجهی ثبت شده است؛ به ترتیب کنسانتره سنگ‌آهن ۶۳۰، آهن اسفنجی ۱۴۰ و گندله سنگ‌آهن قریب به ۶۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس جدول آماری ارائه شده توسط انجمن تولید کنند گان فولاد ایران از عملکرد سه فصل ابتدایی فولادسازان در امر صادرات، از ابتدای سال تا پایان آذرماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده که بر اساس آمار صادراتی در مدت مذکور سال جاری و مقایسه آن با صادرات در مدت مشابه سال گذشته، متأسفانه در مقاطع طویل و محصولات فولادی کاهش داشته است؛ در مقاطع تخت فولاد و شمش فولاد زیر ۱۰ درصد بیشتر شده اما در خصوص صادرات گندله سنگ‌آهن ۵۹.۹ درصد ، آهن اسفنجی ۱۴۰.۸ درصد و کنسانتره سنگ‌آهن ۶۳۳.۲ درصد رکورد خوبی ثبت شد ه است.
بلغارستان، از تحریم اتحادیه اروپا معاف است که به این کشور اجازه می‌دهد واردات نفت روسیه از راه دریا را در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد. اما این کشور صادرات تمام محصولات نفتی تولید شده از نفت روسیه را از این ماه محدود کرده و این امر باعث شده است فعالیت تنها پالایشگاه این کشور که با نفت روسیه کار می‌کند، تقریبا غیرممکن شود و تصمیم گرفته است واردات نفت روسیه را از مارس متوقف کند. این موضوع می‌تواند فشار ر صادرات فولاد روسیه را بیشتر کند. این در حالی است که داده‌های تجارت خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور علیرغم اینکه خود را طرفدار سرسخت تحریم‌های ضد روسی معرفی می‌کند و ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را از اوایل سال ۲۰۲۲ اعمال کرده، به خرید نفت مسکو ادامه داده است.
پایگاه خبری آر‌بی‌کی روز پنجشنبه با استناد به داده‌های تجارت خارجی آمریکا گزارش داد که این کشور علیرغم اینکه خود را طرفدار سرسخت تحریم‌های ضد روسی معرفی می‌کند و ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را از اوایل سال ۲۰۲۲ اعمال کرده، به خرید نفت این کشور ادامه داده است.
سری به شرق آسیا زدیم و وضعیت فولاد بزرگترین فولادساز جهان را بررسی کردیم. بنا به داده‌های گمرک چین، صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳۶.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۹۰.۲۶ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در ۷ سال گذشته است. این حجم از صادرات، ۸۴.۵۶ میلیارد دلار درآمد نصیب صادرکنندگان فولاد چین کرد. همچنین واردات محصولات فولادی توسط چین در سال ۲۰۲۳ با کاهش شدید ۲۷.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۷.۶۵ میلیون تن رسید. تزریق مازاد عرضه توسط فولادسازان چینی به بازارهای جهانی یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت فولاد در نقاط مختلف دنیا است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors