جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 دی 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 6 دی ماه؛ فولاد جهانی در سال 2022 چگونه گذشت؟/ هشدار غرب به روسیه: صادرات فولاد را تحدید می‌کنیم

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از کاهش قیمت مقاطع فولادی حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 6 دی ماه؛ فولاد جهانی در سال 2022 چگونه گذشت؟/ هشدار غرب به روسیه: صادرات فولاد را تحدید می‌کنیم اخبار احتمال افزایش قیمت آهن

به گزارش فولادبان، دلار امروز در بازار غیر رسمی با نرخ 50 هزا رو 50 تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش اندکی داشت.
الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، که به کرملین کمک کرد ضربه تحریم های گسترده به دلیل حمله به اوکراین را جذب کند، گفت که در حال آماده شدن برای مقابله با مجازات ها با هدف تقویت اقتصاد این کشور است.
وی همچنین توضیح داده بازسازی اقتصاد روسیه “بسیار سریع” پیش می رود، زیرا کسب و کارها با تحریم ها سازگار می شوند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که بانک‌هایی را که معاملات روسیه در زمینه های نیمه‌رساناها، بلبرینگ‌های توپ و سایر تجهیزات لازم برای ماشین جنگی تسهیل می‌کنند را تحریم می کند، حتی اگر آنها از انجام آن بی‌اطلاع باشند. اتحادیه اروپا نیز در 15 دسامبر از دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه حمایت کرد. نابیولینا گفت که پرداخت‌های مرزی همچنان «مشکل بسیاری از کسب‌وکارها» است. او گفت که چالش‌های «بسیار جدی» در توسعه تأمین مالی بلندمدت نیز وجود دارد.
نابیولینا گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که به همه چالش‌ها پاسخ داده‌ایم اما با این حال، نظر من در مورد توسعه بخش مالی و پایداری آن کاملا مثبت است.» روسیه فولاد ساز به دنبال توسعه بیشتر بازار است و باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد.
در بازار ورق چین در ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی تولید ورق گرم 187 میلیون تن ثبت شد که رشد تقریبا 13 درصدی نسبت به سال قبل داشت.دراین مدت تولید ورق سرد نیز 4.8 درصد بالا رفته کمتر از 36 میلیون تن بود. از طرفی در بازار مقاطع نیز در این مدت تولید میلگرد این کشور کمتر از 210 میلیون تن بود که افت 2.2 درصدی در مقایسه با 11 ماهه نخست سال گذشته داشت.تولید مفتول نیز 0.4 درصد افت داشته 126 مییون تن ثبت شد.
قیمت‌های جهانی فولاد در سال 2023 کاهش یافته استبه عنوان نمونه قیمت فوب ورق گرم چین 16 رصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و محصول ژاپن 13 درصد کاهش یافت.شمش دریای سیاه نیز 9 درصد و میلگرد فوب ترکیه 14 درصد کاهش یافت.اما قیمت‌ها در ماه دسامبر روند صعودی نشان دادند زیرا تمام کارخانه‌های بزرگ در سراسر جهان قیمت‌های محموله‌های حمل ژانویه تا مارس 2024 را 25 تا 30 دلار در هر تن افزایش دادند.
داده های اقتصادی قوی امریکا و کند شدن اقتصادهای بزرگ باعث افزایش ارزش دلار در سال 2023 شد.تمامی ارزهای اصلی از جمله یوان چین، لیر ترکیه، روپیه پاکستان، تاکا بنگلادش در برابر دلار کاهش یافتند.
طبق گزارش یورواستات، قیمت‌های انرژی شروع به تثبیت کرده‌اند، اما با اختلافات زیادی بین کشورها همچنان در سطوح بالا باقی می‌مانند.بانک جهانی انتظار دارد که قیمت انرژی در سال 2023 در برابر افزایش 60 درصدی در سال 2022، 11 درصد افزایش یابد.
قیمت مواد اولیه در بحبوحه تقاضای ضعیف جهانی تا حدودی کاهش یافت.میانگین قیمت سنگ آهن فاین 62 درصد سی اف آر چین، در سال 2023 تاکنون تنها با 1% کاهش به 119 دلار در تن رسید در حالی که سال 2022 را در 120 دلار به پایان برد.اما زغال سنگ کک سازی سی اف آر هند با 20% کاهش به 310 دلار در تن رسید که سال قبل 386 دلار بود.
در حالی که جنگ زنجیره تامین را مختل کرد و قیمت انرژی را افزایش داد، تاثیر مستقیم آن بر بازار فولاد محدود بود.با این حال، پیامدهای اقتصادی گسترده تر، مانند تورم و عدم اطمینان جهانی، همچنان در افزایش نوسانات بازار نقش دارند.
این مهم‌ترین رویدادی بود که بر بازار جهانی فولاد در سال 2023 تأثیر گذاشت.کاهش تولید که از ژوئن 2023 به بعد مشاهده شد، نه تنها عرضه داخلی در چین را کاهش داد، بلکه تأثیراتی را در بازار جهانی ایجاد کرد و قیمت‌ها را بالا برد و سایر بازیگران اصلی بازار جهانی را تحت تأثیر قرار داد.با این حال، تولید کل طی ژانویه تا نوامبر 2023 با 1.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 952.14 میلیون تن رسید.
افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا باعث تقویت دلار شد و واردات فولاد و قراضه را برای برخی کشورها گرانتر کرد و بر تجارت جهانی تأثیر گذاشت.
اتحادیه اروپا برای محافظت از صنعت داخلی خود موانع تجاری را بر روی برخی از محصولات فولادی اعمال کرد که بر پویایی تجارت جهانی تأثیر بیشتری گذاشت.روند اجرای مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM)، یک سیاست پیشنهادی اتحادیه اروپا برای مالیات بر انتشار کربن موجود در کالاهای وارداتی نیز آغاز شد.

روند صعودی قیمت ممکن است تداوم داشته باشد. انتظار می‌رود روند صعودی قیمت که در دسامبر 2023 مشاهده شد، در نیمه اول سال 2024 ادامه یابد، که با حمایت از کاهش تولید چین و تقاضای داخلی بالاتر حمایت می‌شود.با این حال، عدم قطعیت ها از جمله پتانسیل رکود جهانی و کاهش تولید در چین در اواخر سال جاری باقی مانده است.خوش بینی محتاطانه ممکن است روند سال آینده را رقم بزند.
انتظار می‌رود تقاضا در بخش‌های کلیدی مانند ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها ثابت بماند، اگرچه ممکن است در سایر مناطق به دلیل کندی اقتصاد جهانی تضعیف شود. همچنین انتظار می‌رود جریان‌های تجاری جهانی به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه بی‌ثبات باقی بماند. صادرات فولاد چین نیز در سال آینده ممکن است کاهش یابد اما کمتر از 80 میلیون تن نخواهد بود.اگر صادرات 2023 درحدود 90 میلیون تن حفظ شود، این قابل توجه خواهد بود.اما در برخی ماه ها می تواند فشار مازاد عرضه را بر بازار داخلی وارد کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors