جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار اکتشافات معدنی 03 دی 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان

آمار تعداد معادن فعال و همچنین غیرفعال سیستان و بلوچستان نشان دهنده توجه کمتر فعالان و سرمایه گذاران بخش معدن به پتانسیل های موجود در این استان است.

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان اخبار اکتشافات معدنی

به گزارش خبرگزاری فولادبان، و به نقل از مجله نظام مهندسی معدن ایران، استان سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استانهای کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. موقعیت جغرافیایی ویژه، اقلیم مناسب کشت محصولات سودآور صادراتی، شرایط ممتاز استان برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا، وجود ۷ گمرک و ۲۸ شهرک صنعتی در سطح استان، اتصال استان و مرز پاکستان به شبکه راه آهن سراسری کشور ، انرژی خورشید و باد، صنایع کشتی سازی و وجود اسکله های مهم کشتیرانی از مهم ترین مزیت های استان برای انجام سرمایه گذاری هستند.

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان اخبار اکتشافات معدنی

در این بین یکی از پتانسیل های مهم استان بخش معدن و صنایع معدنی است. از لحاظ ساختار زمین شناسی استان سیستان و بلوچستان خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است و آثار و نشانه های موجود نیز گواه بر این ادعا است. زون فلیشی نهبندان – خاش، بلوک لوت و زون مکران و بخش های رسوبی و کربناته قدیمی مجموعه های پوسته اقیانوسی و مجموعه های آذرین مثل توده گرانیتی زاهدان وکوه سفید سراوان، کمپلکس های ولکانو پلوتونیک بزمان – تفتان و لار، زون فلیشی ناحیه مکران، حوضه رسوب گذاری جوان هامون – جازموریان ، دشت سیستان و سواحل دریای عمان بسترهای مناسبی برای کانی زائی هستند.

مهمترین مواد معدنی موجود در استان عبارتند از: مصالح ساختمانی مثل شن و ماسه، خاک رس، آهک و مارن ، لوماشل، شیل و ماسه سنگ، انواع سنگ لاشه، پوزولان، کائولن و گچ خاکی، انواع سنگ تزئینی و نما مثل گرانیت، مرمر، تراورتن، تراکیت، سنگ چینی و مرمریت و انواع مواد معدنی فلزی مانند آنتیموان،کرومیت ،منگنز، مس، آهن و تیتانیوم و مواد معدنی غیر فلزی مثل منیزیت، و سیلیس گل ،سفید، تالک، خاک صنعتی زئولیت کلسیت و گارنت می باشد

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان اخبار اکتشافات معدنی

هرچند این استان از پتانسیل های قابل توجهی در بخش معدن برخوردار است، اما بررسی تعداد معادن موجود در این استان که از لحاظ وسعت در رده دوم کشور قرار دارد و از مزیتها و پتانسیلهای فراوانی برای  انجام سرمایه گذاری برخوردار است که نشان دهنده توجه کمتر فعالان کشور و سرمایه گذاران معدنی به آن است.

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان اخبار اکتشافات معدنی

تعداد کل معادن در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۶ معدن است که از این بین، 115معدن فعال و در حال استخراج(56 درصد) و 91 معدن غیرفعال(44 درصد) هستند.یکی از مهمترین پتانسیل های معدنی موجود در این استان وجود مواد معدنی فلزی است. این استان دارای 107 فلزی (52 درصد) و 99 معدن غیرفلزی (48درصد) است.از بین معادن فلزی حدود 63 معدن فعال و 44 معدن غیرفعال هستند.

پتانسیل های معدنی سیستان و بلوچستان اخبار اکتشافات معدنی

تنوع و تعداد مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان و فراهم بودن بستر فعالیت در بخش اکتشاف و فرآوری مواد معدنی، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد کرده است. وجود ذخائر استراتژیک مثل، آنتیموان، تیتانیوم و منیزیت و همچنین ذخایر ارزشمند فلزی مانند آهن، تیتانیوم، طلا، مس، کرومیت، منگنز این استان را به یکی از استان های پرپتانسیل در بخش معدن کشور تبدیل کرده است.

آمار تعداد معادن فعال و همچنین غیرفعال استان نشان دهنده توجه کم فعالان و سرمایه گذاران بخش معدن به پتانسیل های موجود در این استان است.در این بین، یکی از مهمترین اولویت ها در ایجاد رونق بخش معدن این استان، احیا معادن غیرفعال دارای مزیت می باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors