براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

نوسان بازار آهن و فولاد در آخرین ماه پاییز

با وجود اینکه در آخرین هفته آذرماه محصولات فولادی در بورس کالا تا حدودی معامله شدند؛ اما بازار آهن و فولاد در یک مدار نوسانی قرار گرفت؛ البته ناگفته نماند که روز یکشنبه 26 آذر ماه بازارهای کشور تعطیل بودند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از 2 میلیون و 130 هزار و 586 تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و 250 هزار و 305 تن یعنی حدود 59 درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و 515 هزار و 786 تن به ثبت رسیده است.

از طرفی، با وجود اینکه در آخرین هفته آذرماه محصولات فولادی در بورس کالا تا حدودی معامله شدند؛ اما بازار آهن و فولاد در یک مدار نوسانی قرار گرفت؛ البته ناگفته نماند که روز یکشنبه 26 آذر ماه بازارهای کشور تعطیل بودند.

نوسان بازار آهن و فولاد در آخرین ماه پاییز اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن

بازار آهن و فولاد در آخرین هفته پاییز روند حدوداً نوسانی را تجربه کرد. از طرفی، روز دوشنبه 27 آذرماه معاملات شمش به قدری ضعیف بود که مهر تاییدی بر عدم وجود نقدینگی در بازار بود. همچنین معاملات ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا که با دلار حدودا ۵۴ هزار تومانی انجام شده بود، ابطال شد. در واقع این محصول با قیمت میانگین 31 هزار و 352 تومان به ازای هر کیلو (۳۸.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شده بود.

بر همین اساس، هفته جاری روند کاهشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در روز سه‌شنبه نسبت به روز شنبه 514 تومان کاهش قیمت داشت.

همچنین نرخ تیرآهن نسبت به اولین روز هفته، تغییر قیمت نداشت و تمام روزهای هفته جاری را با قیمت 26 هزار و 605 تومان پشت سر گذاشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش افزایشی بودند که هر دو محصول در روز سه‌شنبه به ترتیب با 300 تومان و 233 تومان رشد قیمتی در هر کیلوگرم همراه شدند.

بازار پروفیل نیز در هفته جاری یک هزار تومان نسبت به روز شنبه افت داشت که در مقایسه با سایر محصولات بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. ناگفته نماند نرخ قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلی‌متر فولاد مبارکه، قبل از بروز التهاب در روز دوشنبه، هر کیلوگرم حدود ۳۸ هزار تومان بود اما بعد از درز خبر معاملات ورق کلاف گرم مبارکه، مجددا هرج و مرج در این بازار شدت گرفت.

بر اساس شنیده‌ها، عده‌ای با احتکار ورق‌های فولادی در انبارهای مبارکه، به دنبال سوداگری و کسب سود نامشروع در این صنعت هستند که این اتفاق می‌تواند اثرات منفی بسیاری به صنایع کوچک و متوسط وارد کند. وضعیت بازار فولاد در 3 ماهه گذشته با وجود تولید حداکثری فولاد مبارکه، عملکرد بسیار نامطلوبی داشته و کارشناسان معتقدند برخی از سود جویان با دپوی محصولات خود در انبارهای مبارکه، منجر به سوء استفاده دلالان در این حوزه شده است.

همچنین بازار ارز در تمام طول هفته در مدار نزولی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه 29 آذر ماه مجدداً به کانال 49 هزار تومانی بازگشت.

نوسان بازار آهن و فولاد در آخرین ماه پاییز اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت آهن

با توجه به روند هفته جاری بازار ارز، به نظر می‌رسد دلار کف حمایت ۵ ماهه را فعلا از دست داده و در کانال 49 هزار تومانی درجا می‌زند. بر همین اساس، بازار آهن و فولاد دو محرک جدی دارد که یکی تغییر دستورالعمل‌های قیمت گذاری فولادی و بهبود صادرات و دیگری افزایش نرخ دلار است که در حال حاضر، چشم انداز خوبی در هر دو مورد وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *