جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 22 آذر؛ آوار جنگ بر سر کارخانه‌های فولاد/ چین دیگر حامی اقتصاد روسیه نیست؟

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از ثبات تقریبی همه مقاطع حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 22 آذر؛ آوار جنگ بر سر کارخانه‌های فولاد/ چین دیگر حامی اقتصاد روسیه نیست؟ اخبار

دلار امروز با نرخ 50 هزار و 350 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته کاهش اندکی داشت.
در بازار جهانی باز هم شاهد نوسان قیمت این بار رو به صعود بودیم. به طوریکه شمش دریای سیاه 507.5 دلار در هر تن قیمت خورد که آمارها نشان از رشد قیمت دارند. شمش داخلی چین نیز همین مسیر را طی کرد. شمش آسیای جنوب شرقی با نرخ 538 دلار در هر تن معامله شد که بدون تغییر نسبت به روز گذشته به کار خود ادامه داد. میلگرد صادراتی ترکیه هم تغییری نداشت و همان 605 دلار در هر تن معامله شد.ورق گرم و سرد CIS هم با افزایش قیمت همراه بودند و به ترتیب 595 و 725 دلار در هر تن قیمت خوردند.
مدتی است بازار فولاد ایران دستخوش تغییراتی شده است. از زمانی که روس‌ها دست به دامپینگ بازار زدند و مشتری‌های سنتی به سمت این کشور راهی شدند تا اکنون که روسیه بر محصولات فولادی خود عوارض صادراتی تعیین کرده باعث شده ایران از این اتفاق آسیب ببیند. همچنین کشورهای دیگر در رقابت با کشور چین جا ماندند و چشم بادامی‌ها گوی رقابت را از سایر رقبا ربودند.
روسیه در طول 100 روز اول جنگ در اوکراین، نزدیک به 100 میلیارد دلار از صادرات نفت و گاز به دست آورد. در مجموع، درآمدهای ناشی از افزایش قیمت نفت و گاز پس از تهاجم به طور قابل توجهی بیشتر از هزینه ادامه جنگ برای روسیه بود. از آنجایی که قیمت ها دوباره شروع به تضعیف کردند، متحدان اوپک پلاس روسیه عرضه نفت را کاهش دادند تا دوباره آن را افزایش دهند. قیمت بالای انرژی همچنین باعث افزایش تورم در کشورهای واردکننده خالص انرژی در غرب شد و باعث شد که نرخ بهره به حدی افزایش یابد که رکودهای بلندمدت در چندین اقتصاد کلیدی رخ دهد. اما اعضای اوپک پلاس – به‌ویژه عربستان سعودی و امارات – آن‌قدر سرسخت بودند که حتی از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در مارس 2022 برای بحث در مورد چگونگی کمک به بازدارندگی روسیه در اقداماتش خودداری کردند. با افزایش تحریم های بین المللی علیه روسیه، مسکو مشغول انجام معاملات نفت و گاز زیر پوستی بود و تلاش برای حفظ همین استراتژی، باعث شد پوتین هفته گذشته به خاورمیانه پرواز کند و با کسانی که به‌عنوان دو متحد منطقه‌ای مفید خود در نظر می‌گیرد، یعنی محمد بن سلمان و محمد بن زاید آل نهیان دیدار کند.
با توجه به وضعیت نامطمئن اقتصاد چین پس از سال‌های پرتلاطم کووید، چین اکنون علاقه کمتری به جانبداری آشکار از روسیه یا اوپک پلاس در برابر ایالات متحده و متحدانش دارد. از منظر اقتصادی، اگرچه چین می تواند نفت و گاز را با 30 درصد یا بیشتر تخفیف از تامین کنندگان اصلی خاورمیانه خود از طریق معاملات مختلفی که در چند سال گذشته توافق شده است خریداری کند، اما این یک واقعیت است که اقتصادهای غرب همچنان بلوک اصلی صادراتی آن هستند. ایالات متحده همچنان بیش از 16 درصد از درآمد صادراتی چین را به تنهایی به خود اختصاص می دهد. به گفته یک منبع ارشد در مجتمع امنیت انرژی اتحادیه اروپا (E.U.) ، آسیب اقتصادی به چین مستقیماً از طریق واردات انرژی خود و به طور غیرمستقیم از طریق آسیب به اقتصادهای بازارهای صادراتی کلیدی آن در غرب است.
در واقع، دیدگاه کنونی چین در مورد اینکه کجا نفت باید به طور ایده آل قیمت گذاری شود، بسیار نزدیک به دیدگاه دیرینه ایالات متحده است.
داده‌ها نشان می‌دهد که واردات سنگ آهن چین در ماه نوامبر با افزایش ۳.۴ درصد نسبت به ماه اکتبر، به حدود ۱۰۲.۷ میلیون تن رسیده است. این افزایش بهبود حاشیه‌های کارخانه‌های فولاد و افزایش ارزش یوان باعث خرید این عنصر اصلی در تولید فولاد شده است. داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنگ آهن در جهان، در ماه گذشته تا حدود ۱۰۲.۷ میلیون تن از این ماده اصلی فولادسازی وارد کرده است که نسبت به ماه اکتبر با ۹۹.۴ میلیون تن، افزایش یافته است. این وضعیت نشان‌دهنده بهبود در صنعت فولاد چین و تأثیر مثبت افزایش حاشیه کارخانه‌ها بر واردات سنگ آهن می‌باشد.
واردات فولاد چین در ماه نوامبر برای چهارمین ماه متوالی به سطح بالایی ادامه یافت و برای پنجمین بار در سال جاری به بالای ۱۰۰ میلیون تن رسید. طبق داده‌های گمرک، صادرات محصولات فولادی چین نیز در این ماه به نسبت سال قبل به افزایش ۴۳.۳ درصدی رسیده و به ۸.۰۱ میلیون تن افزایش یافته است. این افزایش، ۰.۹ درصد بیشتر از میزان صادرات در ماه اکتبر می‌باشد.
در مجموع، صادرات فولاد از چین به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ رسیده و تا نوامبر به ۸۲.۷ میلیون تن افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶ درصد افزایش داشته است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که چین در ماه گذشته ۶۱۴ هزار تن محصولات فولادی وارد کرده است که در مقایسه با ۷۵۰ هزار تن در نوامبر ۲۰۲۲، کاهش داشته و در دوره ژانویه تا نوامبر به ۷ میلیون تن رسیده است. این میزان با کاهش ۲۹.۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین نسبت به جمعه اخیر یک دلار افت داشته ۵۱۶ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. رکود زمستانی تقاضا و افت بازار فیوچرز و نقدی محصولات فولادی موجب سردی بازار بیلت شده است. قابل ذکر است قیمت میلگرد تحویل ژانویه در بورس شانگهای ۲ دلار ارزان تر شده ۵۶۱ دلار هر تن ثبت شد.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت ها 600 تا 1300 تومان افزایش داشته است.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی و شاخه ای هم چون روز قبل اعلام شد.

همچنین در بازار پروفیل قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors