جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 21 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 21 آذر؛ دولت به دنبال کوچک سازی بازار ارز/ مذاکره فولادی ایران و هند در مناطق آزاد

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از افزایش قیمت‌ محصولات پروفیل و میلگرد در بازار داخلی رو نشان میدهد.

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 21 آذر؛ دولت به دنبال کوچک سازی بازار ارز/ مذاکره فولادی ایران و هند در مناطق آزاد اخبار

دلار امروز با نرخ 50 هزار و 480 تومان در بازار غیر رسمی معامله شد که نسبت به روز گذشته رشد 30 تومانی داشت. علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرده این مرکز به دنبال کوچک سازی بازار غیر رسمی است و برای انجام این کار باید تقاضاهای موجود در بازارهای دیگر وارد کانال رسمی شود و این موضوع اکنون در حال انجام است. تا سال گذشته بازار غیر رسمی بخشی از نیازهای ارزی را تامین می‌کرد اما اکنون بخشی از همان تقاضاها وارد کانال رسمی شدند و بانک مرکزی به دنبال کوچک سازی این بازار است. آنطور که سعیدی می‌گوید بازار غیر رسمی تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد.

در بازار جهانی شمش دریای سیاه با ثبات نرخ همراه بود و با همان قیمت 505 دلار در هر تن معامله شد. شمش داخلی چین روند کاهشی را طی کرد و شمش آسیای جنوب شرقی 538 دلار در هر تن فروش رفت. میلگرد صادراتی ترکیه بدون تغییر قیمت با همان نرخ 605 دلار در هر تن معامله شد. ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های ترکیه تولید فولاد را با ۱۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند. همچنین، استفاده از ظرفیت فولاد ترکیه در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ در مقایسه با ۶۵.۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۵۵ درصد کاهش یافته است. کارخانه‌های فولاد ترکیه تحت تاثیر تقاضای اندک فولاد و حاشیه سود ضعیف قرار دارند. نرخ بهره برداری از ظرفیت جهانی فولاد برای این دوره ۷۵.۳ درصد بوده که نسبت به ۷۴.۳ درصد در ژانویه تا اکتبر سال گذشته افزایش یافته است. تولید فولاد ترکیه در ژانویه تا اکتبر با ۸.۸ درصد کاهش در سال به ۲۷.۵ میلیون تن رسید. این کاهش نشان دهنده تعطیلی کارخانه‌های فولاد پس از زلزله فوریه و قیمت بالای انرژی در نیمه اول سال است. صادرات فولاد ترکیه در ژانویه تا سپتامبر به ۷.۵ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به ۱۲.۴ میلیون تن در سال گذشته روند نزولی را نشان می‌دهد. همزمان، واردات فولاد این کشور روند افزایشی دارد بطوریکه ترکیه اکنون واردکننده خالص محصولات فولادی از اتحادیه اروپا و چهارمین واردکننده بزرگ در جهان است.

ورق گرم و سرد CIS باز هم در مسیر افزایش قرار گرفتند و به ترتیب 595 و 725 دلار در هر تن قیمت خوردند.
هند یکی از کشورهای تولید کننده فولاد است که مسئولان این کشور اخیرا با مقامات ایران درباره همکاری مشترک دو کشور در زمینه فولاد دیدار و گفت و گو کردند. گروه تولیدی که قرار است با ایران همکاری داشته باشد حدود یازده میلیون تن تولید انواع محصولات فولادی را برعهده دارند و در حوزه تولید انرژی برق از جمله شرکت‌های معتبر و بزرگ در کشور هند محسوب می شوند. با توجه به هزینه های پایین تولید و سهولت کسب و کار، واردات و صادرات و زیرساخت‌های مناسبی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران از جمله منطقه آزاد چابهار وجود دارد این گروه تولیدی علاقمندی خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محصولات پایین دستی فولاد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران اعلام کردند.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت ها 900 افزایش داشته است.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی و شاخه ای هم چون روز قبل اعلام شد.

همچنین در بازار پروفیل قیمت محصولات 800 تومان رشد داشت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors