جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 آبان 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگوی کارشناس بازار جهانی با فولادبان مطرح شد؛

حمایت واقعی دولت ترکیه از صنعت فولاد/ فولاد ترکیه از ایران 30 سال جلوتر است

یک کارشناس بازارهای جهانی و داخلی گفت: دولت ترکیه با مطالعه بازار، به شرکت‌های فولادی برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف کمک می‌کند و این درحالیست که چنین حمایت‌هایی برای فولادسازان ایرانی در داخل کشور شکل نگرفته است.

حمایت واقعی دولت ترکیه از صنعت فولاد/ فولاد ترکیه از ایران 30 سال جلوتر است اخبار

مهدی سرلک در گفتگو با فولادبان با اشاره به رقابت فولادی ایران و ترکیه در بازارهای جهانی مطرح کرد: سنگ بنای فولاد ترکیه در سال ۱۹۳۹ میلادی با کاردمیر، اولین و قدیمی‌ترین شرکت فولادی این کشور گذاشته شده و این درحالیست که پایه ریزی فولاد ایران در سال ۱۹۷۱ میلادی با ذوب آهن اصفهان به وجود آمده است. در واقع می‌توان گفت از لحاظ قدمت و صنعتی شدن، کشور ترکیه ۳۰ سال جلوتر از ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تولید فولاد ترکیه به سوی مصرف بیشتر آهن قراضه پیش رفته و در ایران تولید فولاد با کوره بلند آغاز ش. سپس با احیا مستقیم گسترش یافت؛ اما مصرف سنگ آهن و گندله بسیار بیشتر از ترکیه است که این دو روش، تفاوت بنیادینی از لحاظ کیفیت و قابل اتکا بودن دارند. از لحاظ تجاری و منطقی نیز میزان سوددهی و خط کشی مالی تفاوت‌ها را مشخص می‌کند که در این راستا، تفاوت بسیار زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی تصریح کرد: از طرفی، امروزه بیشتر صادرات فولاد ایران، محصولات میانی با بازارهای هدف محدود است؛ اما اکثر محصولات صادرشده ترکیه، محصولات نهایی با بیش از 100 بازار هدف است. عمده دلیل این امر را نیز می‌توان تولید بر اساس استانداردهای متنوع و ملزومات بازارهای هدف، تنوع بیشتر در محصولات و حمایت‌های دولتی عنوان کرد.

سرلک با اشاره به یک مورد از حمایت‌های دولتی ترکیه از صنعت فولاد گفت: بخش بندی بازارهای هدف بین صادرکنندگان به شکلی که در برخی بازارهای صادراتی ترکیه فقط ۳ یا ۴ شرکت حضور دارند و رقابت منفی بین آنها صورت نمی‌پذیرد و البته در این خصوص هیچ قانون نوشته‌ای وجود ندارد. در واقع هماهنگی‌ها و تقسیم کاری توسط ارگان‌های دولتی صورت می‌گیرد و حمایت ها نیز مرتبط با بازار هدف است.

به گفته وی، بازارهای جدید فولادسازان که بر اساس مطالعات بازار و توانمندی‌های خود، حمایت واقعی دولت را دریافت می‌کنند، در قالب کمک هزینه‌های نمایشگاهی، حمایت‌های گمرکی و اطلاعاتی است.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی اظهار داشت: از طرفی، طی سالیان سال در مراحل مختلفی، ترکیه به عنوان یک رقیب برای ایران، باعث رشد فولاد کشور شد و بر همین اساس، می‌توان گفت هر چه فولاد ترکیه قوی‌تر باشد، میزان رقابت ایران با ترکیه برای تنوع محصولات، استاندارد بودن آنها و رشد تولید افزایش می‌یابد. رتبه صنعت فولاد در رنکینگ جهانی، دو پله پایین و بالا تفاوت زیادی ندارد و توجه به میزان ماندگاری و رشد کمی و کیفی دائمی و سودآوری از مهم‌ترین ملاک‌ها برای بهبود این وضعیت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فولاد صنعتی است شغل ساز و به رشد تقسیم عادلانه ثروت در جامعه کمک شایانی می‌کند و بایستی هم مدیران دولتی و هم بخش خصوصی از رویه‌های موثر سایر کشورها الگو برداری کرده و منفعت این صنعت را دوچندان نمایند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors