در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

تاکید فعال فولادی بر عرضه مهندسی شده در بورس کالا

یک فعال فولادی با بیان اینکه عرضه‌ها در بورس کالا مهندسی شده هستند، گفت: در زمستان به دلیل کمبود گاز معمولاً عرضه آهن اسفنجی با کمبود مواجه می‌شود؛ اما در صورتی که دولت عرضه‌ها را کنترل کند، تاثیر کمبود مواد اولیه تا حدودی کاهش می‌یابد.

جهانشاه یوسفی در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه عرضه‌ها در بورس کالا مهندسی شده هستند، اظهار کرد: در زمستان به دلیل کمبود گاز معمولاً عرضه آهن اسفنجی با کمبود مواجه می‌شود؛ اما در صورتی که دولت عرضه‌ها را کنترل کند، تاثیر کمبود مواد اولیه تا حدودی کاهش می‌یابد.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس، به نظر می‌رسد میزان افزایش قیمت آهن اسفنجی در زمستان به میزان عرضه آن بستگی داشته باشد. بنابراین در صورتی که دولت عرضه‌ها را کنترل کند و کاهش عرضه نداشته باشیم، افزایش قیمت شارپی اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که تقاضا برای محصولات نهایی در بورس کالا کاهش پیدا کرده است.

رئیس هیئت مدیره فولاد فاتح کبیر تصریح کرد: از سوی دیگر، امروزه حوزه ساخت و ساز و مسکن با رکود مواجه شده‌اند و همین اتفاق مزید بر علت شده تا مصرف فولاد در بازار داخلی در یک مدار نزولی قرار بگیرد.

به گفته یوسفی، با وجود اینکه اخیرأ عرضه آهن اسفنجی با کمبود مواجه شد و رقابت زیادی داشت؛ اما در بحث شمش و میلگرد حتی با عرضه کافی نیز رقابتی خاصی رخ نداد.

وی دلیل عدم رقابت شمش و میلگرد در هفته گذشته را اینگونه عنوان کرد: با نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش رکود در بازار مسکن، مصرف محصولات نهایی کاهش می‌یابد. از طرفی، میزان صادرات نیز تا حدودی ضعیف شده و طرح‌های دولتی از لحاظ مصرفی کاهش پیدا کرده است.

این فعال فولادی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت فعلاً طرح‌های خیلی قوی و مناسبی در کشور وجود ندارد که با مصرف زیاد فولاد، بتواند بخش زیادی از بازار را به خود تخصیص دهد. به همین دلیل با تقاضای کمی که در محصولات نهایی وجود دارد، افزایش قیمت آهن اسفنجی نیز تاثیری در بازار میلگرد نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *