جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 آبان 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مبنای فروش صارداتی شرکت های فولادی دلار است نه ریال !

کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: علت افزایش 200 درصدی سود خالص شرکت های فولادی به دلیل عدم توجه به آمارفروش دلاری است

مبنای فروش صارداتی شرکت های فولادی دلار است نه ریال ! اخبار صنعت پتروشیمی

احمد جانجان کارشناس حوزه اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری فولادبان در رابطه با افزایش سود بالای حدود 200 درصدی شرکت های فولادی در شش ماه نخست 1402 نسبت به سال گذشته گفت: نکته اول در رابطه با این میزان رشد نرخ ارز و تفاوت آن در این دوسال می باشد و با بررسی آمار می بینیم از تابستان سال گذشته نسبت به امروز، ارز رشد 30 الی 40 درصدی را به خود دیده است با توجه به این نکته ، طبیعتا به دلیل پایین بودن این نرخ در سال گذشته ،سود خالص شرکت ها عدد کمتری را نشان می دهد و برای اینکه بتوانیم قیاس مناسبی انجام بدهیم ، باید مبنای بررسی این سودها براساس فروش دلاری باشد ولی در این گزارش های 6 ماهه مبنای بررسی بر اساس ریال می باشد که به دلیل تفاوت در نرخ ارز در دوسال، فروش ریالی افزایش پیدا کرده است و نباید فروش ریالی را شرکت ها را مدنظر قرار بدهیم .

وی در رابطه با علت توجه به فروش دلاری این شرکت ها افزود:چون این شرکت ها جز شرکت های صادراتی می باشند باید مبنای فروش را میزان فروش دلاری قرار بدهیم چه بسا با بررسی آمار دلاری بعضی شرکت ها نسبت به سال گذشته فروش کمتری هم داشته است که بخشی متاثر از تحریم ها، افزایش هزینه های شرکت ها، عواقب قیمت گذاری دستوری و همچنین عوارض صادراتی و تصمیمات ناصحیح است.

کارشناس حوزه بورس و فولاد در رابطه با نکات دیگر این افزایش سود شرکت ها نسبت به سال گذشته افزود: نکته دیگر این افزایش سود ها حاصل تصمیم های نادرست مسئولین وقت بوده است به طور مثال: در زمان وزارت فاطمی امین در سال گذشته در اوج قیمت های جهانی با وضع عوارض 20 درصدی، صادرات محصولات فولادی را از صرفه انداختند و عملا باعث توقف صادرات محصولات صادراتی غیرنفتی من جمله فولاد و محصولات پتروشیمی شدند و با این عوارض جلوی صادرات گرفته و باعث ضررهای میلیاردی به شرکت ها وارد شد.

وی افزود : این نوع نگاه که صرفا از لحاظ ریالی شرکت های صادراتی رشد سود داشته است یک آفت می باشد و باید قیاس سود از لحاظ دلاری صورت بگیرد. اگر با بررسی آمار این افزایش ها دلاری باشد باید بابت افزایش دلاری تشویق هم شوند چون این شرکت ها رشد عملیاتی داشته اند که منجربه صادرات بیشتر محصولات و کسب درآمد دلاری و وارد شدن ارز به کشور شده است.

وی در پایان و در رابطه با میزان فروش دلاری با طرح یک پرسش گفت : چرا در کشور ما تراز تجاری منفی میشود؟ مگر در سال گذشته کسری تجاری 6.5- میلیارد دلار نبوده است؟ پس با بررسی این آمار و مبنا قراردادن فروش ریالی گزارش های صادراتی 6 ماهه، صحیح نمی باشد و با بررسی آمارفروش دلاری و تراز تجاری سالانه و همچنین تصمیم های مسئولین وقت میتوان به تفاوت های ارقام شرکت ها پی برد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors