جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 آبان 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 6 آبان؛ صعود شمش در بازار جهانی/ حرکت خلاف جهت تولید و صادرات فولاد چین

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از ثبات قیمت اکثر مقاطع فولادی حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 6 آبان؛ صعود شمش در بازار جهانی/ حرکت خلاف جهت تولید و صادرات فولاد چین اخبار کاهش قیمت آهن امروز

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز معاملات دلار کمکی عجیب شروع شد و دورخیز کرده بود که افزایش قیمت را رقم بزند و تا پیش از ظهر بیش از 500 تومان گران شد.

دلار که در شروع معاملات قیمت 51 هزار و 500 تومان داشت یکباره در کمتر از یکساعت به بیش از 52 هزار و 300 تومان رسید اما مداخله بانک مرکزی در بازار باعث شد این رقم به حدود 52 هزار تومان در بازار غیر رسمی برسد.

نوسانات نرخ ارز بر خلاف ادوار گذشته بازارهای دیگر را به اغما فرو برده و فعلا افراد عادی وارد این بازار نشدند. به این دلیل که اطمینان دارند که این نرخ همانند شش ماهه گذشته ممکن است دوباره کاهش یابد از این رو تقاضای جدید وارد بازار نکرده‌اند.

نوسانات بازار ارز بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر نداشته است. به طوریکه امروز در بازار میلگرد شاهد ثبات قیمت بودیم و بازار نبشی و ناودانی نیز کاهش نرخ را تجربه کردند. بازار تیرآهن هم با قیمت‌های قبلی به فروش رفت و تغییری نداشت. بازار پروفیل که در هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد در معاملات امروز نیز ثبات قیمت داشت.

امروز در بازار جهانی شمش دریای سیاه با افزایش اندکی نسبت به روز گذشته به قیمت 465 دلار در هر تن رسید و شمش داخلی چین نیز همین مسیر را طی کرد.

شمش آسیای جنوب شرقی هم با نرخ 510 دلار در هر تن معامله شد که رشد اندکی نسبت به معاملات روز گذشته داشت. میلگرد صادراتی ترکیه هم 545 دلار قیمت خورد که مقایسه آن با قیمت روز گذشته افزایش را نشان می‌‌دهد. ورق گرم و سرد CIS اما با قیمتهای 560 و 690 دلار در هر تن معامله شدند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشتند. ورق گرم و سرد این منطقه مدتی است در همین پایه قیمتی معامله می‌شود و از نوسانات تا حدی فاصله گرفتند.

براساس داده‌های منتشر شده در بیشتر سال ۲۰۲۳، فولادسازان چینی تولید فولاد خود را افزایش دادند. به دلیل تقاضای داخلی ضعیف، این امر فولادسازان چینی را مجبور کرد تا صادرات خود را ۳۰ درصد افزایش و به بالاترین سطح داخلی برسند. این وضعیت بار دیگر مشکل مازاد ظرفیت فولادسازی در چین را آشکار کرده است.

اگرچه بسیاری از مقامات چینی انتظار دارند دستوری برای محدود کردن سطح فولادسازی در سطح سال ۲۰۲۲ ارائه کنند، اما ظاهراً این اتفاق نخواهد افتاد زیرا مقامات چینی هدف دستیابی به رشد تولید ناخالص داخلی ۵ درصدی را در اولویت قرار داده‌اند.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، فولادسازان چینی عمدتاً تولید فولاد را به دلیل انتظار از بهبود اقتصادی پس از لغو سیاست «کووید صفر»، از دسامبر ۲۰۲۲ افزایش دادند. فولادسازان چینی در ژانویه تا سپتامبر ۷۹۵ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۱.۷ درصد افزایش داشته است. برآوردها بر این بود که در درجه نخست در بخش ساخت و ساز فعالیت بیشتری وجود داشته باشد که محقق نشد.

باوجود رشد کلی تولید در ۹ ماه گذشته، در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته است. در آگوست تا سپتامبر، کاهش ماهانه فولادسازی حدود ۵ درصد بوده و به ترتیب به ۸۶.۴ میلیون و ۸۲.۱ میلیون تن در مقایسه با ۹۱ میلیون تن در ژوئن و جولای رسیده است.

در سال جاری فولادسازان چینی تمام رکوردهای داخلی صادرات فولاد را شکستند. در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین محموله‌های صادراتی را با ۳۱.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ تا ۶۶.۸ میلیون تن رساندند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها با سکون اعلام شد.

در بازار نبشی قیمت محصولات 250 تومان کاهش داشت همچنین در بازار ناودانی قیمت محصولات از 150 تا 450 تومان افت داشت.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی ثابت گزارش شد داشته و قیمت محصولات در بخش شاخه ای هم بدون تغییر اعلام شد.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات ثابت گزارش شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors