جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 آبان 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توسعه زیرساخت‌های معدنی طبس بعد از سه دهه

یکی از اقدامات شاخص دولت در جهت رشد تولید و اشتغال، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای معادن بوده که با توجه به گستردگی فعالیت‌های معدنی در شهرستان طبس برخی از این اقدامات در ۲ سال گذشته بعد از سه دهه رقم خورده است.

توسعه زیرساخت‌های معدنی طبس بعد از سه دهه اخبار

معدن یکی از پیشران‌های اقتصادی و محورهای توسعه در استان خراسان جنوبی تعیین شده، بر همین اساس دولت سیزدهم به توسعه صنایع معدنی در این استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم توجه ویژه داشته است.

شهرستان طبس با داشتن ۷۶ درصد ذخایر زغال‌سنگ کشور، سهم قابل توجهی در تولید منطقه‌ای و ملی این ماده اولیه باارزش دارد و ظرفیت تولید واحدهای معدنی منطقه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ۲ سال اخیر رو به افزایش بوده است.

رئیس جمهور سومین سفر دور اول سفرهای استانی خود در خراسان جنوبی را از شهرستان طبس آغاز کرد و در بازدید از معادن زغال‌سنگ گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا این استعداد را دارد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی، تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگرانی که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود.

آثار سفرهای استانی

ایجاد زیرساخت‌های معادن و صنایع معدنی منطقه توسط دولت شامل خط ریلی، راه دسترسی، برق، آب، مخابرات، پایگاه امداد و نجات از مهمترین درخواست‌های مطرح شده در این بازدید بود و توسعه معادن در سفر دوم رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفت.

یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رئیس جمهور وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود که آیت الله رییسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

همچنین چند پروژه زیربنایی پس از سفر رئیس جمهور با سرمایه‌گذاری ایمیدرو در منطقه معدنی طبس آغاز شده که احداث بزرگترین پایگاه امداد و نجات معادن شرق کشور از جمله آنهاست.

جمعی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی که بتازگی در تور رسانه‌ای راهیان پیشرفت راهی طبس شدند، روند توسعه زیرساخت‌های معدنی در این منطقه را از نزدیک مشاهده کردند تا آنها این پیشرفت‌ها را برای مردم روایت کنند.

شتاب طرح‌های توسعه‌ای در ۲ سال اخیر

مدیر مجتمع معادن زغال‌سنگ شهرستان طبس در این باره گفت: منطقه معدنی طبس یکی از مناطق راهبردی برای دولت محسوب شده از همین رو طرح‌های توسعه‌ای در ۲ سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

محمد جوادیان افزود: ساخت معدن تمام مکانیزه که منجر به افزایش اشتغال و پذیرش نیروی انسانی بیشتر است می‌تواند منطقه معدنی طبس را آبستن حوادث خاص کند از همین رو ایمیدرو اقدام به ساخت بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق کشور کرده که در نوع خود بی نظیر است.

وی با بیان اینکه بالغ بر هزار میلیارد ریال اعتبار در این پروژه هزینه شده یا در حال هزینه است گفت: این پروژه از سال گذشته آغاز شد و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیر مجتمع معادن زغال‌سنگ شهرستان طبس ادامه داد: وسعت پروژه ۱۵ هزار متربع مربع بوده که زیربنای آن در چهار هزار متر مربع به شکل مجهز احداث شده به طوری که بخش درمان، آتش نشانی، اطفای حریق و محل فرود بالگرد پیش بینی شده است.

توسعه زیرساخت‌های معدنی طبس بعد از سه دهه

پایگاهی به شکل یک بیمارستان کوچک

وی کارکرد این پایگاه امداد و نجات را واکنش سریع نسبت به حوادث احتمالی در معادن عنوان کرد و گفت: اگرچه هر معدن تیم امداد و نجات دارد اما فرماندهی عملیات به عهده این پایگاه خواهد بود تا بتوان به شکل مناسب حوادث را پوشش داد. این پایگاه به شکل یک مینی بیمارستان است که ظرفیت بستری کامل ۱۵ نفر را داشته و اتاق عمل و آی. سی. یو نیز دارد.

جوادیان افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده که برای اجرای این پروژه‌ وارد کار شده و افتخاری برای دولت است که چنین پروژه‌ای در منطقه راهبردی ذغالی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: با پیش بینی بخش‌های آموزشی در پایگاه امداد و نجات تلاش شده که پیشگیری از حوادث را به طور جدی دنبال کنیم همچنین ساختمان آتش نشانی در ۷۰۰ متر مربع زیربنا احداث شده که تجهیز آن در حال پیگیری است.

مدیر مجتمع معادن زغال‌سنگ شهرستان طبس، گازگرفتگی و ریزش معدن را از حوادثی عنوان کرد که فراوانی بیشتری در مناطق معدنی داشته است و گفت: ۲ دستگاه آتش نشانی هم برای این پایگاه در نظر گرفته شده که هر خودرو حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

توسعه زیرساخت‌های معدنی بعد از سه دهه

اما فرماندار ویژه طبس گفت: علاوه بر اینکه ساخت پایگاه امداد و نجات یک ضرورت برای شهرستان طبس بود در دیگر زیرساخت‌های معدنی این شهرستان نیز دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته که حجم آن بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

علی اکبر رحیمی با بیان اینکه زیرساخت های آب و برق در معادن طبس مربوط به دهه ۷۰ است افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولت سیزدهم در زمینه توسعه زیرساخت آب، برق و جاده بوده همچنین هزار میلیارد ریال برای تکمیل پایگاه امداد و نجات هزینه شده است.

 

وی ایجاد این زیرساخت‌ها را در راستای رشد تولید ضروری خواند و گفت: همه این اعتبارات از منابع داخلی ایمیدرو هزینه شده و هیچ مشکلی از لحاظ اعتباری نداریم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors