جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 آبان 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان عنوان شد؛ 

سرایت رکود قیمت جهانی شمش به ایران/ محدودیت صادرات محصولات فولادی با هدف رشد اقتصادی کشور 

یک اقتصاددان گفت: امروزه در قیمت محصولات فولادی از جمله شمش شاهد رکود در سطح جهانی هستیم و به موازات آن، رکود عمیق‌تری در ایران به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که در بودجه سال جاری چیزی به عنوان بودجه عمرانی وجود ندارد. 

سرایت رکود قیمت جهانی شمش به ایران/ محدودیت صادرات محصولات فولادی با هدف رشد اقتصادی کشور  اخبار

بهمن آرمان در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند ثباتی قیمت شمش در کشور اظهار کرد: امروزه در قیمت محصولات فولادی از جمله شمش شاهد رکود در سطح جهانی هستیم و به موازات آن، رکود عمیق‌تری در ایران به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که در بودجه سال جاری چیزی به عنوان بودجه عمرانی وجود ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: در این راستا، ساخت و ساز شدیداً کاهش پیدا کرده و هیچ پروژه سدسازی جدیدی نیز آغاز نشده است. به همین دلیل می‌توان گفت حوزه مسکن در رکود کامل قرار گرفته که نقش مستقیمی در کاهش تقاضای فولاد نیز دارد.

اقتصاددان با اشاره به اینکه شرکت‌های فولادی از امکانات بسیار بالای بازار سرمایه استفاده نمی‌کنند، گفت: این درحالیست که در کشورهای صنعتی پیشرفته، بیش از 60 درصد منابع مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید، از طریق انتشار اوراق بهادار تأمین می‌شود؛ اما متاسفانه در ایران شرکت‌های فولادی تنها از ابزار افزایش سرمایه آن هم به قیمت اسمی استفاده می‌کنند. بر همین اساس، می‌توان گفت یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید، ناتوانی مدیریت مالی در شرکت‌های فولادی ایرانی است.

آرمان تصریح کرد: همچنین طبق برنامه هفتم توسعه اقتصادی، صادرات مواد خام مشمول عوارض صادراتی است؛ به گونه‌ای که شمش فولادی نمی‌تواند براساس قیمت‌های جهانی صادر شود. چرا که دولت تصمیم گرفته صادرات مواد خام را برای ایجاد اشتغال در داخل کشور، رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری محدود کند و به جای آن بیشتر محصولات نهایی صادر شوند.

وی با بیان اینکه در طول برنامه هفتم تولیدکنندگان شمش، توان صادراتی خود را از دست خواهند داد، گفت: بر همین اساس، به تدریج قیمت سهام شرکت‌های تولید کننده شمش ایرانی به دلیل ضعف مدیریتی کاهش پیدا می‌کند. البته ناگفته نماند واحدهایی که تولیدکننده محصولات تمام شده هستند، آسیب چندانی نخواهند دید؛ چرا که عوارض صادراتی شامل محصولات نهایی نمی‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors