در گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان عنوان شد؛

کاهش مصرف سوخت و انرژی در صنایع معدنی با به‌روز کردن تجهیزات/ ضرورت توجه به ورود فناوری در بخش معدن

یک کارشناس فولادی گفت: تحول در صنایع معدنی بدون ورود فناوری‌ها امکان‌پذیر نیست و باید در سیاست‌های کلان به این موضوع توجه شود.

سجاد محمدی در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه تامین انرژی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فعلی صنعت فولاد به شمار می‌رود، اظهار کرد: در این راستا، شرکت‌های بزرگ فولادی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود کرده‌اند، علاوه بر انجام رسالت بنگاهی خود، اجرای یک رسالت ملی را هم در پیش گرفته‌اند و تلاش می‌کنند مشکل ناترازی انرژی را جبران کنند.

وی افزود: در واقع، به گونه‌ای می‌توان گفت زنجیره فولاد علاوه بر تولید فولاد، تامین آب و برق را نیز بر عهده دارد. با این وجود افزایش نرخ برق، گاز و آب و تأمین این اقلام زیرساختی در سال‌های اخیر برای فولادسازان چالش‌برانگیز شده است.

این کارشناس فولادی با اشاره به اینکه صنعت فولاد توسعه یافته است و به سمت طرح‌های توسعه‌ای حرکت می‌کند، گفت: امروزه معدن و صنایع معدنی بخش پیشران اقتصادی کشور محسوب می‌شوند که در آن از ١٠۵ میلیون تن استخراج سنگ‌آهن تا تولید ٢٢ میلیون تن محصولات فولادی را در کشور داریم.

محمدی معتقد است، تحول در صنایع معدنی بدون ورود فناوری‌ها امکان‌پذیر نیست و باید در سیاست‌های کلان به این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور همچنان درخطوط تولید از تجهیزات قدیمی و گاهی اوقات دستگاه‌های دست دوم و دست سوم استفاده می‌شود. به همین دلیل، از ابتدای چرخه تولید از اکتشاف و استخراج تا پایان تولید محصولات نهایی به استفاده از تجهیزات به روز دنیا نیاز داریم که مصرف سوخت و انرژی و برق کمتری دارند و همچنین، محیط زیست را کمتر آلوده می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *